arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

حيدر العبادي دست به دامن ايران شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گفته مي شود حيدر العبادي براي جلب حمايت ايران از خود و حمايت بيشتر از دولتش به طور سري ابراهيم جعفري را به ايران فرستاده است. منابع عراقي مي گويند که حيدر العبادي، نخست وزير عراق در روزهاي اخير تلاش هاي بسياري نزد ايراني ها کرده است تا از شدت فشارهايي که گروه هاي رقيب عليه او وارد مي کنند، بکاهد.

به گزارش ديپلماسي ايراني به نقل از روزنامه العرب، چاپ لندن، حيدر العبادي بيش از همه از ياران خود در حزب الدعوه اسلامي نگران است که بخواهند مشابه همان سناريويي که عليه نوري مالکي کشيدند اين بار عليه او بکشند.

به گفته منابع نزديک به دولت عراق، نوري مالکي که در حال حاضر معاون رئيس جمهوري عراق است همچنان خود را مستحق سمت نخست وزيري عراق مي داند و اميدوار است به زودي بتواند مجددا به اين سمت بازگردد.

افراد آگاه همچنين مي گويند که در پشت پرده احزاب شيعي فعاليت هايي را عليه حيدر العبادي آغاز کرده اند. از جمله مي گويند مالکي گروه هاي شبه نظامي و شخصيت هايي را در داخل احزاب شيعي و همچنين نمايندگان پارلمان وابسته به ائتلاف دولت قانون را تحريک مي کند که عليه عبادي موضع بگيرند. همچنين از آنها خواسته است که حملات خود را به عبادي تشديد کنند و به طور ويژه از سه مساله عليه او استفاده کنند، ناراحتي ايران از اظهارات عبادي در سفر اخيرش به ايالات متحده در مورد استقلال عراق و تاکيد او بر اين که اجازه نمي دهد هيچ قدرت منطقه اي در امور عراق دخالت کند، به اين بهانه که منظور او ايران بوده است.

 ديگري خشمي است که برخي گروه هاي شبه نظامي شيعي نسبت به عبادي پيدا کرده اند، به اين دليل که او آنها را متهم به تحريک طيف هاي سني و عشاير الانبار کرده و براي همين است که آنها را در عمليات پاکسازي الانبار از لوث داعش دخالت نداده است. و مساله سوم بهره برداري از برخي شکست هاي جنگي در مبارزه با داعش به خصوص در مناطقي که گفته شد از لوث داعش پاک شدند، مثل ديالي و صلاح الدين، اما داعش دوباره به آنها هجوم آورده و ضربات سهمگيني را بر ارتش عراق وارد کرده است.

اين منابع تاکيد مي کنند، تهران در ارتباط دائم با مقام هاي عراقي است و اين نگراني را دارد که عبادي تحت تاثيري بعضي افکار امريکايي ها قرار بگيرد.
اين در حالي است که حملات تنها متوجه عبادي نيست بلکه وزير دفاع سني کابينه او، خالد العبيدي نيز به همين اندازه مورد هجوم منتقدان قرار دارد و مسئوليت بسياري از شکست هاي ميداني را متوجه او مي کنند. به خصوص بعد از حمله داعش به منطقه التقسيم در نزديکي درياچه الثرثار و خسارت هاي سنگيني که به آن جا وارد آورد، انتقادها به عبادي و عملکرد او و همچنين وزير دفاعش افزايش يافته است. عبادي مي گويد منتقدان بزرگ نمايي مي کنند، در شمار تلفات اغراق مي کنند و به گونه اي برخورد مي کنند که از رفتارهايشان بوي توطئه به مشام مي رسد.

برخي از ناظران معتقدند که برخي افراد در ارتش و پليس عمدا اشتباهات پيش پا افتاده به خصوص در حمله نظامي به استان الانبار مرتکب مي شوند تا وضعيت براي عبادي بيش از پيش تنگ شود. در عمليات الانبار ارتش عراق اشتباهات باورنکردني اي مرتکب شد که سبب شد داعش وارد مناطق جديدي شود و جنايت هاي تازه اي را مرتکب شود. عده اي معتقدند در انجام اين رفتارها تعمدي در کار است تا نخست وزير بيش از پيش در تنگنا قرار بگيرد.

در همين رابطه گفته مي شود حيدر العبادي براي جلب حمايت ايران از خود و حمايت بيشتر از دولتش به طور سري ابراهيم جعفري را به ايران فرستاده است. سايت "شبکه اخبار العراق" به نقل از منابع نزديک به حزب الدعوه گزارش داد که الجعفري اواخر هفته پيش به طور سري به تهران رفت و درباره اوضاع جاري در عراق مذاکرات مفصلي را با مقام هاي ارشد ايراني انجام داد. به گفته اين سايت خبري، سفر جعفري مستقيما با تنش در روابط دولت عبادي با گروه شبه نظامي حزب الله و عصائب اهل حق ارتباط داشت. گفته مي شود وي در اين سفر از ايراني ها خواسته است جلوي فعاليت هاي ضد دولتي نوري مالکي و تلاش هاي او براي براندازي دولت عبادي را بگيرد.

همچنين گفته مي شود جعفري از سردار قاسم سليماني خواسته است که دوباره به عراق بيايد و خود به طور مستقيم فرماندهي عمليات نظامي در الانبار به کمک نيروهاي داوطلب مردمي را بر عهده بگيرد.
پيچيدگي اوضاع ميداني در جنگ با داعش و افزايش جنايت هاي داعش در حق شهروندان عادي و نظاميان سبب شده تا حيدر العبادي، نخست وزير و خالد العبيدي، وزير دفاع بيش از پيش تحت فشار قرار بگيرند. تا آن جا که عبادي در جريان جلسه خود با نمايندگان مجلس که بر سر برخي جزئيات در جنگ با داعش تشکيل جلسه داده بودند، گفت آماده است در صورتي که نتواند در جنگ با داعش پيروز شود يا امنيت و حمايت از شهروندان را در عراق گسترش دهد از سمت خود کناره گيري کند.

افراد نزديک به نخست وزير مي گويند توطئه اي از سوي نوري مالکي، نخست وزير سابق و معاون رئيس جمهوري فعلي عراق در جريان است تا دولت عبادي سرنگون شود. آنها همچنين از جريان هاي سياسي شيعي گله مي کنند که وعده کمک به دولت در برابر اين توطئه ها را مي دهند اما عملا هيچ کاري از پيش نمي برند. آنها در اين رابطه به طور مستقيم به سيد عمار حکيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق و مقتدا صدر، رهبر جريان صدر اشاره مي کنند.
نظرات بینندگان