arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴

چرا نمی‌خواهیم خارجی‌ها عید به ایران بیایند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 با آن‌که پنج سال از ثبت جهانی نوروز به نام هفت کشور دنیا می‌گذرد و آوازه آن تا حدی به گوش گردشگران خارجی رسیده، اما اینجا در ایران برخی چندان تمایل ندارند گردشگران خارجی در نوروز باستانی به ایران سفر کنند.

دو هفته تعطیلی نوروز زمان اوج سفر ایرانی‌هاست. شهرهای مسافرپذیری مثل اصفهان و شیراز که بیشتر گردشگران خارجی تمایل دارند حتما چند روزی از سفرشان را در آنجا بگذارنند، مملو از جمعیت است. جاده‌ها و سایت‌های تاریخی شلوغ‌ترین روزهای سال خود را می‌گذرانند و از همه مهمتر قیمت‌ها آنچنان که باید واقعی نیست، برای همین مجریان تورهای خارجی در ایران ترجیح می‌دهند برنامه سفر گردشگران خارجی را از نیمه فروردین‌ماه به بعد تنظیم کنند.

با این همه ابراهیم پورفرج - رییس جامعه تورگردانان ایران - به ایسنا گفت: برخی گردشگران و آژانس‌های خارجی تمایل و اصرار زیادی برای سفر به ایران در نوروز دارند، برای همین ما با وجود تمام کمبودها چاره‌ای جز دادن پاسخ مثبت به خواسته‌ی آن‌ها نداریم.

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد گردشگران خارجی که نوروز امسال به ایران سفر کرده‌اند وجود ندارد. معاون گردشگری گفته پلیس مهاجرت ناجا این آمار را در فاصله‌ی بیستم اسفند تا بیستم فروردین‌ماه محاسبه و سپس ارائه می‌کند. با این حال رییس جامعه تورگردانان ایران به صورت تحقیقی، وضعیت ورود گردشگران خارجی به ایران را در تعطیلات نوروز امسال خوب ارزیابی کرده است.

پورفرج به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: هر سال تعداد گردشگران خارجی افزایش می‌یابد، اما اعضای جامعه تورگردانان تلاش می‌کنند در دو هفته تعطیلات نوروز، گردشگر به ایران وارد نکنند؛ ولی چون نوروز باستانی ما با تعطیلات برخی کشورها مصادف شده، گردشگران آن‌ها اصرار و تمایل زیادی دارند که دقیقا وقت نوروز به ایران سفر کنند.

وی اضافه کرد: ما تعطیلات دو هفته‌ای نوروز را از برنامه زمانی سفر خارجی‌ها خارج کرده‌ایم و به دیگر همکاران هم توصیه کردیم که اگر این امکان را دارند برنامه سفر خارجی‌ها را از نیمه فروردین‌ماه اجرا کنند. اصلی‌ترین دلیل این اقدام پیک سفرهای داخلی ایرانی‌ها در این زمان است که کنترل شرایط را سخت می‌کند.

این تورگردان ادامه داد: در نوروز بیشتر جاده‌ها شلوغ است. در هتل‌ها با کمبود اتاق مناسب مواجهیم. ظرفیت هتل‌ها از ماه‌ها پیش توسط تورهای داخلی رزرو شده، برنامه رزرواسیون برخی هتل‌ها به این مناسبت تغییر می‌کند و قیمت‌ها بالا است.

وی با اشاره به افزایش نرخ تورهای خارجی در نوروز اظهار کرد: شرایط سفر در نوروز واقعا خاص است. این‌طور نیست که ما واقعا تمایل نداشته باشیم گردشگران خارجی در این زمان به ایران سفر نکنند؛ اما وضعیت به شکلی است که کنترل آن را سخت می‌کند. تورهایی که در نوروز اجرا می‌شوند با تفاوت قیمتی دست‌کم در حدود 30 درصد مواجهند.

پورفرج گفت: مراکز خدماتی در نوروز به هیچ‌وجه تخفیف نمی‌دهند و قیمت‌ها تغییر می‌کند. هر چند این تغییر از چند ماه پیش اعمال می‌شود، اما اثر آن در نوروز بسیار چشمگیر است. ما با آن‌که این مسائل را کامل برای شرکت‌های خارجی تشریح می‌کنیم، اما این دلایل بیشتر مواقع از سوی آن‌ها قابل پذیرش نیست. آن‌ها موکدا درخواست دارند قیمت‌ها در نوروز افزایش نیابد و یا دست‌کم نسبت به روزهای دیگر سال تغییر نکند.

او در ادامه بیان کرد: در نوروز نه تنها تخفیف‌ها از بین می‌رود، بلکه قیمت بعضی از خدمات مثل غذا و حمل و نقل افزایش می‌یابد و نرخ تورها نسبت به مواقع عادی حدود 45 تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

پورفرج گفت: با این همه بودند گردشگرانی که نوروز باستانی را در ایران گذراندند و در مجموع نوروز خوبی از نظر ورود گردشگران خارجی به ایران پشت سر گذاشته شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان