arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۰۱۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴

اینترفکس: ایران 5 سامانه اس-300 دریافت می‎کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری اینترفکس با بیان اینکه ایران در مرحله اول می‌تواند 5 سامانه اس-300 از روسیه دریافت کند، به نقل از یک ژنرال روس نوشته است که تصمیم مسکو، جبران اشتباه ژئوپلیتیکی است که روسیه در این سال‌ها مرتکب شده است.

خبرگزاری اینترفکس روز سه‌شنبه به نقل از یک کارشناس روسی گزارش داد که ایران در مرحله اول می‌تواند تا 5 سامانه اس-300 از روسیه خریداری و دریافت کند.

روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم اعلام کرد که تحویل این سامانه می‌تواند هر لحظه صورت گیرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این زمینه تاکید کرد که فروش و تحویل این سامانه به ایران خطر و تهدیدی علیه هیچ کشور دیگری نیست.

اینترفکس امروز همچنین به نقل از یک ژنرال روس نوشته است که تحویل اس-300 به ایران جبران «اشتباه ژئوپلیتیکی» است که روسیه در این مدت مرتکب شده است.

اس-300 سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

تصمیم مسکو برای تحویل این سامانه به ایران، واکنش منفی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا را در پی داشته است. بنا بر اعلام واشنگتن، جان کری وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در تماس با لاوروف، به این تصمیم مسکو اعتراض کرده است.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ 300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل 5 سامانه موشکی «اس-300» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود 800 میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۱
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
3
11
روسیه نمیده داره بازی می کنه با ما در قضیه اوکراین و تحریم ها تحت فشاره ما هم شدیم شیر فشار شکن روس ها میخواد غرب و ناتو رو بذاره تو آمپاس همین ...
persian64
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
5
13
الان ما باید اعلام کنیم به اس 300 نیاز نداریم .فقط غرامت میخوایم.الان که اوضاع اروم شده میخوان بدون دادن هزینه اس300 بدن
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
0
13
خریدن سامانه موشکی بد نیست ولی اگر ما از نخبگامون حمایت مالی می کردیم و امکانات برای انها فراهم می کردیم دیگر نیاز نبود این پول عظیم را برای خرید ان بپردازیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
3
4
اگر روسیه ندهد امریکا با4 تا کشور به حرف اسراییل گوش کنند کل بیانیه لوزان زیر سوال می رود اس 300 نگهبان اسمان کشور است سلاح تهاجمی نیست دفاعی است دران صورت قصد بمباران را دارند لوزان خذف می شود
محمد عظیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
3
9
خدا بخیر کند
روسها دوست ندارند رابطه ایران و غرب خوب بشود. در این موقع حساس این کار را می کنند تا به مذاکرات لطمه بزنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
0
15
بعد از گذشت پنج سال اکنون که S300 از دور خارج شده و غربیها به نقاط ضعف این سامانه پی برده اند ما نباید به کمتر از S400 رضایت بدهیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
1
15
مسکو، قصد جبران اشتباه ژئوپلیتیک يا هر دروغ توهمي ديگر را ندارد
از سرناچاري و اينكه در تحت فشار قرار دادن غرب تيرش به سنگ خورده
يا ميخواهد مذاكرت را خراب و مانع رابطه ايران و آمريكا شود
در هر حال دير و زود دارد ولي "فروش ايران‌ از سر نامردي " سوخت و سوز ندارد
يا ايران را به اسرائيل خواهند فروخت يا جمهوريخواه ها.
دليل هم اينه ما در مورد روسها شناخت واقعي نداريم و نميخواهيم حقيقت روسها را باور كنيم
اقتضاي طبيعتش اين است!
نظرات بینندگان