arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

آيت‌الله هاشمي: اسلام به روشنفکر ديني نشاط و سرزندگي مي‌بخشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد کهاميد دادن به نسل جوان و نوخاسته، بستگي به نگاه روشن به دين و آموزه‌هاي آن و توجه به شرايط زماني و مکاني دارد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در جلسه شوراي آزادانديشي ديني با توجه به تأکيد اسلام بر ضرورت تحقيق در امور اعتقادي و آزادي فکر و بيان در قرآن گفت: در عصر ارتباطات سرعت بالاي تحولات و پيشرفت‌هاي علمي، فقه و اجتهاد پويا ضرورت امروز جامعه است تا آزادانديشي اسلام را در سطوح مختلف حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نشان دهد.

وي افزود: اسلام به روشنفکر ديني نشاط و سرزندگي مي‌بخشد و جامعه را از اوضاع و احوال از جمله شناخت دردها و آسيب‌ها، نقادي نسبت به وضع موجود آگاه ساخته و انسان‌ها را از تحجر و خرافه دور نموده و مزين به عقلانيت در فکر و عقل مي‌نمايد.

هاشمي رفسنجاني خاطر نشان کرد: راهنمايي‌هاي الهي، روشنفکر را از لغزش‌ها حفظ کرده و امکان آزادمنشي در تفکر و انديشه و شجاعت در بيان مشکلات جامعه و ترسيم چشم‌انداز براي آينده را فراهم مي‌کند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اگر روشن انديشان و روشنفکران دقيق انديش و موشکاف اسلامي ميدان دار نباشند و جريان درخشان و دگرگون آفرين روشنفکري ديني به حرکت در نيايد، جريانات انحرافي مانند طالبان، القاعده، بوکوحرام و داعش با کمک و حمايت برخي از کشورها به ويژه رژيم اشغالگر قدس شکل گرفته و جوانان را با اسرائيليات مخدوش و خرافات و پيرايه‌ها که متأسفانه در روايات ما سابقه دارد، جذب خواهند کرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر اينکه جريان مترقي اسلامي را بايد به معناي جامعه‌ي خداشناس مبتني بر عقل دانست، افزود: تفکر و تعقل مهمترين سرمايه‌ي انسان‌ها براي رسيدن به جايگاه شايسته‌ي قرآني است.

وي تعقل را به عنوان شاخص اصلي شناخت حق از باطل و امري مقبول در جهان ذکر کرد و گفت: خرد مبتني بر منطق و استدلال، تنها سلاحي است که مي‌تواند در مقابل خشونت، تندروي و ساير مسايلي که امروز به ناحق مظهر اسلام شده است، قرار گيرد.

به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني قرآن کريم را مؤثرترين منبع الهي براي هدايت انسان و بازگو کننده معارف ناب مکتب اسلام به عنوان تنها وسيله دميدن روح به کالبد جامعه و اميد دادن به نسل جوان اعم از شيعه و سني دانست و گفت: اميد دادن به نسل جوان و نوخاسته، بستگي به نگاه روشن به دين و آموزه‌هاي آن و توجه به شرايط زماني و مکاني دارد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: خداوند انسان را عاشق ذات خود آفريده که اين امر منشأ تکامل و پيشرفت است و هيچ بشري از رسيدن به کمال گريزان نبوده و ما مي‌توانيم با کمک گرفتن از قرآن کريم، سنت نبوي و روايات ائمه، عوامل روشنفکري ديني را پايه و اساس تربيتي خود قرار داده و انحرافات موجود را از جامعه دور سازيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه تمام گزارش‌هاي ارائه شده در محورهاي علم، فرهنگ، تمدن، دانش و فناوري، اخلاق و تربيت و مذاهب، فقه و حقوق، توجه به مسايل آزادانديشي نياز روز انسان‌ها است، گفت: مسلمانان بايد در زمان حال زندگي کرده تا بتوانند با تمام پيچيدگي‌هاي مسايل جاري و سياسي به پرسش‌هاي روز پاسخ دهند.

هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خويش با اشاره به کتاب "آزاد انديشي اسلامي، روشنفکري ديني" گفت: آن مجموعه را در پاسخ به سوالات نشريه حوزه نوشته بودم که مي‌تواند نقطه آغازي براي بحث‌هاي آزادانديشي در حوزه‌هاي علميه باشد.

حميد ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين جلسه با اشاره به اينکه نگران تحقق بحث آزادانديشي در دانشگاه بودم، گفت: خوشبختانه آيين‌نامه‌هاي آن ابلاغ شد.

وي افزود: قرآن کريم مصداق اکمل آزادانديشي است که آيات قرآن نيز بر روي آن صحه گذاشته و انسان‌ها بايد در مورد آسمان و زمين و آفرينش تدبر کنند.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با تأکيد بر اينکه اگر آزادانديشي نبود علم و دانش بشر نيز توسعه پيدا نمي‌کرد، گفت: دانشگاه آزاد از کرسي‌هاي آزادانديشي استقبال و حمايت مي‌کند.

در اين جلسه حجج الاسلام والمسلمين دکتر لطفي، غرويان، طه هاشمي، اديب و آقايان دکتر کاظم‌چي، رهنما، بلخاري، رحمانيان، اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي و دولتي و دکتر سرلک رئيس دانشگاه پيام نور به بيان ديدگاه‌ها و ارائه گزارش از اقدامات اعضاء شورا در بخش‌هاي علمي، فرهنگي، تمدن، دانش و فن‌آوري، اخلاق و تربيت، اديان و مذاهب، فقه و حقوق پرداختند
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان