arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
مقام سابق آمريکا:

گزينه نظامي درباره ايران جدي نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مقام سابق وزارت خارجه آمريکا تاکيد کرد گزينه نظامي درباره ايران جدي نيست.

به گزارش شبکه تلويزيوني سي ان ان ، مجري سي ان ان از کارشناسان برنامه درباره توافق هسته اي پرسيد به نظر مي رسد موضع اوباما درباره برنامه هسته اي ايران در مقايسه با سال دوهزار و دوازده تغيير کرده باشد و اکنون بر اساس چارچوب توافق حاصل شده ايران همچنان برنامه غني سازي خود را خواهد داشت. آيا اوباما با تغيير رويکرد خود عملا زير حرفهاي خود نزده است؟

ولي نصر مشاور سابق وزارت خارجه آمريکا و استاد فعلي دانشگاه جان هاپکينز گفت به نظر من موضع آمريکا به روشني تغيير کرده است. در اين مذاکرات توافق شده است که ايران برنامه غني سازي خود را حفظ کند و در عين حال توافق نهايي نيز دائمي نخواهد بود و اين خلاف حرفهايي است که اوباما پيش از آغاز مذاکرات در سال دوهزار سيزده زده بود.

کريم سجادپور گفت هنوز خيلي زود است درباره ماهيت توافق به درستي قضاوت کنيم. برخي نگران هستند که احتمال دارد دو توافق متفاوت امضا شده باشد که يکي از آنها مطلوب واشنگتن است و توافق ديگر مطلوب مخاطب داخل ايران است. بنابراين هنوز نمي توان مطمئن بود تا پايان ژوئن توافق نهايي حاصل خواهد شد. البته با توجه به شادي گسترده مردم ايران که بسيار علاقمند به خروج از انزوا و پيوستن دوباره به اقتصاد جهاني هستند، براي رهبران ايران بسيار دشوار خواهد بود که مردم را نااميد کنند.

مجري گفت همانطور که اوباما گفته است سه گزينه درباره مسئله هسته اي ايران وجود دارد توافق، گزينه نظامي يا تحريمهاي بيشتر، به علاوه گزارشها حاکيست زماني که گفتگوهاي هسته اي جريان داشت پنتاگون دستور گرفته بود بمبهاي سنگرشکن خود را به روز کند، اين بمبها براي انهدام تاسيسات هسته اي زيرزميني ايران ساخته شده است، به نظر شما آيا جنگ براي پايان دادن به برنامه هسته اي ايران مي تواند گزينه اي کارآمد باشد؟

ولي نصر گفت من اين طور فکر نمي کنم. در واقع تهديد به جنگ جدي نيست. رئيس جمهور آمريکا سالهاست اين نظر را ترويج مي کند که مردم آمريکا از جنگ خسته شده اند و ديگر نمي خواهند بودجه کشورشان براي جنگ مصرف شود. ما به تازگي جنگ در افغانستان را پايان داده ايم، نيروهاي آمريکا از عراق عقب نشيني کرده اند، رئيس جمهور آمريکا با هرگونه مداخله نظامي در سوريه مخالفت کرد زيرا مي دانست اين جنگ مي تواند به جنگي طولاني، بزرگ و فرسايشي تبديل شود. بنابراين از نظر ايرانيها تهديد آمريکا به استفاده از گزينه نظامي عليه کشورشان چندان اعتبار ندارد.

ولي نصر درباره خواسته نتانياهو براي اينکه در توافق نهايي ايران بايد موجوديت اسرائيل را به رسميت بشناسد گفت اسرائيل مي تواند اين خواسته را مطرح کند اما مشکلي که اين خواسته ايجاد مي کند اين است که دستيابي آمريکا را به توافق تا پايان ژوئن دشوارتر مي کند. زيرا کاملا روشن است که پاسخ ايران منفي است. حتي اگر ايران حاضر شود در اين باره مذاکره کند مطمئنا متقابلا خواسته هايي خواهد داشت که در آن صورت مسائل جديدي را براي دو طرف ايجاد مي کند.

مجري گفت آيا واقعا رهبران ايران خواستار محو اسرائيل هستند؟

کريم سجادپور گفت ايران دنبال حذف فيزيکي اسرائيل نيست اما آنها دنبال نابودي سياسي اسرائيل هستند. آنها مي خواهند در منطقه همه پرسي برگزار شود که در آن همه يهوديان و عربهاي ساکن در منطقه در اين همه پرسي شرکت کنند و دولت واحدي را انتخاب کنند. با توجه به اينکه فلسطينيان از نظر جمعيتي اکثريت را دارند، قطعا دولت آينده از آن فلسطينيان خواهد بود و اسرائيل فلسطين خواهد شد.
نظرات بینندگان