arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

روحاني: تهران از توسعه همه جانبه روابط با توکيو استقبال مي‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير ژاپن عصر چهارشنبه در جاکارتا ديدار و درباره مهمترين مسايل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در اين ديدار که در حاشيه اجلاس سران کشورهاي آسيايي – آفريقايي برگزار شد، با اشاره به روابط همواره مثبت ميان دو کشور گفت: تهران علاقه‌مند به گسترش همکاري‌ها در زمينه‌هاي مورد علاقه بوي‍‍ژه در عرصه‌هاي علمي، فناوري، زيست محيطي و اقتصادي با توکيو است.

رييس جمهوري با اشاره به حضور گسترده شرکتهاي بزرگ از اروپا و ساير کشورهاي جهان در ايران، افزود: ژاپن نيز اين فرصت را دارد که از فرصت هاي همکاري اقتصادي با ايران بهره گيرد.

دکتر روحاني با اشاره به آغاز همکاريهاي تهران – توکيو در حوزه محيط زيستي، گفت : اين همکاري‌ها بويژه در زمينه هاي مقابله با آلودگي هوا و حفاظت از آب هاي ساحلي، مي تواند تعميق و گسترده تر شود.

رييس جمهوري ضرورت همکاريهاي مشترک براي مبارزه با تروريسم و افراطي گري را خاطر نشان کرد و افزود: يکي از مهمترين ريشه‌هاي تروريسم در منطقه، فقر و عدم توسعه يافتگي است. ايران و ژاپن مي توانند با همکاري مشترک جهت پيشرفت و توسعه کشورهاي منطقه همکاري کنند و با همکاري مشترک اقتصادي، زمينه هاي فقر را کاهش دهند.

دکتر روحاني با اشاره به وضعيت يمن و نياز شديد مردم اين کشور به کمکهاي درماني و انساندوستانه، گفت: ثبات و صلح در هر منطقه به نفع کل جهان و نا آرامي و درگيري در مناطق مختلف نيز به ضرر جامعه بين المللي است. ايران با اين ديدگاه از هر گونه همکاري مشترک استقبال مي کند.

نخست وزير ژاپن نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار با رييس جمهور کشورمان گفت: روابط ايران و ژاپن در دوره جديد پيشرفت خوبي دارد و توکيو از گسترش همکاريها استقبال مي کند.

شينزو آبه اظهار داشت: همکاري‌هاي دو کشور در عرصه‌هاي انسان دوستانه، محيط زيست و مبارزه با مواد مخدر همچنان ادامه دارد و علاقمنديم که در زمينه‌هاي پزشکي هم اين همکاريهاي مشترک آغاز شود.

نخست وزير ژاپن در بخش ديگري از سخنان خود ابراز اميدواري کرد همکاري‌هاي دو کشور در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي و درخصوص ايمني نيز توسعه يابد.

وي با اشاره به اينکه اميدوارم ايران نقش سازنده خود را در خاورميانه همچنان ادامه دهد، افزود: تبادل نظر در خصوص مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي، بين دو کشور بايد ادامه يابد.
نظرات بینندگان