arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳

الحيات مدعي شد: بررسي ميزان اورانيوم غني‌شده موجود در ايران در نشست ژنو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 الحيات به نقل از منابع آگاه مدعي شد که در نشست اخير ژنو مسايلي از قبيل ميزان اورانيوم غني‌شده‌اي که بايد در ايران بماند و درخواست طرف آمريکايي مبني بر اينکه (اين مقدار) نبايد بيش از 500 کيلوگرم باشد و بقيه بايد به خارج از کشور منتقل شود، مورد بررسي قرار گرفته است.

اين روزنامه در مطلبي با عنوان " پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي" آورده است: روز گذشته دور مهم مذاکرات هسته‌اي بين وزيران خارجه ايران و آمريکا در ژنو پايان يافت و طرفين بر پيشرفت در مذاکرات تاکيد کردند.آنها هم‌چنين در عين حال اظهار داشتند که مسير طولاني براي امضاي توافق نهايي بايد طي شود.

به نوشته اين روزنامه در اين نشست علاوه بر محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران و جان کري، وزير خارجه آمريکا، علي اکبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران، ارنست مونيز، وزير انرژي آمريکا نيز حضور داشتند و در مراحل بعدي نيز تعدادي از اعضاي دو طرف و حسين فريدون، فرستاده رييس جمهور ايران، هلگا اشميت به اين جمع پيوستند.

الحيات افزود که اگر چه جزئيات اين دور از مذاکرات فاش نشده اما منابع آگاه اعلام کردند که در اين مذاکرات مسايلي مورد بررسي طرفين قرار گرفت که از جمله ميزان اورانيوم غني‌شده‌اي است که بايد در ايران بماند و دوم درخواست طرف آمريکايي مبني بر اينکه (اين مقدار) نبايد بيش از 500 کيلوگرم باشد و بقيه بايد به خارج از کشور منتقل شود هم‌چنين واشنگتن خواهان کاهش تعداد سانتريفيوژها به 7800 سو و افزايش تدابير نظارتي بر فعاليت‌هاي غني‌سازي به گونه‌اي که فراتر از مفاد پروتکل الحاقي معاهده منع تکثير سلاح‌هاي هسته‌اي باشد.

به نوشته اين روزنامه طرف آمريکايي درخواست کرده است که اين محدوديت تا 15 سال اجرا شود.الحيات در ادامه به نقل از منابع ايراني نيز افزود که در حال حاضر پيشرفتي در اين توافق در برخي موارد مذکور حاصل شده است هم‌چنين حضور وزير انرژي آمريکا و همتاي ايراني‌اش در مذاکرات به دستيابي به تفاهمات فني کمک کرده است و انتظار مي‌رود که بررسي آن در اوايل هفته آينده در سطح مسئولان تکميل شود.

اين ادعا در حالي مطرح شده که مجمد جواد ظريف، وزير خارجه کشورمان پس از پايان مذاکرات اخير در ژنو درباره انتشار خبري در برخي رسانه‌ها درباره توافق در کليات در اين دوره نشست ژنو گفت: توافق جزئي و کلي نخواهيم داشت بلکه معتقديم بايد توافق همزمان پيش برود البته ما در يک لحظه نمي‌توانيم درباره همه موضوعات توافق کنيم. بنابراين لازم است که موضوعات را تک تک جلو ببريم و الان هم داريم همين کار را انجام مي‌دهيم .

وزير خارجه کشورمان افزود: درباره برخي موضوعات گام‌هايي رو به جلو برداشته شده است ولي در نهايت توافق به صورت يک مجموعه جزئيات و نکات ريز خواهد بود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان