arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

واکنش وزير سابق اقتصاد به ادعاي جهانگيري/ خروج 22 ميليارد ارز معنا ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزير سابق اقتصاد با بي معنا خواندن اظهارات اسحق جهانگيري مبني بر خروج 22 ميليارد دلار ارز از کشور گفت:در دولت کنوني در شيوه‌هاي نقل و انتقال ارز تغييري اتفاق نيفتاده و هزينه نقل و انتقال نسبت به قبل بالاتر هم رفته است.بخش عمده‌اي از مسئولان قبلي اين حوزه همچنان سر کار هستند و مي‌توانند توضيح دهند.

شمس‌الدين حسيني در پاسخ به پرسشي درباره ادعاي اسحق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور مبني بر اينکه در زمان تلاطم ارزي 22 ميليارد دلار ارز از طريق صرافي‌ها از کشور خارج شده و اين يک تخلف بوده است، گفت: تخلف علي‌القاعده بايد به مرجع رسيدگي به تخلف ارايه شود، اتاق بازرگاني که دادگاه نيست و اعضاي اتاق هم قاضي نيستند.(اشاره به حضور معاون اول در اتاق و طرح اين ادعا)

وي با بيان اينکه من هم از نحوه بيان ايشان متوجه نشدم چه پيامي قرار بود مخابره شود، ادامه داد: البته وزارت اقتصاد و وزير اقتصاد در هيچ دوره‌اي به هيچ وجهي دخل و تصرفي در خريد و فروش ارز ندارند و ما خودمان هم که مي‌خواستيم به سفر خارجي برويم و 500 يا هزار دلار ارز نياز داشتيم بايد ريال مي‌داديم و از بانک مرکزي يا بانک‌هاي تجاري ارز مي‌خريديم.

وزير سابق اقتصاد تصريح کرد: اما سوال اساسي اين است که اصلاً خروج ارز يعني چه؟ آيا ارز در داخل کشور بوده و به خارج منتقل شده است يا نه.

وي در توضيح اين مساله اظهار داشت: قبل از تحريم، بانک‌ها با استفاده از روابط کارگزاري مبادلات ارز را انجام مي‌دادند. بعد از تحريم، روابط کارگزاري بانک‌ها قطع يا کم‌شد، لذا صرافي‌ها که اغلب صرافي‌هاي بانک‌ها بودند، اين مبادلات را انجام مي‌دادند، کما اين که الان هم به همين شکل عمل مي‌شود.

حسيني با بيان اينکه يکي از عملکردهاي تحريم مسدود شدن سوئيفت و بسته شدن روابط کارگزاري بود، افزود: در اين شرايط اگر تاجري در فلان نقطه دنيا ارز نياز داشت اينجا ريال مي‌داد و صرافي‌ها مبادلات ارزي او را در خارج از کشور انجام مي‌دادند.

وي تاکيد کرد: لذا من معتقدم بهتر است درباره اين مساله خيلي شفاف و صريح آنچه را فکر مي‌کنند تخلف و جرم است را اعلام کنند، البته تا جايي که من مي‌دانم افراد اصلي آن وقت بانک مرکزي در بخش ارزي هنوز هم مسئوليت دارند که از آنها هم مي‌توانيد بپرسيد.

وزير سابق اقتصاد تصريح کرد: حرف کلي که مطرح شد، مبني بر اينکه ارز توسط صرافي‌ها از کشور خارج شده‌است، معني ندارد اما اين که بخشي از مبادلات ارزي کشور پس از تحريم از سيستم کارگزاري بانکي به سيستم صرافي‌ها منتقل شد واقعيت است، چنانکه به ميزاني که تحريم سخت‌تر شد اين اتفاق هم بيشتر افتاد و در عين حال از سوئيفت هم کمتر مي‌شد استفاده کرد.

وي ادامه داد: به طور کلي هر مطلبي جزيياتي دارد که مسئول آن مي‌تواند توضيح بدهد و خوشبختانه بخش عمده‌اي از مسئولان قبلي اين حوزه همچنان بر سر کار هستند و مي‌توانند توضيح دهند.

حسيني در پاسخ به پرسشي در اين زمينه که مسئولان فعلي بانک مرکزي هم اعلام مي‌کنند مبادلات ارزي از طريق صرافي‌ها انجام مي‌شود، گفت: من نمي‌گويم کل مبادلات از طريق صرافي‌ها انجام مي‌شود اما يکي از دغدغه‌‌هاي اصلي ما هميشه اين بود که بانک مرکزي حتي‌المقدور با بانک‌ها کار کند و بانک‌ها از طريق صرافي‌ها کار کنند، اين مساله در بسته سياستي مصوب هم مورد تاکيد بوده است.

وي در پايان گفت: به هر صورت تا جايي که من مي‌دانم در شيوه‌هاي نقل و انتقال ارز تغيير خاصي اتفاق نيفتاده است و گشايش خاصي هم اتفاق نيفتاده است تا جايي که بايد عرض کنم هزينه نقل و انتقال ارز نسبت به قبل از تغيير دولت بالاتر رفته است يعني درصدي که براي نقل و انتقال مي‌گيرند افزايش پيدا کرده است.

مشروح گفت‌وگوي فارس با سيد شمس‌الدين حسيني به زودي در خبرگزاري فارس منتشر خواهد شد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان