arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

دام فرانسه علیه حزب‌الله لبنان خنثی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی لبنان تلاش های فرانسه را در گنجاندن محکومیت هجوم حزب الله به نیروهای رژیم صهیونیستی در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل ناکام گذاشت

 روزنامه «السفیر» لبنان پرده از معرکه ای برداشت که در روزهای گذشته بین لبنان و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل جریان داشت.

فرانسه به دنبال این بود که شورای امنیت در بیانیه ای که دیروز صادر کرد عملیات حزب الله در مزارع شبعا را با «لحن تند» محکوم سازد.

این روزنامه در شماره امروز (پنجشنبه) خود نوشت: «جانبداری پاریس از اسراییل از حد و حدود خود تجاوز کرده و این کشور دیگر حتی اهمیتی نمی دهد قاتل کدام طرف و قربانی کدام است، با اینکه اساسا مساوات بین قاتل و قربانی فی حد نفسه ظالمانه و دردناک است.»

السفیر نوشت: «شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای که دیروز صادر کرد کشته شدن سرباز اسپانیایی از نیروهای یونیفل سازمان ملل را (که در جریان بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی روی داد) با شدیدترین لحن محکوم کرد و خواستار تکمیل تحقیقات برای روشن شدن اسباب این اتفاق شد.

اما این همه ماجرا نبود و پیش از صدور این بیانیه معرکه ای در شورای امنیت بین فرانسه و لبنان جریان داشت.»

السفیر با شرح اطلاعاتی که از منابع دیپلوماسی در نیویورک به دست آورده نوشت: «طرح ارائه شده از سوی پاریس به هیچ وجه در مورد لبنان منصفانه نبود و فرانسوی ها از همان ابتدا با نادیده گرفتن بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی که منجر به قتل سرباز یونیفل شد، و بدون توجه به نقض قرارداد 1701 از سوی این رژیم، تلاش کردند حزب الله را مسئول نا امنی ها در جنوب این کشور معرفی کنند.»

به گزارش این روزنامه، «پاریس در ابتدا تلاش کرد بیانیه شورای امنیت را بدون مشورت با لبنان تنظیم کند اما تلاش های وزارت خارجه لبنان و موضع گیری برخی کشورهای عضو شورای امنیت به ویژه روسیه مانع از آن شد. از همین رو فرانسوی ها تصمیم به قانع کردن لبنان به محتوای بیانیه پیشنهادی خود گرفتند با این فکر که اگر لبنان موافقت کند کشورهای دیگر کاسه داغتر از آش نخواهند شد و با محتوای بیانیه موافقت خواهند کرد.»

لازم به ذکر است که بیانیه شورای امنیت احتیاج به موافقت 15 نفر از اعضا دارد و در مورد آن رای گیری انجام نمی گیرد.

پاریس به همین منظور تماس های متعددی با نخست وزیر و وزارت خارجه و نماینده لبنان در سازمان ملل انجام داد اما پاسخ همه منفی بود. در عین حال لبنان ضمن تلاش برای جلب نظر کشورهای عضو شورای امنیت، سه گزینه پیش روی فرانسه قرار داد:

- بیانیه عادلانه و غیرجانبدارانه صادر شود

- به محکوم کردن قتل سرباز اسپانیایی یونیفل اکتفا شود

- در صورتی که فرانسه بر خواسته خود پافشاری کند اصلا بیانیه ای صادر نشود

به گزارش «السفیر» طرف لبنانی در جریان این مذاکرات به طور کاملا واضح به طرف فرانسوی اعلام کرد: «چرا می خواهید با این اقدام جانبدارانه وجهه خود را بین لبنانی ها از دست بدهید و پیام دشمنی برای آنها ارسال کنید؟ چطور می توانید قتل سرباز یونیفل توسط اسراییل را توجیه کنید؟ آیا نمی دانید که عدم اشاره به تجاوز اسراییل، باعث جری شدن آن در آینده خواهد شد؟ و چشم پوشی از قتل سرباز اسپانیایی، ممکن است کشته شدن سربازان دیگری را در آینده به دنبال داشته باشد که چه بسا برخی از آنها فرانسوی باشند.»

السفیر در پایان آورده است: «تحت فشارهای لبنان و ایستادگی تعداد قابل توجهی از اعضای شورای امنیت در مقابل طرح فرانسه، این پروژه که بر ضد حزب الله طراحی شده بود ناکام ماند و بیانیه شورای امنیت به محکوم ساختن قتل سرباز اسپانیایی اکتفا کرد که به طور ضمنی محکومیت اسراییل را در بر داشت.»

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان