arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۴۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

از صفحه نمایش تلفن های هوشمند چه می دانید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امین نقی زاده: سرویس علم و فناوری «انتخاب»: زمانی که قصد خرید یک گوشی هوشمند را دارید، ویژگی های بسیاری را باید در نظر بگیرید، مانند سخت افزار، طراحی و دوربین. در این میان، کمتر کسی به صفحه نمایش این گوشی ها و ویژگی های آنها، آن طور که شایسته است، توجه می کند. در حقیقت، نمایشگر را می توان از اجزاء مهم سخت افزاری یک تلفن همراه هوشمند به شمار آورد.

با گذشت زمان دوران آن صفحه نمایش های کوچک با محیط  و کیفیت نامطلوب به پایان رسید و صفحه نمایش های جدید جای آنها را گرفت و رقابت کمپانی های سازنده بر سر کیفیت ، مقاومت و اندازه این نمایشگرها باعث به وجود آمدن انواع مختلف این نمایشگرها با ویژگی های مختلف و گوناگون شد.

نمایشگرها را می توان به دو نوع مختلف تقسیم کرد که هر یک زیر مجموعه های فراوانی را شامل می شوند. نمایشگرها به LCDو OLEDتقسیم می شوند که ابتدا در اینجا به بررسی نمایشگرهای LCDو انواع آنها می پردازیم.

LCD رایج ترین و پر کاربردترین صفحه نمایش در بین تلفن های همراه است. این نوع از صفحه نمایش، کارایی و عمر بالایی دارد و ویژگی های مختلفی دارد.

این نوع از نمایشگرها از لایه ای کریستالی ساخته شده و برای ارائه رنگ های مشکی و سفید نیازمند نور هستند. در این میان، باید در هنگام خرید گوشی های مجهز به نمایشگر LCD، مراقبت به خرج دهیم، چراکه LCD های گران قیمت از شفافیت به مراتب بهتری نسبت به نسخه ی ارزان تر برخوردار است. بعلاوه، در LCD های ارزان قیمت، رنگ ها کدر نمایش داده می شود و زاویه دید کمتری به کاربر ارائه می شود.

پشت این نمایشگرها یک منبع نور وجود دارد تا شما بتوانید به خوبی پیکسل های نمایشگر را در هنگام کار کرد مشاهده کنید ، همین عامل باعث ضحامت این نوع از نمایشگرها شده است.

همان طور که در سطور بالا گفته شد، این دسته از نمایشگرها دارای مدل های مختلفی است؛ یکی از آنها، LED-IPS  است. IPS  مخفف in plane switching  است و زاویه دید و کیفیت تصویری بالایی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

نکته قابل تامل در رابطه با این نوع نمایشگرها، این است که از محبوبیت بسیاری برخوردارند و همواره اپل و ال جی از این نمایشگرها در محصولات خود استفاده کرده اند.

راز محبوبیت بسیار زیاد این نمایشگرها را می توان در وسعت زاویه دید کاربران و وضوح بالای آن دانست، به شکلی که کمپانی اپل از تکنولوژی این نمایشگرها در ساخت نمایشگرهای جدید و اختصاصی خود یعنی Retina استفاده کرده است.

نوع دیگر این نمایشگر ها TFT-LCD نام دارد. این نوع نمایشگر را می توان پر کاربردترین نوع از نمایشگرها را در بین تلفن های هوشمند به حساب آورد. کیفیت و شفافیت این نمایشگر به مراتب قابل قیاس با نمایشگرهای قدرتمند دیگر نیست، ولی نسبتا موفق بوده و توانایی نمایش 16 میلیون رنگ را دارد و قدرت «لمسی» تلفن های هوشمند را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهند.

Super LCD، دیگر مدل از نمایشگرها است که کیفیت آن بالاتر از TFT  است. این نمایشگر مصرف باتری را کاهش داده و رنگ ها را با کیفیت بسیار خوبی نمایش می دهد. با این حال، مشکلی که این نمایشگر با آن مواجه است، زاویه دید این نمایشگر در نمایش تصاویر سیاه و تیره است که البته این نقص و ضعف تا حدودی در سری های جدید این نمایشگر رفع شده است.

دسته دیگر نمایشگر ها،  OLED  نام دارد که انواع مختلفی دارد. OLEDها، رنگ ها را بسیار زنده و شفاف نمایش می دهند و احتیاجی به منبع نور پس زمینه ندارند. این ویژگی سبب نازکی و سبک تر شدن تلفن هایی می شود که از این نمایشگر بهره می برند.

نمایشگر AMOLED  از زیر مجموعه های OLED است که تصاویر را با کیفیت و شفافیت بسیار بالایی ارائه می کند و مصرف باتری کمتری دارد. با این حال، ایرادی که بر این نوع نمایشگر وارد است، عمر بسیار کم و نمایش ضعیف برخی از رنگ ها با عمق بالا مانند سیاه است.

Super AMOLED از دیگر زیرمجموعه های OLED است. در واقع، این نوع نمایشگر را می توان نسخه پیشرفته تر AMOLED  دانست. Super AMOLEDها، تصاویر را با کیفیت تر و روشن تر ارائه می کنند و در زمینه بازتاب نور و مصرف باتری موفقیت چشمگیری داشته است.

قدرت «لمسی» این نوع نمایشگر، دقیق تر از نسخه پیشین خود است که به دلیل صفحه «لمسی» خازنی است که به آن اضافه شده است. این نمایشگر ساخته و پرداخته کمپانی سامسونگ است که همان صفحه نمایش AMOLED  را با رزولوشن بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهد که علاوه بر مقاومت و ضد خش بودن، کیفیت خیره کننده ای دارد و در نور خورشید و زوایای مختلف دیداری عملکرد مطلوبی دارد.

نوع دیگر این نمایشگرها، Super AMOLED PLUS است که نسبت به نسل پیشین خود کمی اصلاح شده است.

در این میان باید به Quad HD یا  QHD هم اشاره کنیم. این نمایشگر را می توان نسل جدید نمایشگرهای LCD دانست که تعداد پیکسل ها در آن افزایش یافته و وضوحی قابل توجه دارد.

در این نوع نمایشگر، کیفیت تصاویر با نمایشگرهای فول اچ دی متفاوت است و وضوح تصویری بسیار بالایی دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
0
3
عالی بود. من به صفحه نمایش توجه نکردم الان پشیمونم...
نظرات بینندگان