arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۳

آمریکا: طرح صلح پوتین، طرح اشغال اوکراین است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه مدعی شد که پیشنهاد صلح جدید ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای اوکراین طرحی برای اشغال نظامی و تحکیم مناطق تسخیر شده توسط شورشیان مورد حمایت مسکو است.

به گزارش رویترز، سامانتا پاور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: این طرح درصدد مشروعیت بخشیدن به تصرفات سرزمینی جدایی طلبان در ماه سپتامبر و نیز وجود پرسنل و تجهیزات نظامی روسیه در قلمرو اوکراین است.

پاور در نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی اوضاع اوکراین افزود: اجازه دهید نقاب از طرح صلح پوتین برکشیم و نام واقعی آن را بیان کنیم؛ یک طرح اشغالگری روسی.

پوتین هفته گذشته طرح صلح خود را برای پایان دادن به مناقشه اوکراین که از آوریل گذشته بیش از 4800 نفر کشته داشته است ، به پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین ارائه کرد. اما مسکو روز یکشنبه اعلام کرد که پوروشنکو این طرح را رد کرده است.

سخنگوی پوتین اعلام کرد که این طرح شامل آتش بس توسط نیروهای دولتی و شبه نظامیان جدایی طلب در جنوب شرقی اوکراین و عقب کشیدن تمام ادوات سنگین نظامی هر دو طرف است.

در این حال نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: این طرح روسیه را از قید تعهدی که در مینسک به گردن گرفته بود مبنی بر خارج کردن جنگجویان و بازگرداندن کنترل مرزهای بین المللی به اوکراین ، رها می کند.

پاور مدعی شد: رییس جمهوری پوتین بارها با یک دست شاخه زیتون پیش آورده در حالی که با دست دیگر موشک های گراد و تانک ها را هدایت کرده است.

اشاره پاور به طرح صلحی بود که ماه سپتامبر گذشته در مینسک بلاروس بین اوکراین ، روسیه و جدایی طلبان شرق اوکراین برای پایان دادن به جنگ به دست آمده بود.

این در حالی است که ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، کی یف را مسئول افزایش اخیر تنش ها دانسته است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه گفت که مسکو خواهان حل و فصل سیاسی مناقشه در شرق اوکراین با حفظ تمامیت ارضی این کشور است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان