arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۸۶۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۳

خودروها عامل 80 درصد آلودگی‌ هوا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته 80 تا 85 درصد آلودگی هوای شهرهای کشور ناشی از دود خودروهاست.

فریدون یاوری در آستانه روز ملی هوای پاک در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: آلاینده‌هایی که کیفیت هوا را تحت تاثیر قرارمی‌دهند، یا از محل صنایع ‌یا از محل خودروهای فرسوده ایجاد می‌شوند.

یاوری ترکیبات اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن، SO2، CO2 و ... را مهمترین گازهای آلاینده هوا دانست و افزود: این گازها هرکدام به شکلی محیط زیست و سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می‎‌دهند.

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به ترکیبات اسیدی که گازSO2 با بخار آب موجود در هوا ایجاد می‌کند، یادآوری کرد: این امر موجب تشکیل باران اسیدی می‌شود که هم روی ساختمان‌ها و درختان اثر می‌گذارد و هم می‌تواند PH آب‌های سطحی و زیرزمینی را تغییر دهد.

وی در ادامه به وضعیت هوای کرمانشاه اشاره و خاطرنشان کرد: ما به غیر از گرد و غبار که منشاء فرا مرزی دارد و از کشورهای عربی وارد استان می‌شود، از نظر سایر آلاینده‌ها شرایط بدی نداریم.

یاوری اظهار کرد: صنایع ما نیز به سیستم‌های کنترل آلودگی مجهز هستند و مشکل خاصی برای آلودگی ایجاد نمی‌کنند.

به گفته این مسئول، صنایع سیمان، نیروگاه‌ها و ...مهمترین صنایع آلاینده هستند که در کرمانشاه مدام مورد سنجش و پایش قرار می‌گیرند.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: اینکه گفته شود هیچ آلودگی در هوا وجود ندارد نادرست است، اما آلودگی‌هایی که وجود دارد در حد استاندارد است و خطرساز نیست.

وی در ادامه از وجود شش ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان خبر داد که کیفیت و میزان آلایندگی هوا را مدام کنترل می‌کنند.
نظرات بینندگان