arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

آيت‌الله جوادي‌آملي: نامه رهبري با محوريت عدل ارسال شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يکي از مراجع تقليد با اشاره به نامه رهبر انقلاب اسلامي به جوانان اروپا و آمريکاي شمالي عنوان کرد: اگر نامه به غرب رفت با توجه به معيارهاي مذکور هدايت شد و اگر ايشان مخاطبين خود را به اين سمت دعوت کردند به اين علت است که مي‌دانند قيام عدل براي پابرهنه‌هاست و تاکيد دارند که همه بايد بيايند.

آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي در مراسم اختتاميه بيستمين جشنواره قرآن و حديث جامعه المصطفي العالميه که چهارشنبه شب در سالن همايش مجتمع آموزش عالي امام خميني (ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروز نداي اسلام به برکت خون‌هاي شهدا به گوش جهان رسيده است.

وي اضافه کرد: ارائه کردن اسلام عناصر چهارگانه‌اي دارد که امروزه دشمن اين عناصر را از ما گرفته و جامعه‌اي که خلع سلاح شود نخواهد توانست به اهداف خود برسد.

اين استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به اينکه دشمن بسياري از دارايي‌ها را از ما گرفته است، گفت: تلاش‌هاي بسياري کرده‌ايم که دو چراغ را روشن نگه داريم تا بتوانند دو راه را براي ملت نمايان کنيم.

وي با بيان اينکه بيش از 300 بار جريان بيانديشيد و فکر کنيد در قرآن مطرح شده است، افزود: برطرف‌سازي بحران‌هايي که جلوي راه و شعله‌ور شدن چراغ را گرفته‌اند از هر عالم و فرهيخته‌اي ساخته نيست و قرآن کريم براي حل بحران‌هاي جمعي، استفاده از گروه متفکر جامعه را مورد تاکيد قرار داده است.

آيت‌الله جوادي‌آملي افزود: از هر عالمي ساخته نيست که با فرمان خود هزاران شهيد را در راه اسلام هديه دهد و طبق قرآن اين افراد بايد قائم به عدل باشند همان طور که امام خميني (ره)‌ با علم و عدل توانست ايران را کعبه کند.

وي با تاکيد بر اينکه آنچه جهان را به علم دعوت مي‌کند بايد خود به علم و عدل قائم باشد، بيان کرد: طبق گفته قرآن کريم براي بخش قضا قاضي بودن داراي شرايط خاصي است و همچنين محقق نيز براي امور خود بايد قائم به علم باشد تا بتواند در گروه فکر کنندگان قرار گيرد و بحران‌ها را کنترل کند.

آيت‌الله جوادي‌آملي خاطرنشان کرد: اينکه امروزه جامعه المطفي به اينجا رسيده به اين علت است که امام عدل را محوريت کار خود قرار دادند و به کشورهاي مختلف جهان نگاه برابري داشتند و کساني که پابرهنه هستند مي‌توانند اقشار مختلف جامعه را مورد نظر قرار دهند.

وي با اشاره به نامه رهبر انقلاب اسلامي به جوانان اروپا و آمريکاي شمالي عنوان کرد: اگر نامه به غرب رفت با توجه به معيارهاي مذکور هدايت شد و اگر ايشان مخاطبين خود را به اين سمت دعوت کردند به اين علت است که مي‌دانند قيام عدل براي پابرهنه‌هاست و تاکيد دارند که همه بايد بيايند.

آيت‌الله جوادي‌آملي ادامه داد: کعبه و قبله را پابرهنه‌ها حفظ مي‌کنند، افراد مرفه و بي‌درد را هم کعبه مي‌پذيرد اما اگر آن‌ها بخواهد در برابر داعش بايستند توان ندارند زيرا‌ اين قشر جامعه اهل مبارزه نيست.

مفسر برجسته قرآن کريم با بيان اينکه دو راه رسيدن به حقيقت را از دست داده‌ايم، گفت: مهندسي در جهان هستي به جز خداوند نيست، عقل چراغي است و از آن کاري ساخته نيست و دين نيز راه سعادتي براي رسيدن به خداوند است.

وي عترت، ولايت و قرآن را راه سعادت دانست و اظهار کرد: از عقل به جز تشخيص راه کاري ساخته نيست و بيگانه براي گرفتن اين عناصر تا کنون اقدامات گسترده‌اي را انجام داده‌اند، همچنين بعد از اسلام عده‌اي نادانسته به آسياب دشمن آب ريختند و گفتند قرآن تحريف شده است و در اين راه حقايق قرآن را در نظر نگرفتند.

آيت‌الله جوادي‌آملي اضافه کرد: امروزه در جامعه المصطفي ممکن است فردي قرآن را نديده باشد ولي نسبت به اصول آگاهي کاملي داشته باشد و اين موضوع نسبت به معيارهايي که در اسلام مطرح شده است، امکانپذير خواهد بود.
وي متذکر شد: اگر سلاح‌ها از دست ما گرفته شود فقط عقل باقي مي‌ماند به همين علت جامعه‌ المصطفي، حوزه و جامعه اسلامي براي گسترش پيروزي انقلاب وظيفه دارد که قرآن و عترت را به جايگاه اصلي برساند زيرا اين امت وارثان انبيا هستند و بايد از آن پاسداري کنند.

اين مرجع تقليد با تاکيد بر اينکه چراغ عقل به جز فهم حکمي ندارد، گفت: عقل بعد و قبل نظام وجود داشته است و اين يک چراغي است که بايد به کاربرد آن توجه داشته باشيم تا بتوانيم به بيانات ائمه اطهار (ع) پي برده و به آن‌ها عمل کنيم.

وي ادامه داد: علامه طباطبايي روي محتواي تفسيري قرآن کار کرده است و اين محتوا بايد براي مردم تشريح شود، در دنياي امروز معيار فتوا عصمت است، اگر روايت معتبري از 14 معصوم برسد مي‌توان بر اساس آن‌ها فتوا داد زيرا اين افراد بياناتشان يکي است.

آيت‌الله جوادي‌آملي با بيان اينکه عقل در مقابل دين و شريعت نيست، افزود: شريعت، دين و وحي مقابل ندارد و ولايت معجزه بي‌همتاي قرآن کريم است که بايد با استدلال عقلي مورد توجه قرار داده شود تا جهاني که از شرق و غرب آمده‌اند با دست پر برگردند و اين کعبه مي‌تواند قبله همه باشد که نامه رهبري براي جوانان کشورهاي اروپا و آمريکاي شمالي به خوبي نمايانگر اين پيام است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان