arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

واشنگتن پست: مذاکرات عامل اصلي کاهش تنش هاي اخير ميان ايران و آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 واشنگتن پست نوشت ايران و آمريکا براي به خطر نيافتادن مذاکرات هسته اي، تنش ها درباره توقيف کشتي باري در تنگه هرمز را کاهش دادند.

اين روزنامه آمريکايي در اينترنت در مطلبي به قلم ريک گلدستون افزود به نظر مي رسد آمريکا و ايران بار ديگر از رويارويي نظامي با يکديگر در تنگه هرمز- شاهراه حياتي عبور کشتي هاي نفتي در خليج فارس- خودداري کردند. پس از اقدام هفته گذشته ايران براي توقيف يک کشتي باري در تنگه هرمز بار ديگر تنش ها ميان تهران و واشنگتن بالا گرفته بود.

مقامات ايران اعلام کردند توقيف اين کشتي يک مسئله حقوقي بوده و احتمالا تا چند روز آينده حل خواهد شد.

در واشنگتن سرهنگ استيو وارن سخنگوي پنتاگون گفت کشتي هاي جنگي که براي اسکورت کشتي هاي آمريکايي و انگليسي در تنگه هرمز اختصاص داده شده بودند -پس از توقيف کشتي متعلق به جزاير مارشال - ديگر اين کار را انجام نخواهند داد.

اين عقب نشيني در تنگه هرمز - جايي که ايران و آمريکا در دهه 1980 يکبار با هم درگير شده بودند- نشان دهنده تلاش هاي تهران و واشنگتن براي خودداري از هر اقدام و قدرتنمايي نظامي است که تلاش هاي چندجانبه بين المللي ديپلماتيک را براي دست يابي به توافق هسته اي با ايران به خطر مي اندازند يا روند آن را پيچيده تر مي کند. اين مذاکرات در حال نزديک شدن به ضرب الاجل تعيين شده در سي ام ژوئن است.

تنش هاي ميان ايران و آمريکا زماني بالا گرفت که هفته گذشته قايق هاي مسلح گارد ساحلي سپاه پاسداران ايران کشتي باري با پرچم جزاير مارشال را که تحت حمايت آمريکا است توقيف و آن را به يکي از بنادر در شهرهاي جنوبي اين کشور منتقل کردند.

مقامات ايراني اعلام کردند تا زماني که مسائله بدهي قديمي اين کشتي حل نشود، کشتي و کارکنان آن آزاد نخواهند شد. مقامات ايراني از جمله محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران اصرار داشتند اين اقدام چيزي جز اجراي حکم يک دادگاه مدنبي براي يک محموله پرداخت نشده نيست.
نظرات بینندگان