arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

توليد داروي پيشگيري ازآلزايمر با زعفران براي نخستين بار در ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، جمال الدين جلالي رييس هيات مديره شرکت دانش بنيان و مجري اين طرح تحقيقاتي، با بيان اينکه اين دارو با زعفران ساخته شده است، گفت: گياه زعفران يک گياه ايراني و در کتاب قانون ابن سينا نيز به خاصيت هاي بي شمار اين گياه از جمله تاثير مثبت بر خلق و خوي انسان، حافظه، تقويت بينايي چشم بسيار تاکيد شده است.

وي بيان کرد:اين شرکت دانش بنيان با همکاري دانشکده پزشکي دانشگاه تهران و بيمارستان هاي وابسته به اين مرکز دانشگاهي، پس از انجام آزمون هاي باليني متعدد براي نخستين بار دارويي گياهي با نام 'سافروتين' توليد کرده است که قابليت کاهش علائم بيماري آلزايمر را دارد.
جلالي اظهارکرد: اکنون پنج دارو فقط جزو مطرح ترين داروهاي بيماري آلزايمر در دنيا هستند و اين شرکت دانش بنيان توانسته کپسول سافروتين را توليد کند که از لحاظ تاثير گذاري دقيقا مطابق با برترين داروهاي مشابه خارجي با عوارض جانبي بسيار کمتر است.

وي افزود: سافروتين يک داروي ضد آلزايمر و جلوگيري کننده از پيشرفت آلزايمراست که با دو داروي معروف دنيا با نام هاي DONEPEZIL و MEMANTIN برابري کرده و براي اثبات اين مطلب کارآزمايي هاي باليني طولاني مدت صورت گرفته است.

جلالي بيان کرد: اين دارو با همکاري 11 ساله دانشکده پزشکي دانشگاه تهران توليد شده است.همچنين بيمارستان روزبه تهران، بيمارستان زنجان و بيمارستان قم از همکاران اجراي اين طرح بودند.

وي گفت: حدود سه سال پيش اولين مقاله درباره سافروتين در يکي از معتبر ترين مجلات علمي دنيا منتشر شد که مبنايي براي استناد ديگر محققان درسطح دنيا به تحقيقات انجام شده و موفقيت حاصله شد.
جلالي افزود:تا امروز تعداد اين مستندات به 52 مقاله رسيده است و اکنون در فهرست فارماکوپه اروپا ثبت شده است، اين مقاله همچنين در دوازدهمين جشنواره ابن سينا به عنوان مقاله برتر برگزيده شد.

*** کيفيت بالاي داروي توليدي در مقايسه با داروهاي مشابه خارجي
جلالي درخصوص مقايسه داروي توليد شده با نمونه خارجي آن گفت: داروهاي توليد شده ضمن برابري با نمونه هاي خارجي ازلحاظ تاثيرگذاري مشابه و عوارض جانبي بسيارکمي دارد.
وي ادامه داد:اين دارو به دليل خاصيت آنتي اکسيداني بسيارقوي، باعث پيشگيري از سرطان نيز مي شود که به اين ترتيب اين دارو مي تواند به راحتي جايگزين داروهاي شيميايي مشابه و وارداتي شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان