arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۳

وزير اقتصاد: بودجه کشور را بر اساس نفت 40 دلار اصلاح مي‌کنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: لايحه بودجه براساس فروش نفت به قيمت 70 دلار تدوين شده است ولي اکنون در حال اصلاح اين لايحه به 40 دلار هستيم.

 علي طيب‌نيا صبح امروز در ديدار با آيت‌الله موسوي اردبيلي با اشاره به وضعيت اقتصادي کشورمان اظهار کرد: گمان مي‌کرديم که وضعيت اقتصادي روند آرامي را پيش گرفته و مطلوب شده است زيرا توانستيم نرخ تورم را از 40 درصد به 16 درصد برسانيم.

وي افزود: در مدت دو سال 10 درصد توليدات با کاهش روبه‌رو شده بود ولي در 6 ماه نخست سال جاري چهار درصد توليدات رشد کرده و در تلاش هستيم نرخ رشد توليد را به نرخ مثبتي برسانيم.

وزير اقتصاد و دارايي با بيان اينکه پيش بيني‌ها حاکي از آن است که رشد توليد در صنعت به نرخ مطلوبي برسد، تصريح کرد: در حال حاضر صنايع خودرو و پتروشيمي با رشد 50 درصدي روبه‌رو بوده که رشد قابل ملاحظه‌اي است.

وي اضافه کرد: در حال حاضر بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ توانسته‌اند به رشد مطلوبي برسند ولي صنايع کوچک هنوز نتوانسته‌اند به وضعيت مطلوبي دست يابند که اميدواريم به زودي بنگاه‌هاي کوچک نيز بتوانند به رشد مناسبي در توليد برسند.

طيب‌نيا در بخش ديگري از سخنان خويش به وضعيت فروش نفت اشاره و تصريح کرد: صادرات نفت از 2.4 ميليون بشکه به يک ميليون رسيده است و تنها کشورهايي از ما نفت خريداري مي‌کنند که آمريکا به آنها اجازه داده باشد.

وي با اشاره به ميزان فروش نفت به کشورهاي خاص گفت: آمريکا براي اين کشورها رنج معيني تعيين کرده است و تنها به همان ميزان از ما نفت خريداري مي‌کنند.

وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاري نفت به طور متوسط به قيمت 105 دلار به فروش مي‌رسيد ولي اکنون اين نرخ در حال رسيدن به 40 دلار است و کسي نمي‌داند تا چه ميزان قيمت نفت کاهش خواهد يافت و گمانه‌زني‌هاي فراواني در اين زمينه وجود دارد.

وي با اشاره به لايحه بودجه سال آينده به مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه بودجه بر اساس فروش نفت به قيمت 70 دلار تدوين شده است ولي اکنون در حال اصلاح اين لايحه به 40 دلار هستيم.

وي تصريح کرد: براي اينکه بتوانيم از اين وضعيت دشوار به سلامت عبور کنيم، لازم است که هزينه‌هاي زائد را حذف و برخي از طرح‌ها را متوقف کنيم.

طيب‌نيا با اشاره به اعتراف وزراي نفت کشورهاي عربي در ارتباط با کاهش قيمت نفت بيان کرد: اين کاهش قيمت‌ها تنها به خاطر ايران و روسيه در منطقه صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه کشورمان در مذاکرات همواره بر موثر نبودن تحريم‌ها تاکيد داشته است تصريح کرد: دشمن نيز براي زير فشار گذاشتن ايران با کاهش قيمت نفت چنين شرايطي را ايجاد کرده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به ضرورت حمايت علما در شرايط کنوني گفت: اختلافات مجلس، دولت و مسئولان به نظام ضربه مي‌زند در صورتي‌که اگر همه باهم باشند مي‌توانيم از اين بحران به سلامت عبور کنيم.

وي با تاکيد بر اينکه به بن‌بست رسيدن دولت ضربه اساسي به نظام است اظهار کرد: مردم به اين دولت اميد بسته‌اند و نااميد کردن مردم ضربه اساسي به نظام مي‌زند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان