arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

کریستین ساینس مانیتور: ژنرال سلیمانی، متخصص اصلی فنون جنگی در مبارزه با "داعش"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران سرگرم ایفای نقش مهمی در تازه ترین تلاش عراق برای بازپس گیری شهر تکریت از داعش است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، مقامات آمریکایی به "وال استریت ژورنال" گفته اند ایران توپخانه، موشک و پهبادهای مورد نیاز این حمله را تأمین می کند.

ایران و عراق پس از براندازی صدام، به سرکردگی آمریکا در سال 2003 میلادی، روز به روز به یکدیگر نزدیکتر شده¬اند. در زمان صدام که دشمن قسم خورده ایران بود، بسیاری از سیاستمداران شیعه که از برکت حمله [آمریکا به عراق] به قدرت رسیده اند، در تبعید زندگی می کردند و از سوی ایران حمایت می شدند.

یکی از مقامات آمریکایی به "وال استریت ژورنال" گفت: «[کمک ایران] به اندازه ای که بتواند بدون برافروختن آتش تنش های فرقه ای، دست به حمله بزند و "داعش" را بیرون براند، می تواند کارساز باشد.»

قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی و فرمانده "نیروی قدس" سپاه پاسداران، سرگرم کمک به نیروهای عراق در حمله به تکریت، زادگاه صدام، است. به گزارش "بی بی سی"، سردار سلیمانی به عنوان متخصص اصلی فنون جنگی در مبارزه عراق با "داعش" ایفای نقش می کند. از تابستان گذشته که "داعش" در امتداد مرزهای عراق پیشروی خود را آغاز کرد، وی شخصاً سرپرستی دفاع از بغداد را بر عهده داشت و به سازماندهی نیروهای داواطلب شیعه کمک می کرد.

این نخستین باری نیست که ایران در جنگ با "داعش" به عراق کمک کرده است. این کشور پیش از این نیز حملات هوایی را در داخل عراق انجام داده و مشاورانی را برای کمک به شهری سنی نشین در اطراف بغداد اعزام کرده است؛ اما به گفته مقامات آمریکا، در نبرد تکریت شاهد بیشترین میزان حمایت [ایران] از حمله عراق هستیم.

این عملیات آزمونی برای توانمندی ارتش عراق و نمایانگر هدفی راهبردی است. تکریت در جاده موصل، دومین شهر بزرگ عراق، که هدف بعدی ارتش است، قرار دارد. همان طور که "رویترز" گزارش داد: نبرد تکریت تأثیر بسیار زیادی بر نقشه ها برای پیشروی به سمت شمال و بازپس گیری موصل (بزرگترین شهری که "دولت اسلامی" بر آن حاکم است) دارد.

اگر این حمله متوقف شود، حرکت به سوی موصل را پیچیده خواهد کرد و به تعویق خواهد انداخت. یک پیروزی سریع موجب شتاب در حرکت [دولت] بغداد می شود.

مقامات آمریکا انتظار دارند حمله به موصل را در آوریل یا مه آغاز کنند. انتظار می رود ارتش عراق 20 تا 25 هزار نیرو را در این عملیات به کار گیرد.
نظرات بینندگان