arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴

رييس جمهور از منطقه آزاد انزلي بازديد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهوري روز پنجشنبه در ادامه سفر استاني به گيلان، از منطقه آزاد انزلي بازديد و از مجموعه هاي اقتصادي اين منطقه ديدن کرد.

حجت الاسلام روحاني در اين بازديد با ظرفيت هاي اين منطقه و توانمندي هاي اين مجموعه بزرگ اقتصادي در شمال کشور از نزديک آشنا شد و گزارش هاي مسوولان و مديران اين منطقه به سمع رييس جمهوري رسيد.

حجت الاسلام روحاني را در اين بازديد، جمعي از وزيران، معاونان و مشاوران رييس جمهوري و استاندار گيلان همراهي مي کنند.

بازديد از تقاطع غيرهمسطح و بندر کاسپين واقع در منطقه آزاد انزلي نيز مورد بازديد قرار گرفت.

حجت الاسلام روحاني در ادامه پانزدهمين سفر استاني دولت به گيلان، پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست شوراي اداري گيلان حضور يافته و همچنين با خبرنگاران و اصحاب رسانه نشست خبري خواهد داشت.

رييس جمهوري و کاروان تدبير و اميد، روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه، در پانزدهمين سفر استاني دولت ميهمان گيلاني ها هستند.

منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است. سال 1383 اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي مورد تصويب هيات وزيران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي در سال 1384 از طرف هيات وزيران تعيين و ابلاغ شد که بر اساس آن؛ منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي در سه بخش و محدوده مجزاي بندري، شهرک صنعتي و محدوده روستاي گلشن تعيين و ابلاغ شد.

منطقه آزاد انزلي اکنون شامل محدوده اي از شهرستان انزلي به مساحت تقريبي بيش از 9 هزار و 600 هکتار خشکي و تا عمق دو کيلومتر از آب هاي ساحلي است .

کشورهاي حاشيه درياي خزر ، ترکيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.

معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي ، امکان فعاليت بانک ها و موسسات مالي بيمه اي در اين منطقه ، علاوه بر مزاياي قانوني همچون امکان مالکيت و مشارکت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه از اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي توليدي ، فعال سازي پروژه هاي راکد عمراني ، بورس کالاي منطقه و رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه کالاي همراه مسافر اقدامات موثري است که زمينه ساز رونق فضاي کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

علاوه بر مزيت هاي قانوني منطقه آزاد اعم از آزادي کامل ورود و خروج سرمايه، آزادي مشارکت سرمايه گذاري خارجي تا سقف 100 درصد ،تضمين کامل سرمايه هاي خارجي و سود حاصل از آنها ، امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکي و سود بازرگاني منطقه ، ويژگي ها و مزاياي بيشمار ديگري از منظر جغرافيايي، اقتصادي ، عمراني و زير ساختي و دانش و فناوري دارد.

فعال ترين بندر ايراني حاشيه درياي خزر با دارا بودن 10پست اسکله تخصصي و توان تخليه و بارگيري شش ميليون تن کالا در سال ، وجود گمرک انزلي به عنوان يکي از مدرن ترين گمرکات کشور، نزديکي به فرودگاه بين المللي رشت، نزديکي به بنادر شمالي درياي خزر و بنادر اروپايي از طريق رودخانه ولگا، نزديکي به پايتخت کشور و مراکز و قطب هاي صنعتي و جمعيتي کشور به عنوان مراکز توليد و مصرف، وجود تالاب بين المللي انزلي به عنوان يکي از قطب هاي اکوتوريسم کشور، واقع شدن در مسير کريدور شمال جنوب ، نزديکي به شهرک هاي صنعتي انزلي و رشت ، برخورداري از آب و هواي معتدل ، وجود نيروي کار متخصص از امکانات و ظرفيت هاي اين منطقه براي توسعه اقتصادي استان گيلان بشمار مي رود.

در صورت اتصال بندر انزلي به راه آهن سراسري ، شاهد وقوع انقلابي در صنعت حمل و نقل به عنوان يکي از ارکان اصلي توسعه و ترانزيت کالا و مسافر در منطقه خواهيم بود.

پيش بيني مي شود پس از اتمام پروژه هاي زيرساختي محدوده منطقه آزاد انزلي نظير بندرگاه و اتصال آن به شبکه راه آهن سراسري، شاهد دوران طلايي در صنعت، تجارت و گردشگري منطقه و کشور باشيم چراکه اين منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملي به اقتصاد و تجارت جهاني است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان