arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۳

پاکسازی حافظه از خاطرات ترسناک با زردچوبه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیقات نشان داده که یکی از ادویه‌ها به حذف خاطرات بد کمک می‌کند.

ترکیب زرد رنگ کورکومین که در ریشه گیاه زردچوبه یافت می‌شود، از ذخیره شدن خاطرات ترسناک جدید در مغز جلوگیری کرده و همچنین خاطرات ترسناک قدیمی را نیز از ذهن پاک می‌کند. امید است این نتایج بتواند برای مبتلایان به اختلال‌های روانی درمان‌هایی ایجاد کند.

محققان دانشگاه سیتی نیویورک، موش‌ها را آموزش دادند که در برابر یک صدای خاص بترسند. دانشمندان بر این فرض بودند که موش‌ها زمانی که برجای خودشان خشک بشوند، می‌ترسند. چند ساعت بعد هنگامی که همان صدا برای موش‌ها پخش شد، گروهی که غذای عادی خورده بودند، ترسیدند. اما موش‌هایی که غذای مملو از کورکومین خوردند، در جای خود خشک نشدند که این اتفاق نشان می‌داد خاطرات ترسناک آنها پاک شده است.

به گفته محققان، مبتلایان به اختلال تنش پس از ضربه یا اختلال‌های دیگر که مشخصه آنها خاطرات ترسناک است، ممکن است بتوانند از تغذیه غنی از کورکومین بهره ببرند. خاطرات در مغز به شکل ارتباط‌های جدید بین نورون‌ها شکل می‌گیرند. آنها در ابتدا شکننده هستند اما بتدریج و با قرار گرفتن در حافظه طولانی مدت طی فرآیندی موسوم به تثبیت در مغز باقی می‌مانند. یادآوری خاطرات باعث بی‌ثبات شدن آنها در مغز شده و برای مدتی مانند خاطرات جدید به نظر می‌رسند.

گفته می‌شود کورکومین از تأثیر ضد التهابی در بدن برخوردار بوده و این ممکن است توضیح‌دهنده شیوه عملکرد آن روی خاطرات ترسناک باشد. هنوز کاملاً مشخص نیست کورکومین چگونه خاطرات ترسناک را ترمیم کرده و تأثیری بر سایر خاطرات ندارد، اما واضح است سیستم‌های خاطرات مختلف، خاطره‌های گوناگون را کدگذاری می‌کنند. از این رو ممکن است خاطره رویداد در جای خود قرار داشته باشد، اما خاطره ترس آن حذف شده باشد. پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که این ادویه ممکن است در درمان سرطان، بیماری‌های قلبی و آرتروز مؤثر بوده و همچنین از تأثیر ضد افسردگی برخوردار باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان