پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور در جمع روسای هیات امنا و مدیران واحدهای
آموزشی تربیتی حوزههای علمیه خواهران گفت: نیازمند توجه بیشتر به مساله
تربیت در حوزههای علمیه هستیم.
به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران حجتالاسلام و
المسلمین محمودرضا جمشیدی در آغاز کمیسیونهای تخصصی اجلاس مدیران و روسای
هیاتهای امنای حوزههای علمیه خواهران افزود: مساله تربیت برای ما یک
مساله جدی است و به حوزههای علمیه خواهران یا برادران اختصاص ندارد.
وی با بیان اینکه در گذشته اساتید حوزه در حق شاگردان خود پدری میکردند و
شاگردان طلبگی را در نظر و عمل میآموختند، ادامه داد: در حوزههای علمیه
این مساله دستخوش تغییر شده است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور با بیان اینکه در گذشته طلاب اساتید خود
را در حد مراد و به عنوان چهرههای مقدس میدانستند، افزود: اساتید نیز در
تعلیم و تربیت نقش اساسی داشتند اما امروز استاد فرصت کافی برای اثرگذاری
لازم را ندارد.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی از روسای هیات امنا و مدیران واحدهای آموزشی
تربیتی حوزههای علمیه خواهران خواست تا امر تربیت را در حوزههای علمیه
جدیتر تلقی کنند و اظهار کرد: گاهی گفته میشود که انگیزه ورود طلاب به
حوزه متفاوت است اما باید گفت طلبه در دوره عمومی حداقل پنج سال از بهترین
ایام را در اختیار حوزه میگذارد و به خوبی میتوان از آن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه قدمهای مناسبی برای خودکفایی حوزههای علمیه خواهران
برداشته شده است، اضافه کرد: البته این آغاز راه است و اگر بخواهیم حرکت
حوزههای علمیه خواهران ماندگار باشد این نهاد باید خودکفا باشد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور نظام هیات امنایی را بهترین نظام برای
پشتیبانی حوزههای علمیه خواهران دانست و اضافه کرد: ما میخواهیم
دخالتهای خود را در واحدهای آموزشی تربیتی حوزوی خواهران به حداقل
برسانیم.
وی با اشاره به کمکهای دولتهای مختلف به حوزههای علمیه خواهران ادامه
داد: تاکنون دولتهای مختلف 140 میلیارد تومان به اجرای پروژههای عمرانی
حوزههای علمیه خواهران کمک کردهاند. منابع استانی و محلی نیز به همین
میزان بوده است اما ما شاهد اجرای حدود هزار و 600 میلیارد تومان پروژه
عمرانی در حوزههای علمیه خواهران بودهایم که این بیانگر مساعدت تاثیرگذار
خیرین در امر ساخت و ساز حوزههای علمیه خواهران است.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی اضافه کرد: باید به دنبال منابع پایدار برای
حوزههای علمیه خواهران باشیم که هم شئون این نهاد را حفظ کند و هم حوزه
ماندگار باشد.
وی با اشاره به عنایت ویژه مراجع معظم تقلید نسبت به حوزههای علمیه
خواهران خاطرنشان کرد: یکی از مراجع تقلید در دیدارهای خود بارها گفتهاند
که حوزههای علمیه خواهران از اوجب واجبات است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور با بیان اینکه بر اساس آموزههای دینی
تمام تشکیلات اداری حوزه به منظور تحقق یک هدف است و آن احیای ارزشها، حفظ
رابطه مردم با مصدر وحی و حفظ تراث ارزشمند دینی است، گفت: این هدف و
همعهدی با صاحب اصلی حوزههای علمیه یعنی حضرت ولی عصر(عج) مشکلات را بر
ما سهل کرده است و رسیدن به نتیجه را با امکانات کم دستیافتنی میکند.
وی با بیان اینکه ما به دنبال آن نیستیم که علم را برای علم یا «نان» توسعه
دهیم، افزود: نهایت کرامت و شرافت علمآموزی در بعضی مراکز دانشگاهی در
این است که علم را برای علم به دانشجویان میآموزند، اما حوزههای علمیه
علم را برای خدا یاد میدهند و یاد میگیرند.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی با اشاره به اینکه حوزههای علمیه از ابتدا
با کمترین امکانات بیشترین توفیقات را داشتهاند، خاطرنشان کرد: ستارگان
درخشان حوزههای علمیه در همین بستر و با کمترین امکانات پرورش یافتند، این
ایثار مایه مباهات است، اما به معنای آن نیست که ما به وظایف خود عمل
نکنیم.
وی به روسای هیات امنا و مدیران حوزههای علمیه خواهران کشور گفت: ما با
شما در یک سنگر هستیم و اکنون در کمیسیونهای مختلف و در جریان اجلاس
سراسری، مایلیم مطالب شما را بشنویم. برخی مسائل را باید پاسخ گفت و البته
وجود بسیاری از مشکلات را نیز باید پذیرفت.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه در این نهاد به همگرایی نیاز
داریم، اظهار کرد: اگر توفیقاتی در حوزههای علمیه خواهران به دست
آوردهایم در سایه همین وحدت و همدلی بوده است.
وی با اشاره به اینکه 18 سال قبل در آغاز راهاندازی مرکز مدیریت حوزههای
علمیه خواهران کمتر از 5 درصد مراکز حوزوی موجود خواهران دارای مکان مناسب
بودند و از آن میزان نیز کمتر از 12 درصد متعلق به حوزههای علمیه بودند،
یادآور شد: امروز به جایی رسیدهایم که 300 پروژه عمرانی واحدهای حوزوی
خواهران احداث و یا تکمیل شدهاند.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی گفت: در سال گذشته با کمک اعضای هیات امنا
هر 10 روز یک پروژه عمرانی به بهرهبرداری رسید و این در حالی است که کشور
با مشکلات مالی مواجه بود و دچار رکود در ساخت و ساز بودیم.
وی اظهار کرد: در اجلاس پیشین روسای هیات امنا و مدیران واحدهای آموزشی
تربیتی حوزوی خواهران با این مساله مواجه بودیم که اختیارات درنظر گرفته
شده برای هیاتهای امنا کافی نیست. به همین دلیل جلسات متعددی تشکیل شد و
وظایف جدید و سنگینتری برای هیاتهای امنا در نظر گرفته شد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران گفت: تلاش ما بر این بوده است که بعد از فعال
شدن مدیریتهای استانی، حرکت ستاد مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران به
گونهای تغییر کند که حداکثر امور قابل اجرا در مدیریتهای استانی به این
مدیریتها و حداکثر امور قابل اجرا در واحدهای آموزشی تربیتی به این واحدها
واگذار شود.
وی مدرسهمحوری را استراتژی و سیاست اصلی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
خواهران در دو سال گذشته دانست و گفت: ستاد مرکز، شاخصهایی تعریف کرده است
که اگر مدرسه علمیهای واجد آن باشد بخش زیادی از کارها را به آنها واگذار
میکند.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی با بیان اینکه سیاست مرکز مدیریت حوزههای
علمیه خواهران در 10 سال اول راهاندازی بسط نظام آموزشی بوده است، افزود:
پس از آن به دنبال راهاندازی تحصیلات تکمیلی بودهایم و در همین راستا 14
رشته تحصیلی را به تصویب رساندهایم.
وی تصریح کرد: کاری که از امسال در زمینه آموزشی آغاز شده است و امیدواریم
با همت روسای هیاتهای امنا، گسترش یابد، راهاندازی تحصیلات تکمیلی در
مقطع تخصصی (دکتری) است. این مقطع هماکنون در قم راهاندازی شده است و
امیدواریم سایر استانها نیز فارغالتحصیلان مقطع تحصیلی عالی (کارشناسی
ارشد) را به منظور راهاندازی مقطع تخصصی آماده کنند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با اشاره به درخشش بانوان طلبه در جشنوارههای
پژوهشی استانی و سراسری اظهار کرد: با سرمایهگذاری در بخش پژوهش در
سالهای اخیر شاهد حضور پررنگ بانوان طلبه در جشنوارههای پژوهشی مشترک با
برادران طلبه بودهایم به گونهای که تعداد ارائهشده به این جشنوارهها در
اکثر قریب به اتفاق موارد با آثار برادران برابر یا بیشتر بوده است.
حائزین رتبه در سطح یک تا سه نیز اکثرا از خواهران طلبه بودهاند.
وی با اشاره به فعالیت 4هزار طلبه وبلاگنویس در سامانه وبلاگ حوزههای
علمیه خواهران اظهار کرد: بازدید ماهانه وبلاگهای این طلاب به 4 میلیون
مورد میرسد.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی خاطرنشان کرد: از دفتر فناوری اطلاعات مرکز
مدیریت حوزههای علمیه خواهران خواستهایم که یک بسته آموزشی، مهارتی و
نظارتی حاوی مجموعه شرایط برای حضور طلبه در فضای مجازی مهیا کند تا طلبه
از ابتدای ورود به حوزه، بتواند در فضای مجازی اثرگذار باشد.
لازم به ذکر است کمیسیونهای نقش هیات امنا در امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی
و پشتیبانی، نظارت و امور مالی با حضور معاونان مربوطه و موسسان و مدیران
واحدهای آموزشی تربیتی خواهران برگزار شد.