arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

سيم‌کارت‌هاي احراز هويت‌نشده بهمن‌ماه قطع مي‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات ارتباطات خاطرنشان کرد: لازم است تا بهمن ماه تمام مشترکان کدهاي ملي خود را به اطلاع اپراتور برسانند چراکه در غير اين صورت سيم‌کارت‌هاي آن‌ها قطع خواهد شد.

غلامرضا داداش‌زاده درباره سيم‌کارت‌هاي با مالکيت غير تاکيد کرد: پديده‌اي به نام سيم‌کارت بي‌نام و نشان وجود ندارد اما برخي مشترکان، سيم‌کارتهايي در اختيار دارند که در موارد متعدد ممکن است مالکيت آن‌ها به نام فرد ديگري ثبت شده باشد. به عبارت ديگر ما در سطح کشور با پديده‌اي به نام سيم‌کارت‌هاي جعلي و ناقص مواجهيم که در حال حاضر اراده حاکميت بر آن است که به سرعت وضعيت اين سيم‌کارت‌ها مشخص شود.

وي ادامه داد: در فاز اول اين کار لازم است که تمام مشترکاني که از آن‌ها خواسته شده کد ملي خود را پيش از نيمه بهمن ماه، به اپراتور اعلام کنند.

داداش‌زاده همچنين عنوان کرد: اکنون با بهره‌گيري از سيم‌کارت‌هايي که هويت جعلي دارند، کلاهبرداري‌هاي متعدد صورت گرفته و به واسطه آنها مشکلات مختلفي ايجاد شده است که در اين زمينه آمار سيم‌کارت‌هاي جعلي هر دو اپراتور به يک اندازه است.

وي ادامه داد: بر همين اساس طي دو ماه گذشته اپراتورها بين دو تا هشت بار از طريق شيوه‌هاي مختلف از جمله پيامک به مشترکان خود اطلاع داده‌اند که لازم است مشخصات خود را به شيوه‌هايي که به آنها اعلام شده تکميل کنند. اکنون بر همين اساس حدود 15 تا 20 درصد افراد اطلاعات خود را اعلام کرده‌اند اما همچنان بخشي از مشترکان به اين موضوع توجه نکرده‌اند که در صورت استمرار اين بي توجهي سيم‌کارت‌ آنها از بهمن ماه قطع خواهد شد.

معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات در پاسخ به اين سوال ايسنا که در دوره‌هاي مختلف عده‌اي اقدام به خريد سيم‌کارتهاي فعال کرده اند و اکنون دسترسي به شماره ملي مالک اصلي سيم‌کارت براي آنها مهيا نيست، توضيح داد: طبق قانون لازم است هر سيم کارتي به واسطه مالک و صاحب آن مورد استفاده قرار گيرد تا مسووليت تمام موارد حقوقي به پاي آن فرد قرار گيرد، حال اگر عده اي به خريد چنين سيم‌کارت‌هايي پرداخته باشند در صورتي که امکان برقراري ارتباط با مالک اصلي خط را نداشته باشند و نتوانند سيم‌کارت خود را تغيير مالکيت دهند، سيم‌کارت‌ آنها قطع خواهد شد.

داداش زاده با بيان اين‌که طي سال‌هاي گذشته به واسطه سيم‌کارتهاي جعلي مشکلات متعددي ايجاد شده و اقدامات خلاف کارانه از جمله کلاهبرداري و حتي قتل صورت گرفته، اظهار کرد: از سوي ديگر به واسطه اين سيم‌کارتها قاچاق ترافيک انجام مي‌شود و حجم اين قاچاق نيز بسيار بالاست و درنهايت لازم است جلوي اين تخلفات گرفته شود؛ بر همين اساس حاکميت تاکيد دارد که تا اسفند ماه امسال تکليف اين موضوع روشن شود.

معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات درباره افرادي که فوت شده‌اند و پس از فوت سيم‌کارت آنها نيز در دست اعضاي خانواده‌شان قرار داشته توضيح داد:‌ افرادي که چنين سيم‌کارتهايي در دست دارند مي توانند سيم کارت خود را در دفاتر تغيير مالکيت دهند و براي مردم تدابير لازم انديشيده شده و از اپراتورها خواسته است براساس اين تدابير احراز هويت‌هاي لازم را بلافاصله انجام دهند.

وي همچنين يادآور شد: اکنون اپراتورهاي مختلف کشور به طور آفلاين و با تاخير 24 ساعته به سامانه ثبت احوال کشور وصل شده اند و بر همين اساس اگر فردي سيم‌کارتي را با هويت يک فرد فوت شده خريداري کند، پس از 24 ساعت سيم کارت او بلافاصله قطع خواهد شد.

داداش‌زاده همچنين عنوان کرد: اکنون جاي بهانه‌اي براي مردم وجود ندارد چرا که از زمان ورود سيم کارت به کشور تمهيدات لازم براي نقل و انتقال سيم‌کارت انديشيده شده بود و بر همين اساس اکنون جاي بحثي در اين خصوص نيست.

معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات در پايان يادآور شد: ما به دنبال آن هستيم که اين موضوع با کمترين آسيب براي مردم به نتيجه برسد و از اين بابت مشکلي براي مشترکي ايجاد نشود. در غير اين صورت براي ما اين امکان وجود دارد که بدون هيچ پيگيري خاصي تمام سيم‌کارت‌هاي جعلي از رده خارج شوند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان