arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۳

اوباما به دنبال اخذ مجوز آغاز جنگ عليه داعش است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سناتورهاي ارشد آمريکايي پس از ديدار با رئيس جمهوري اين کشور عنوان داشتند که اوباما به دنبال ارائه درخواستي به کنگره براي صدور مجوز حمله نظامي عليه داعش است.

به نقل از بلومبرگ، دو عضو برجسته جمهور‌خواه کنگره آمريکا پس از نشست روز سه‌شنبه خود با مقامات اردش کاخ سفيد عنوان داشتند که باراک اوباما رئيس جمهوري اين کشور به رهبران کنگره گفته است که بندها و شرايطي را براي اخذ مجوز استفاده از نيروي‌هاي نظامي اين کشور ضد داعش، پيشنهاد مي‌کند.

اوباما پيشتر در ماه نوامبر گفته بود که به دنبال اخذ مجوز از کنگره براي مبارزه با تروريست‌هاي تکفيري در عراق و سوريه است. از آن موقع، جمهوري‌خواهان کنگره از جمله جان بينر رئيس مجلس نمايندگان و ميچ مک‌کونل رهبر اکثريت سناي اين کشور او را به خاطر عدم ارائه پيشنهاداتي در مورد چگونگي و مدت زمان درگير شدن ارتش آمريکا، مورد انتقاد قرار مي‌دادند.

پس از نشست روز سه‌شنبه بود که مک‌کونل به خبرنگاران گفت: "اينکه به ما بگويد خواهان چه چيزي است، يک نقطه آغاز مناسب براي او است."

بحث و جدال‌ها بر سر تلاش‌ها براي دفع داعش موجب ايجاد تنش بر سر قدرت و اختيار رئيس جمهوري اين کشور براي اجراي عمليات نظامي و ايجاد ناخشنودي بين برخي قانونگذاران - که اغلب دموکرات‌هاي کنگره هستند - درباره ورود به يک نزاع و نبرد زميني بي‌پايان شده است.

جان کورنين، سنتاتور جمهوري‌خواه آمريکايي که دومين عضو ارشد جمهوري‌خواهان در سناي اين کشور است، پس از نشست روز سه‌شنبه در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که اظهار نظر رئيس جمهوري "کمي شگفت‌انگيز" بود.

کورنين افزود: "من فکر مي‌کنم که اين کار به تسهيل شرايط منجر مي‌شود، زيرا ما در تلاش بوديم تا او را به ارائه طرح و نشان دادن چگونگي راهبرد موردنظرش واداريم."

استني هويز، دومين عضو ارشد دموکرات‌ها در مجلس نمايندگان اين کشور نيز در سخناني گفت که باور دارد که اوباما "در حال تهيه پيشنهادي" در مورد دريافت مجوز براي کاربرد نيروي نظامي است.
کاخ سفيد نيز با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد که اوباما "متعهد به همکاري با اعضاي هر دو حزب" براي دريافت مجوزي است "که کنگره بتواند آن را تصويب کند و به دنيا نشان دهد که آمريکايي‌ها به صورتي متحد ضد داعش ايستاده‌اند."

روز سه‌شنبه گذشته بود که رهبران کنگره اين کشور از هر دو حزب عمده آمريکايي براي اولين بار پس از کنترل کامل هر دو مجلس از سوي جمهوري‌خواهان، نشستي يک ساعته را با اوباما داشتند.

قانونگذاراني که در اين نشست شرکت کرده بودند عنوان داشتند که بحث و گفتگوها موضوعات گسترده‌اي را همچون تجارت، امنيت سايبري، زيرساخت‌ها همچنين خط لوله نفت کي‌استون را در مي‌گرفت.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان