arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۳

کاهش قیمت نفت و خطر انقباض پولی در منطقه یورو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با تداوم قیمت جهانی نفت در ماه های اخیر، رییس صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه در خصوص کاهش بیش از حد تورم و ایجاد انقباض پولی در منطقه یورو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، 'کریستین لاگارد' تاکید کرد که بانک مرکزی اروپا برای مقابله با این خطر باید از محرک های بیشتری استفاده کند.

مدیر اجرایی صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد: در منطقه پولی یورو ، نفت ارزانتر موجب کاهش بیشتر در نرخ های مورد انتظار تورم شده که این امر خطر انقباض پولی (Deflation) را افزایش می دهد.

در اقتصاد ، انقباض پولی به شرایطی گفته می شود که مقدار پول یا حجم سپرده نسبت به مقدار کالاها و خدمات عرضه شده کمتر باشد. این شرایط همراه با نزول سطح عمومی قیمت ها زمانی روی می دهد نرخ تورم به زیر صفر درصد (نرخ منفی تورم) برسد.

هشدار رییس صندوق بین المللی پول درباره انقباض پولی در حوزه یورو در حالی مطرح شده است که قیمت نفت خام برنت روز پنجشنبه با 34 سنت کاهش به بشکه ای 48 دلار و 35 سنت و بهای نفت خام پایه بورس نیویورک (WTI) با 1.03 دلار کاهش به هرشبکه 47 دلار و 42 سنت رسید.

کارشناسان صندوق بین المللی پول پیش از این گفته اند که کاهش قیمت نفت می تواند رشد کلی اقتصاد جهانی با نرخ حدود 0.3 تا 0.7درصد را در سال 2015 در پی داشته باشد.

این کارشناسان در عین حال گفته اند که کاهش قیمت نفت خطرات متوجه ثبات مالی را افزایش داده و بر بانک های فعال در بخش انرژی و پول کشورهای صادرکننده نفت تاثیرگذار بوده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان