arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

چرا مرغ گران شد؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرایطی که قیمت مرغ طی یک ماهه اخیر در بازار کشور روند صعودی داشته و دارد، کارشناسان و مسئولان دلایل مختلفی را از افزایش صادرات تا کاهش تولید، افزایش تقاضا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های اجرایی برای آن برمی‌شمارند.

 داستان از آنجا شروع شد که هر کیلوگرم مرغ تازه که قیمت آن روی 6000 تا 6500 تومان می‌چرخید، ناگهان با وفور محصول در آذر ماه به حدود 5000 تومان رسید تا جایی که شرکت پشتیبانی امور دام خرید این محصول را که مدت کوتاهی از قطع موقتی آن می‌گذشت، از سر گرفت تا مرغداران کمتر زیان کنند و به گفته معاون وزیر کشاورزی این میزان خرید در بهمن ماه به بیش از 40 هزار تن رسید و امسال برای نخستین بار شرکت پشتیبانی امور دام ذخایری (حدود 150 هزار تن) دارد.
 
البته رکنی درباره صادرات نیز گفته بود تا پایان دی ماه حدود 55 هزار تن گوشت مرغ و امیاء و احشاء آن به کشورهای مختلف صادر شده که مزان آن طی سال‌ اخیر بی سابقه بوده و پتانسیل صادرات 100 هزار تنی آن تا پایان امسال نیز وجود دارد.
 
در این میان برخی کارشناسان و تولیدکنندگان معتقدند کاهش جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ باعث کمبود و افزایش قیمت آن شده و برخی دیگر هم نظر با مسئولان دولتی در وزارت جهاد کشاورزی، افزایش تقاضا در دهه فجر و پس از آن را عامل گرانی این محصول پروتئینی می‌دانند.
 
شرکت پشتیبانی امور دام عامل ارزانی مرغ
 
چرا که اگر به عقب بازگردیم کاهش قیمت گوشت مرغ در پی مازاد آن کاملا مشهود است؛ به گونه ای محمد حسین زمانی راد - عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور - در همان اوخر دی ماه در این زمینه به ایسنا گفت که شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران وعده داده بود محصول آن‌ها را خریداری کند اما اکنون مرغ‌ها خریدار ندارند و تعدادی از مرغداران از ناچاری و برای تامین هزینه‌های خود اقدام به عرضه مرغ زنده در حاشیه خیابان‌ها می‌کنند.
 
به گفته وی قیمت پیشنهادی شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه‌ها به ازای هر کیلوگرم 3500 تومان بوده که مرغداران راضی به این قیمت نیستند، زیرا هزینه تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ 5000 تومان است اما این شرکت و کشتارگاه‌ها با برخی رفتارهای نادرست، قیمت مرغ در بازار را کاهش داده‌اند.
 
توصیه دولتی‌ها به مرغداران برای کاهش جوجه‌ریزی
 
پس از اینکه روند کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار ادامه یافت، بالاخره مسئولان به فکر تنظیم تولید گوشت مرغ و بازار آن افتادند، چرا که مصطفی یاسایی - مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام - از اشباع سردخانه‌ها از ذخیره گوشت مرغ خبر داد و اعلام کرد که برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا و جلوگیری از زیان احتمالی، مرغداران باید هفت تا 10 درصد از جوجه ریزی را کاهش دهند.
 
اما این توصیه نه‌تنها کمکی به بازار و ایجاد تعادل در آن نکرد بلکه با کاهش جوجه‌ریزی مرغداران در نوبت آخر امسال، افزایش خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام و صادرات گوشت مرغ و نهایتا افزایش تقاضا در بازار طی ماه‌ گذشته، بازار این محصول را مجددا به ریل افزایش قیمت و گرانی بازگرداند تا اینکه در برخی از استان‌ها از کیلویی 8500 تومان هم عبور کرد و این شد که مرغ از قفس پرید!
 
بازار گوشت مرغ به حدی ملتهب شده که حتی صدای مرغداران هم درآمده و به اذعان آنها دستگاه‌های نظارتی باید با فروش گوشت مرغ به قیمت بیش از کیلویی 7000 تومان برخورد کنند، چراکه قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف 6800 تا 7200 تومان است.
 
وعده همگانی برای ارزانی و تعادل بازار گوشت مرغ
 
گرچه در تحلیل و نقد عوامل موثر در نوسان و گرانی قیمت گوشت مرغ در بازار داخلی بین تولیدکنندگان و مسئولان دولتی اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد اما همگی به اتفاق می گویند بازار مرغ از اوایل اسفند ماه - یعنی همین روزها – رنگ تعادل به خود می‌گیرد، چرا که نه تنها به گفته آن‌ها بازار شاهد ورود محصول جدید خواهد بود بلکه توزیع گوشت مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در همه استان‌ها با قیمت کیلویی 5500 تومان آغاز شده و احتمالا تا شب عید نیز بدون محدودیت ادامه دارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان