arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

شاهزاده طلال: فرمان‌هاي پادشاه در تضاد با نظام پادشاهي عربستان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هجدهمين فرزند ملک عبدالعزيز آل سعود گفت: فرمان هاي پادشاه در تضاد با نظام پادشاهي عربستان سعودي است.

به نقل از پايگاه خبري بي بي سي عربي، شاهزاده طلال بن عبدالعزيز يکي از فرزندان بنيانگذار نظام پادشاهي و موسس عربستان سعودي اعلام کرد: من هرگز با کسي که مخالف شريعت بوده و با نظام خاندان سعودي همسو نبوده بيعت نمي کنم.

اين شاهزاده سعودي در اين باره اعلام کرده است: تصميم هاي صادره در عربستان سعودي در دوره پايان عمر ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودي و فرمان هاي صادره در آغاز دوره پادشاه جديد براساس منافع نظام حاکم نبوده و من حاضر به قبول اين تصميم ها در چارچوب نظام بيعت نيستم.

شاهزاده طلال بن عبدالعزيز آل سعود که هجدهمين فرزندان ملک عبدالعزيز آل سعود است در اين باره در صفحه شخصي خود چنين نوشته است: واقعا در پايان دوره پادشاهي ملک عبدالله با تغييرات و دستورهاي صادره شگفت زده و غافلگير شدم و در اين دوره جديد هم تغييرات روي داده مرا غافلگير نموده است و بيشتر فرمان هاي صادر شده جنبه شخصي داشته اند و گويي في البداهه فرمان صادر شده است از اين رو اعلام مي کنم اين فرمان ها با شريعت اسلامي و نظام دولت عربستان سعودي در تضاد هستند!.

وي همچنين افزوده است: هيچ اطاعت و فرمانبرداري از کسي که به سمت عاليه برسد و با اصول شريعت اسلامي در تضاد باشد لازم نيست.

شاهزاده طلال تا به امروز سمت هاي متعددي را به همراه داشته است وي از جمله کساني است که خواستار برقراري نظام مشروطه پارلماني در عربستان سعودي بوده و هم اکنون هم وي رياست برنامه توسعه خليج فارس را برعهده دارد.

اين موضع شاهزاده طلال بعد از تغييرات اخير اعلام شده از سوي ملک سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي بيان شده است و وي از برکناري شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز از سمت ولايتعهدي که گفته شده بنا به خواست خود شاهزاده مقرن بوده به شدت دلگير شده است و با منصوب شدن محمد بن نايف براي اين سمت ناخرسند است و اين امر را با قوانين نظام پادشاهي عربستان سعودي و نظام شريعت اسلامي در تضاد مي داند.

به گفته صاحبنظران مسائل سياسي در منطقه اين موج شديد از تغييرات و برکناري مقامات سعودي از سوي پادشاه جديد عربستان سعودي براي حفاظت از يکپارچگي در داخل خاندان حاکم در شرايطي که موجي از چالش ها اين کشور را فرا گرفته است صورت مي گيرد.

البته از جمله تغييرات ديگري که در همين راستا تاکنون صورت گرفته است و موجب تغييرات اساسي در کابينه دولت سعودي شده تصميم براي برکناري شاهزاده سعود الفيصل از سمت وزارت امور خارجه عربستان سعودي است چرا که وي از سال 1975 تا به امروز عهده دار اين سمت مهم و حساس بوده است و به جاي وي عادل الجبير سفير دولت عربستان سعودي در واشنگتن جايگزين شده است و شاهزاده محمد بن سلمان هم به عنوان جانشين وليعهد عربستان سعودي منصوب گرديد.

شاهزاده مقرن که در اواخر دهه هفتاد از عمر خود به سر مي برد يکي از فرزندان ملک عبدالعزيز بنيانگذار پادشاهي عربستان سعودي به شمار مي آيد و وي از نسل اول در قدرت حاکم به شمار مي آمد.

وي در سال 2012 هم به دستور ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه متوفي عربستان سعودي از سمت رياست سرويس اطلاعات عربستان سعودي برکنار شده بود.

بسياري در گذشته و در همان زمان که ملک عبدالله مقرن را برکنار کرده بود پيش بيني کرده بودند نقش وي از اين پس در اين خاندان بسيار کم رنگ شود، اما همان پادشاه بعد از مدتي کوتاه وي را با سمت جديد التاسيسي به عنوان جانشين وليعهد منصوب کرد و وي را براي مدتي به قدرت بازگرداند.

اما ملک عبدالله در آن زمان مقرن را در شرايطي به عنوان جانشين وليعهد تعيين کرده بود که شاهزاده سلمان که اکنون به عنوان پادشاه عربستان سعودي است در آن زمان وليعهد بود.

هم اکنون تمام تصميم هاي اتخاذ شده از سوي ملک سلمان بن عبدالعزيز نشان مي دهد وي به شدت علاقمند است طومار مربوط به دوره ملک عبدالله و نزديکان به وي را درهم بپيچد تا از اين طريق صفحه اي تازه بگشايد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان