arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

آقای حکایتی اسم قصه‌گوی ماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مردم مشرق زمین تشنه شنیدن قصه‌های پرفراز و نشیب هستند. آنها مخاطبان جدی فیلم‌ها و سریال‌هایی هستند که بتوانند روایت خوبی از یک ماجرای تماشایی داشته باشند. علاقه به شنیدن قصه، بزرگ و کوچک نمی‌شناسد. 25 سال پیش بهرام شاه‌محمدلو با تکیه بر همین فرمول برنامه‌ای کودکانه را طراحی کرد که «زیر گنبد کبود» نام داشت.

جام‌جم نوشت:

آن موقع همه بچه‌ها این برنامه را با عنوان «آقای حکایتی» می‌شناختند. بهرام شاه‌محمدلو که در این برنامه نقش مجری و بازیگر را داشت برای خودش نام آقای حکایتی را برگزیده بود و هر بار با حکایتی شنیدنی مهمان خانه کودکان می‌شد. در تیتراژ خاطره‌انگیز این برنامه روی نام مجری تاکید و همین مساله باعث می‌شد بچه‌ها نام آقای حکایتی را خوب به خاطر بسپارند. برای یادآوری بهتر تیتراژ به بایگانی حافظه‌تان بروید و این بخش از ترانه را با خودتان مرور کنید: «آقای حکایتی اسم قصه گوی ماست/ زیر گنبد کبود شهر خوب قصه‌هاست.»

آقای حکایتی مرد جوان لاغر اندامی بود که شال گردنی خاکستری رنگ داشت و بعد از پخش تیتراژ در قاب تلویزیون ظاهر می‌شد. کتاب بزرگی هم روی میزش داشت که با ورق زدنش داستان را پیش می‌برد. او شروع‌کننده داستانی بود که بازیگران آن را در قالب یک نمایش ادامه می‌دادند. بازیگران در قالب همه نقش‌ها فرو می‌رفتند. گاهی شیر و موش و پلنگ می‌شدند و گاهی نجار و کفاش و معلم.

مجموعه «زیر گنبد کبود» دو بار روانه آنتن شد. یک بار در سال 68 و بار دیگر در سال 74 که در هر دو مجموعه حال و هوای کار شبیه به هم بود. نویسندگی این مجموعه‌ها را راضیه برومند در کنار ایرج طهماسب به عهده داشت. راضیه برومند و بهرام شاه‌محمدلو که از زوج‌های آرام و بی‌حاشیه تلویزیون ایران هستند از همان موقع همکاری خوبی با هم داشتند. آقای حکایتی که باجناق داوود رشیدی است، در چند مجموعه تلویزیونی هم با خواهر همسرش (مرضیه برومند) همکاری داشت. شاه محمدلو در حال حاضر فعالیت‌های جسته و گریخته‌ای در عرصه بازیگری، آموزش، پژوهش و داوری جشنواره‌های هنری دارد. در سریال «عشق تعطیل نیست» حضور پررنگی دارد. او خرداد امسال در نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» روی صحنه رفت. از سال 91 تا کنون در هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر عضویت داشته است. سال گذشته نیز در دو جشنواره تئاتری قضاوت آثار را بر عهده گرفت. او عضو هیات داوران بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره کشوری تئاتر عروسکی پارس جنوبی (عسلویه) بود. آقای حکایتی بعد از 25 سال دلبستگی‌اش به دنیای کودکان را همچنان حفظ کرده است.
نظرات بینندگان