arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴

پوتين: آماده همکاري با آمريکا هستيم اما به ساز هرکسي نمي‌رقصيم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس جمهور روسيه اعلام کرد: اين وضعيت که روسيه در پي سياست خارجه‌اي است مستقل که تحت تاثير تغييرات جهاني قرار نمي‌گيرد ثابت مي‌کند مسکو شريکي قابل اعتماد است.

به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه در گفت‌وگو با برنامه شنبه شب تلويزيون روسيه در اين باره گفت: مولفه‌هاي بسياري وجود دارد که به ما اجازه مي‌دهد خود را يک کشور بدانيم و ما در تلاشيم تا سياست خارجه‌اي مستقل در پيش گيريم و سياست داخلي خود را مطابق با خواست مردمان شکل دهيم. در اين حالت ما شريکي قابل اعتماد هستيم چراکه ما به ساز هرکسي نمي‌رقصيم و مواضع‌مان را تحت تاثير ديگران تغيير نمي‌دهيم.

پوتين در ادامه اظهاراتش به ابراز نظر درباره 100 چهره برتر سال که هر ساله توسط مجله تايم و با راي مردم مشخص مي‌شود، پرداخت. در راي‌گيري سال مجله تايم، رييس جمهور روسيه توانست 6.95 درصد راي به دست آورد، عددي که دوسوم آن را کساني تشکيل داده‌اند که کانادايي، انگليسي و آمريکايي‌اند و به اين ترتيب نفر اول شود.

رييس جمهور روسيه در اين باره عنوان کرد: از کساني که اين احترام را نه تنها به من بلکه بيش از آن به کشورم گذاشتند سپاسگزارم.

پوتين تنها رهبري بود که نامش در بين 10 چهره اول مجله تايم که به چهره‌هاي هنري و مذهبي اختصاص داشت، ديده مي‌شد.

اين اولين باري نيست که نام پوتين در بين پيروزمندان مجله تايم قرار مي‌گيرد. پيش از اين در سال 2007 اين مجله آمريکايي وي را به عنوان چهره سال انتخاب کرده بود.

با اين حال امتياز بالاي رييس جمهور روسيه در اين دوره نظرسنجي مجله تايم به دليل همزماني افزايش تنش‌ها در روابط بين مسکو – واشنگتن جالب توجه است.

پوتين در ادامه اظهاراتش با اشاره به انتقادات از اين کشور در ارائه سلاح به ايران گفت: سلاح‌هايي که روسيه به ايران ارائه مي‌دهد کاملا دفاعي بوده و به هيچ وجه ظرفيت‌هاي دفاعي اسرائيل را زير سوال نمي‌برد.

وي در اين باره افزود: اين براي سران اسرائيلي يک انتخاب است. آنها اين حق را دارند تا هر اقدامي را که مناسب مي‌دانند انجام دهند. به اعتقاد من نگراني اسرائيل درباره سلاح‌هاي کشنده بي‌نتيجه است، چراکه اين مساله تنها باعث بروز مقابله‌هاي بيشتر که تلفات بشري بيشتري خواهد داشت، مي‌شود.

پوتين در ادامه با اشاره به منافع مشترک آمريکا و روسيه به ابراز نظر درباره رابطه اين دو کشور پرداخت. شخص اول کرملين در اين باره عنوان کرد: روسيه منافع کليدي مشترکي با آمريکا دارد و لازم است تا با واشنگتن در چارچوبي مشترک همکاري کند.

با اين حال پوتين باز هم از کنار اختلافات با آمريکا نگذشت و در اين باره گفت: ما اختلافاتي در مسائل مختلفي در چارچوب بين‌المللي داريم، اما همزمان مسائلي هم هست که ما را کنار هم قرار داده و مجبورمان مي‌کند تا با هم همکاري کنيم.

وي ادامه داد: منظور من اقداماتي است که براساس آنها اقتصاد جهاني دموکراتيک‌تر خواهد شد. تمام اقدامات متعادل کننده که جهان را دموکراتيک خواهد کرد. در اين قالب ما چارچوب مشترکي داريم.

اظهارات اخير رييس جمهور روسيه در حالي مطرح شدند که وي دو روز پيش از آن آمريکا را به تلاش براي سلطه بر جهان متهم کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان