arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

نـرخ ماليـات بـر ارزش افـزوده در سـال آينـده 9 درصـد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشورگفت: با توجه به تعطيلات نوروز مقرر شد مؤدياني که موفق به تسليم اظهارنامه دوره زمستان سال 1393 در مهلت مقرر نشوند چنانچه حداکثر تا 31 فروردين ماه سال 1394 نسبت به تسليم اظهارنامه و پرداخت ماليات اقدام کنند از تسهيلات بخشودگي جرايم مقرر در قانون برخوردار خواهند شد.

عليرضا طاري بخش روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، در خصوص نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال 1394 نيز افزود: با توجه به احکام مقرر در تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 37 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب چهارم اسفند امسال نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال آينده 9 درصد خواهد بود که 6 در صد ماليات و 3 درصد آن عوارض سهم شهرداري ها و دهياري ها است.

به گفته وي، براين اساس از ابتداي سال 1394 مؤديان مشمول اجراي قانون مکلف هستند در تمام مبادلات فيمابين (عرضه کالاها و خدمات) ماليات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ 9 درصد (6 درصد ماليات و 3 درصد عوارض) در صورتحساب هاي صادره درج و از خريداران وصول نموده و برابر مقررات به حساب هاي تعيين شده سازمان امور مالياتي کشور واريز کنند.

وي درباره مهلت تسليم اظهارنامه دوره زمستان سال 1393، گفت: براساس مفاد ماده 21 قانون ماليات بر ارزش افزوده مهلت تسليم اظهارنامه و پرداخت ماليات حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از انقضاي هر دوره است اما با توجه به تعطيلات نوروز به منظور ايجاد تسهيلات براي مؤديان مقرر شد مؤدياني که موفق به تسليم اظهارنامه در مهلت مقرر نشوند چنانچه حداکثر تا 31 فروردين 1394 نسبت به تسليم اظهارنامه و پرداخت ماليات اقدام کنند از تسهيلات بخشودگي جرايم مقرر در قانون برخوردار شوند.

طاري بخش همچنين در مورد رقم پيش بيني شده ماليات بر ارزش افزوده در بودجه سال آينده، اظهار داشت: ماليات پيش بيني شده در قانون بودجه سال 1394 حاکي از حدود 35 درصد رشد نسبت به ماليات وصول شده سال 1393 است.

معاون سازمان امور مالياتي کشور در پاسخ به اين سوال که آيا تمام فعالان اقتصادي مشمول ماليات بر ارزش افزوده هستند، تصريح کرد: تمام فعالان اقتصادي به خودي خود مشمول اجراي قانون نيستند و تنها مؤدياني که در شش فراخوان قبلي براي اجراي قانون مشخص شده اند و پس از تکميل چرخه ثبت نام، براي آنان گواهي صادر شده، مجاز به دريافت ماليات بر ارزش افزوده و پرداخت آن به دولت هستند.

وي ادامه داد: صاحبان مشاغلي که مشمول نيستند چنانچه ماليات بر ارزش افزوده دريافت کنند، متخلف محسوب مي شوند و هر وجهي که بيش از قيمت رسمي کالا دريافت شود گرانفروشي به حساب مي آيد و سازمان تعزيرات حکومتي مي تواند برابر مقررات با افراد خاطي برخورد قانوني کند.

وي درباره 10 صنف جديدي که مشمول نصب و استفاده از صندوق مکانيزه هستند، گفت: براساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده صاحبان مشاغل تا پايان سال دوم برنامه براساس اولويت ملزم به استفاده از سامانه هاي فروش گردند و به منظور اطلاع مؤديان موضوع از طريق ابلاغ به وزارت صنعت و معدن و اتحاديه ها و همچنين آگهي در روزنامه ها اطلاع رساني گرديده و براين اساس10 صنف براي سال آينده فراخوان شده اند که بايد از ابتداي سال 1394 نسبت به نصب، راه اندازي و استفاده از صندوق مکانيزه فروش اقدام کنند.

طاري بخش افزود: اصناف مذکور درصورت عدم استفاده از اين سامانه از معافيت مالياتي موضوع ماده 101 قانون ماليات هاي مستقيم محروم خواهند شد. ضمناً صاحبان مشاغلي که حکم مقرر در قانون مذکور را اجراءکنند تمام هزينه هاي سخت افزاري و نرم افزاري آنان در همان سال از درآمد مشمول ماليات آنان کسر خواهد شد.

وي در خصوص مؤديان فراخوان شده مرحله ششم، گفت: فراخوان مرحله ششم يک فراخوان تکميلي محسوب مي شود و به موجب اين فراخوان فعالان اقتصادي اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي که صرفاً به فعاليت در زمينه چلوکبابي، سالن هاي غذا خوري، سفره خانه و اغذيه فروشي زنجيره اي اشتغال دارند، براي اجراي قانون فراخوان شده اند، بنابراين مؤديان برابر اطلاع رساني بعمل آمده از طريق اتحاديه ها و آگهي در روزنامه ها تکليف دارند قبل از پايان سال 1393 در سامانه نظارت ماليات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند و از ابتداي سال 1394 ضمن نصب گواهي ثبت نام در محل کار نسبت به اجراي قانون از جمله صدور صورتحساب و دريافت ماليات بر ارزش افزوده و پرداخت ماليات به سازمان امور مالياتي در چارچوب مقررات اقدام نمايند.
نظرات بینندگان