arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

روز خوب لندن برای ایرانی‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موفقیت بین‌المللی هنرمندان عرصه‌ تجسمی همچنان ادامه دارد؛ نمونه‌اش، موفقیتی که هنرمندانِ ایرانی دوشنبه در لندن پیدا کردند و توانستند بارِ دیگر رکورد بزنند. این حراجِ بونامز به هنرمندان مدرن و معاصر اختصاص داشت و ٧٧ اثر در آن ارایه شده بود که در این میان سهم هنرمندان ایران ٢٤ اثر بود، با این وجود اما این ایرانی‌ها بودند که توانستند آثارشان را با قیمت‌هایی به فروش برسانند که رتبه‌ اول تا سوم را از آن خود کند.

حسین زنده‌رودی رکورد را شکست و بعد از آن طبقِ معمولِ حراجی‌های داخلی و خارجی، سهراب سپهری و البته فرهاد مشیری که در جهان، آثارش خواهانِ بیشتری دارد تا کشورِ خودش. هر چه بود اما بونامز لندن برای هنرمندانِ ایرانی با کامیابی همراه بود. به‌خصوص این‌که  علی شیرازی، بابک حنفی و صادق‌زاده نیز توانستند آثارشان را سه برابر آنچه پیش از این پیش‌بینی می‌شد به فروش برسانند.

زنده‌رودی سال‌هاست که مقیم لندن است. او در آخرین حراجی بونامز اثرش را با قیمتِ بالایی – ١٤٧‌هزار دلار- به فروش رساند و این در حالی است که بسیاری از منتقدانِ هنری همچنان بر این اعتقادند که او می‌تواند آثارش را با قیمت‌های بالاتری نیز به فروش برساند؛‌ اما بعد از آن، سه اثر در رتبه‌ دوم قرار گرفت، دو اثر باز هم از هنرمندانِ‌ ایرانی و یک اثر از هنرمندی مصری. آبستره‌ سهراب سپهری، تابلوی «الف» از فرهاد مشیری و اثری از «محمود موسی» هنرمند مصری، همه‌‌شان ١٢٩‌هزار دلار فروختند.

در این میان اما، اثر انتزاعی دیگری از «سهراب سپهری» ١٢٠‌هزار دلار به فروش رفت. باز هم اما این تنها موفقیتِ هنرمندانِ ایرانی نبود؛ فروش قابل ملاحظه ديگر ايرانى‌ها در حراجى بونامز از آن سه نقاشى خط شد كه از سوى گالرى مژده روانه اروپا شد؛ فروش هر سه اين آثار سه برابر قيمت اوليه، آن هم در بازار لندن از اقبال خوب نقاشى‌خط در قاره سبز هم حكايت دارد:  در اين ميان ركورد فروش از آن على شيرازى شد كه نقاشى‌خط دايره‌اى شكل سياه و سپيد او، ٤٧‌هزار دلار چكش خورد؛ اثر سرخ و سياه آبستره گونه عين‌الدين صادق‌زاده، ٣٠‌هزار دلار و شكسته‌نستعليق بابك حنفى ٩‌هزار دلار به فروش رسيدند.

در اين حراجى نقاشى انتزاعى از فريده لاشايى كه روى جلد كاتالوگ اين دوره بونامز هم بود، ٤٦‌هزار دلار، نقاشى مسعود عربشاهى ٣٣‌هزار دلار، رضا درخشانى ٢٤‌هزار دلار، نقاشى ناصر اويسى ٩‌هزار دلار، سيدمحمد احصايى از سرى الله‌هاى رنگى ٨‌هزار دلار، عذرا عقيق بخشايشى ٩‌هزار دلار، شادى قديريان ٤‌هزار دلار و ... به فروش رسيدند؛ همچنين آثارى از سيدمحمد احصايى، حسين زنده‌رودى، آيدين آغداشلو، فرهاد مشيرى، نصرالله افجه‌اى، منير فرمانفرمايان و احمد مرشدلو در اين حراجى به فروش نرسيدند كه براساس قانون حراج خانه بونامز، اين آثار تا دو هفته از طريق سايت اين حراجى در معرض فروش اينترنتى خواهند بود.

اما می‌شد این موفقیت را از پیش حدس زد؛‌ چرا که پیش از آغاز حراجی بالاترین رقم‌ها در برآورد اولیه به آثار ایرانی تعلق داشت. اثر زنده‌رودی و تابلوی «یقین مطلق» محمد احصایی هر دو با برآورد ١٢٠ تا ١٩٠‌هزار دلار در صدر قرار داشتند. این در حالی است که برآوردهای فروش آثار هنرمندان دیگر کشورهای حاضر در این رخداد به جز اثر احمد مصطفی‌مصری با رقم ٧٧ تا ١١‌هزار دلار که با اثر فرهاد مشیری برابری می‌کند، بود. همچنین آثاری از شفیق عبود لبنانی و محمود موسی مصری به ترتیب به رقم ٤٦ تا ٦٢‌هزار و ٤٢ تا ٦٢‌هزار دلار تخمین زده شده بودند.  

حراج آثار هنری خاورمیانه بونامز در دوره گذشته با ارایه آثاری از هنرمندان کشورهای ایران، مصر، عراق، سوریه، لبنان، سودان، الجزایر، ترکیه، مراکش، هند و پاکستان برگزار شد که در این میان ایران با حضور ٤٢ اثر از ٣٤ هنرمند از دیگر کشورها حضور پررنگ‌تری داشت. در آن دوره از حراج اثر سهراب سپهری با قیمت ١٤٦‌هزار و پانصد پوند، رکورد فروش را از آن خود كرده بود.

منبع: شهروند
نظرات بینندگان