arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

شبکه‌هاي حامي داعش در ترکيه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بنا به اذعان وزير امور خارجه ترکيه، دست‌کم حدود 700 نفر از مردم ترکيه به داعش پيوسته‌اند. اين در حالي است که برخي ديپلمات‌هاي اين کشور، اين رقم را به چند هزار نفر تخمين زده‌اند.

به گزارش رويترز، شوهر دافنه بايراک، همان بمب‌گذار انتحاري بود که باعث کشته‌شدن مأموران سازمان سيا در افغانستان در سال 2009 شد. صدها نفر از کاربران ترکيه‌اي با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي به حمايت از اقدامات تروريستي داعش در سوريه و عراق مشغول هستند، که دافنه بايراک نيز يکي از آنان است.

ترکيه با حدود 77 ميليون نفر جمعيت، يک کشور سکولار است که، اگرچه با اکراه، ولي به‌ هر حال خود را يکي از اعضاي ائتلاف (به‌اصطلاح) ضد داعش مي‌داند.

باوجود اينکه درصد قابل‌توجهي از مردم اين کشور با اعمال وحشيانۀ گروه تروريستي داعش مخالف هستند، اما تعداد زيادي از صفحات شبکه‌هاي اجتماعي در ترکيه همچنان به حمايت از فعاليت‌هاي آن گروه مي‌‌پردازند و علاوه بر اين، دست‌کم، 6 وبسايت به‌طور روزانه اخبار مربوط به داعش را پوشش مي‌دهند.

طبق نظرسنجي مرکز تحقيقات اجتماعي و استراتژيک MetroPOLL واقع در آنکارا، 12 درصد از مردم ترکيه، داعش را يک گروه تروريستي نمي‌دانند!

اين همدلي فزاينده‌اي که ميان اين عده از کاربران ترکيه و تروريست‌هاي داعش وجود دارد، نگراني‌هاي بسياري را در ميان ديپلمات‌ها و کارشناسان امنيتي ترکيه به‌وجود آورده است.

 مسئولين و صاحب‌نظران اين کشور گفته‌اند اين شرايط مي‌تواند به‌طور بالقوه باعث ايجاد شبکه‌اي از جنگجويان، واسطه‌ها و اعزام‌کنندگان نيرو در خاک ترکيه شود که به‌دنبال حمايت از فعاليت‌هاي تروريستي داعش در خارج از مرزهاي ترکيه خواهند بود.

به گفته بهادير دينسر، که يکي از کارشناسان مسائل خاورميانه در مؤسسه بين‌المللي تحقيقات استراتژيک ترکيه است، از همان آغاز، مقام‌هاي آنکارا حاضر به پذيرش خطر شبکه‌هاي پشتيبان داعش در ترکيه نبودند. اکنون نيز بايد گفت که متلاشي کردن اين شبکه‌ها به‌مراتب خطرناک‌تر شده است.

بنا به اذعان مولود چاوش اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، دست‌کم حدود 700 نفر از مردم ترکيه به داعش پيوسته‌اند. اين در حالي است که برخي ديپلمات‌هاي اين کشور، اين رقم را به چند هزار نفر تخمين زده‌اند.

مقام‌هاي کاخ‌سفيد نيز چندي پيش اعلام کردند که حدود 15هزار تروريست خارجي اکنون در سوريه هستند که 3 هزار نفر از آنها از اتباع کشورهاي غربي مي‌باشند. لازم به ذکر است به گزارش رويترز، بسياري از اتباع اروپايي مستقر در سوريه از طريق خاک ترکيه عبور کرده‌اند.
نظرات بینندگان