arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۴

غرويان: يک اقليت مجلسي عليه دولت کارشکني مي‌کنند/بازگشت احمدي‌نژاد فقط حرف است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامه نيوز: يک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که ديگر جامعه پذيرشي براي تفکر افراطي احمدي نژاد ندارد و مجلس آينده نيز مجلسي به دور از افراط و همگام با دولت خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمين محسن غرويان از اساتيد حوزه علميه قم، در گفت‌وگو با نامه نيوز به تشريح عملکرد مجلس و دولت در سال 93، تنش ها بين دولت و مخالفانش، آينده سياسي هاشمي و احمدي نژاد و... پرداخت. متن اين گفت‌‌و گو را در زير ‌مي‌خوانيد:

سال 93 مذاکرات هسته اي ايران و 5+1 اوج گرفت، به موازات اين مذاکرات شاهد انتقادات تند مخالفان روند فعلي مذاکرات يا همان دلواپسان با دولت بوديم، ارزيابي شما از اين اختلافات چيست؟
موضوع مذاکرات در طول يک‌سال گذشته موضوع پربحثي بود و انتظارتي را نيز در پي داشته و دارد. اميدوارم با توجه به پشتيباني مقام معظم رهبري و رئيس جمهور محترم و همه ارکان نظام و مردم انشالله به توافق خوبي که به نفع ملت ايران و در جهت مصالح کشور و مردم باشد دست پيدا کنيم و انشالله هرچه زودتر شاهد اين توافق باشيم .

باتوجه به مجموعه کارت زردهاي پي درپي و استيضاح وزرا دولت يازدهم از سوي مجلس نهم مجموع روابط اين دوقوه را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
رابطه مجلس و دولت در سال 93 دچار تنش هايي بود و سوي برخي از مجلسي‌ها جوسازي هاي صورت گرفت و يک اقليت در مجلس کارشکني هاي را انجام مي‌دادند. در سال گذشته کارشکني هاي که رخ داد، با درايت رئيس مجلس و عقلانيت و درايت رئيس جمهور محترم فضا تلطيف شد. دکتر روحاني نيز همواره به قانون پايبند بوده و در معرفي وزاري وزارت علوم صبر را پيشه کردند و همچنان بر اجراي قانون پافشاري کردند. اميدواريم افرادي که به فکر منافع و مصالح مردم و همسو با دولت تدبير و اميد هستند، بار ديگر توسط راي مردم به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا کنند.

با توجه به عمر سپري شده از دولت روحاني، رئيس دولت يازدهم را رئيس‌جمهور موفق‌تري مي‌دانيد يا محمود احمدي‌نژاد را ؟
اين موضوع مثل آفتاب روشن است که دکتر روحاني عملکرد بهتري داشتند! بالاخره کشور بعد از 8 سال از آن ناآرمي و سردرگمي و تنش و درگيري رهايي يافت و خدا ر ا شکر مردم ديگر بيم شنيدن سخنان برهم زننده را ندارند. اکنون به هرحال آرامش نسبي در جامعه برقرار است؛ اما حرکتهايي صورت مي‌گيرد مانند بي احترامي و حمله به دکتر مطهري که نشان دهنده اين است که اقليتي باز به دنبال اين هستند که کشور را دچار تنش و درگيري و نا آرامي کنند. در اين شرايط مسئولين و مردم مراقب باشند که اين گروه هاي تندرو کشور را دچار تنش نکنند.

با توجه به انتخابات هئيت رئيسه مجلس خبرگان رهبري، آينده سياسي آيت الله هاشمي را گونه پيش بيني مي‌‌کنيد؟
با شناختي که از آقاي هاشمي رفسنجاني دارم ميدانم شخصيتي دارند که متناسب با هرشرايط سياسي هستند و ايشان خودشان را به نحوي که آرامش حفظ شود تنظيم مي‌کنند .ايشان آينده سياسي روشني دارند؛ اين فراز و فرودها خللي در حرکت سياسي و نقش افريني ايشان ايجاد نميکند و همان وظيفه اي که دارند را دنبال خواهند کرد.

فکر مي‌کنيد اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در سال 94 چه استراتژي را براي ورود به انتخابات مجلس دهم انتخاب خواهند کرد؟
اصولگرايان مهمترين مشکلي که دارند تشتت است و متاسفانه وحدت و اتحاد کمتر در ميان آنها ديده مي‌شود. مهمترين راهکار اين است که مشي اعتدالي را سرلوحه کارشان قرار دهند. ملت با راي که به رئيس جمهور اعتدال گرا دادند دنبال ارامش و اعتدال هستند، اصولگرايان هم اگر مي‌خواهند در صحنه بمانند و راي و پشتيباني مردم را داشته باشند بايد معتدل باشند و ميدان را به دست اعتداليون بدهند.

اصلاح طلبان به نظرم قدرت انسجام گرايي بيشتري دارند زيرا مبنايشان اين است که از افراط و تفريط دوري کنند و نوع تفکرشان تفکر بازتري است، معتقدم زودتر مي‌توانند به وحدت دست پيدا کنند. لذا به اعتدال نزديک تر هستند و امکان موفقيتشان نيز بيشتر است.


بسياري سال 94 را سال بازگشت احمدي‌نژاد مي‌دانند با آن موافق هستيد؟
حرف زدن که کاري ندارد، اين ها همه حرف است. معتقدم که مردم طرز تفکر افراطي دولت سابق را قبول ندارند و پذيرش اجتماعي ندارند ، مگر اينکه در قشر خاصي از عوام و توده مردم ! اما خواص و اهل علم و دانش و فرهيختگان جامعه پذيرش آن تفکر را ندارند.

ترکيب مجلس دهم را چگونه پيش بيني مي‌کنيد؟
مجلس دهم ترکيبي از اعتداليون و همسو با دولت است و افراط و تفريط در آن کمتر از اين مجلس خواهد بود.

بهترين و بدترين اتفاق سال 93 را چه مي‌دانيد؟
بهترين اتفاق پيگري مسئله هسته‎‌اي است که شوقي در مردم ايجاد کرده است و بدترين حوادث هم مي‌توان حادثه فوت آيت الله مهدوي کني دانست.

نظرتان را در مورد اسامي زير بگوييد؟
لاريجاني: سياست مدار متفکر

روحاني: روحاني حقوق دان و نه سرهنگ

عارف: اصلاح طلب صبور

باهنر: مديري صريح الهجه

جبهه پايداري: سکوت

ظريف: ديپلماتي ظريف

علي جنتي: وزيري با موانع فراوان

جليلي: سکوت
نظرات بینندگان