arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴

اوپک رکورد تولید 4 ساله را شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تولید اوپک به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسید براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی IEA، به دنبال افزایش تولید نفت عربستان سعودی، عراق و لیبی این رکورد ثبت شده است.

این سه کشور انتظار دارند که تقاضای جهانی نفت در آینده نزدیک افزایش پیدا کند.سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تولید خود را با افزایش 890 هزار بشکه در روز به 02/ 31 میلیون بشکه رساند؛ رقمی که براساس تخمین IEA از ژوئن 2011 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

داده‌های اولیه احتمال افزایش بیشتر را در این ماه نشان می‌دهد. این آژانس، پیش‌بینی خود را برای افزایش عرضه نفت آمریکا و کانادا در نیمه دوم سال جاری کاهش داده است.هرچند قیمت نفت 45 درصد پایین‌تر از سال گذشته است اما اوپک تصمیم گرفته است که در پاسخ به افزایش تولید نفت شیل آمریکا، سهم بازار خود را حفظ کند.

 درحالی‌که برخی از اعضای این سازمان، از جمله ایران و لیبی، خواستار این هستند که اوپک با کاهش تولید خود موجب افزایش قیمت‌ها شود، عربستان اصرار دارد که تنها در صورتی باید تولید را کاهش داد که سایر صادرکنندگان نفت خارج از اوپک نیز همین استراتژی را در پیش بگیرند. یک کارشناس نفتی فرانسوی که به 29 کشور مشاوره می‌دهد، در گزارش ماه قبل خود از بازار گفت: تولیدکنندگان حاشیه خلیج‌فارس و در راس آنها عربستان به نظر می‌رسد که بر حفظ سهم بازار خود پافشاری خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «هرچند نشانه‌هایی از افزایش تقاضا مشاهده می‌شود،اما نمی‌توان با اطمینان گفت که این روند، پایدار خواهد بود و برای روشن شدن موضوع باید زمان بیشتری بگذرد.» تقاضای جهانی نفت تا 1/ 1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به میانگین 6/ 93 میلیون بشکه در روز می‌رسد. این مقدار، 90 هزار بشکه در روز بالاتر از مقداری است که در گزارش ماه قبل پیش‌بینی شده بود. دلیل این افزایش نیز بهبود اقتصاد جهانی و به‌خصوص سرمای زمستان گذشته است.

افزایش تقاضای مورد انتظار ممکن است نشانه‌ای از بهبود سریع‌تر اقتصاد جهانی نسبت به برآوردها باشد. هرچند ممکن است این افزایش موقتی باشد و در ادامه بازهم کاهش یابد.این آژانس تخمین خود برای تولید آمریکای شمالی در نیمه دوم سال را تا 160 هزار بشکه در روز کاهش داد. دلیل این امر نیز گزارش شرکت بیکرهیوز است که عنوان کرده است آمریکا تعداد دکل‌های حفاری در حال استفاده خود را به پایین‌ترین رقم از سال 2010 تاکنون رسانده است. پیش‌بینی تولید نفت توتال نیز بدون تغییر مانده است و 4/ 57 میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان