arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

بازار اسکناس نو بازهم داغ شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسفند ماه از راه رسیده و دوباره خرید و فروش اسکناس نو در ماه پایانی سال رونق گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، هر سال و در آستانه عید نوروز شاهد رونق گرفتن خرید و فروش اسکناس های نو در پاتوق های غیررسمی هستیم. اتفاقی که با یک پرسش تکراری روبروست و بر اساس آن رسانه ها این سؤال تکراری را مطرح می کنند که این اسکناس های بسته بندی شده و دارای سریال از کجا و به چه طریق نصیب دلالان و دستفروشان می شود.

امسال نیز همزمان با آغاز اسفند ماه و رونق خریدهای نوروزی، بازار خرید و فروش پول های نو باز هم داغ شده است. کافی است سری به چهارراه استانبول تهران بزنید تا با انبوهی از دستفروشان مواجه شوید که کیف های سامسونت قدیمی خود را باز کرده اند و انواع و اقسام اسکناس های نو و قدیمی ادوار گذشته تاریخی را در معرض دید رهگذران قرار داده اند.

قیمت ها امسال چندان با پارسال و ایام عید غدیر تفاوتی نکرده است؛ هر بسته اسکناس 2000 ریالی50 هزار تومان، هر بسته اسکناس 5000 ریالی 76 هزار تومان، هر بسته اسکناس 10000 ریالی 110 هزار تومان، هر بسته اسکناس 20000 ریالی 212 هزار تومان، هر بسته اسکناس 50000 ریالی 520 هزار تومان و هربسته اسکناس 100 هزارریالی نیز 1 میلیون و 20 هزارتومان خریدوفروش می شود.

هر سال بانک مرکزی در آستانه نوروز، فهرستی از شعب بانک هایی را که در آنها اسکناس نو توزیع می شود، اعلام می کند. با این وجود اما همیشه اسکناس های توزیع شده در حد نیاز جامعه نیست و بخشی از متقاضیان از عدم دریافت اسکناس های مورد نظر خودشان گلایه دارند.

مقامات مسئولان شبکه بانکی در واکنش به این گلایه ها اعلام می کنند که بخشی از تقاضای موجود در بازار برای اسکناس نو، در واقع تقاضای دلالان است که اسکناس های نو را در بازار می فروشند.

این سخن قطعا بیراه نیست ولی پرسش اینجاست که اسکناس های نو موجود در بازار دستفروشان از کجا تأمین می شود؟ این اسکناس ها به صورت بسته های بانکی و با شماره سریال است و این یعنی دستفروشان این اسکناس ها را از طریق شبکه بانکی بدست آورنده اند؛ اتفاقی که به هیچ وجه زیبنده شبکه بانکی و فرهنگ اسلامی ما نیست چرا که خرید و فروش پول در فقه شیعی محل اشکال است.
نظرات بینندگان