arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

افزايش اعدام ها در عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 افزایش هولناک اعدام ها در عربستان سعودی هشدار فعالان حقوق بشر را برانگیخته است.

روزنامه ایندیپندنت در اینترنت امروز گزارش داد: در ادامه اعدام های علنی در عربستان سعودی که در سالهای اخیر به بالاترین سطح رسیده است، روز دوشنبه پنج مهاجر در ملاء عام گردن زده شدند که محکومیت دولت عربستان را توسط فعالان حقوق بشر به دنبال داشت.

وزارت کشور سعودی در بیانه ای با تایید اعدام آن پنج نفر جرم آنها را قتل یک نگهبان هندی و سرقت پولهای وی اعلام کرد.

این اعدام ها درست یک ماه پس از آن صورت گرفت که عفو بین الملل «افزایش هولناک» اعدام های دولتی در عربستان را محکوم کرد.

آدام کوگل محقق دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفت، طی نه ماه گذشته صد و پنجاه و سه مورد اعدام در عربستان صورت گرفته است که معمولا به علت جرایم مرتبط با مواد مخدر یا قتل بوده است.

وی به ایندیپندنت گفت، عفو بین الملل کاملا حق دارد که این افزایش را «هولناک» توصیف می کند. او گفت طبق محاسبات وی، سعودی روز گذشته هشتادمین اعدام را در سال دو هزار و پانزده به اجرا گذاشت.

به گفته وی، از ماه ژانویه تا پایان ژوئیه دو هزار و چهارده، پانزده مورد اعدام صورت گرفت اما این تعداد تا پایان سال دو هزار و چهارده به هشتاد و هشت مورد رسید که به روشنی نشان می دهد این افزایش از سال گذشته آغاز شده و ادامه داشته است.

ارقام موجود نشان میدهد احکام اعدام در سالهای اخیر در بالاترین سطح اجرا شده است اما علت آن روشن نیست. طبق برخی گمانه زنی ها، این روند نتیجه تغییر پادشاه سعودی و جانشینی ملک سلمان به جای ملک عبدالله برادرش در ماه ژانویه بوده است. اما به گفته کوگل افزایش سریع اعدام ها در عربستان به قبل از پادشاهی ملک سلمان باز می گردد.

وی می گوید، به علت دسترسی اندک به اطلاعات درباره عربستان سعودی پی بردن به علت افزایش اعدام ها دشوار است اما ممکن است ناشی از افزایش تعداد زندانیان یا صرفا محکومیت تعداد بیشتری به اعدام بوده باشد.

مهاجران اعدام شده تقریبا نیمی از موارد اعدام توسط دولت سعودی در سال گذشته و امسال را تشکیل دادند که کوگل آن را «واقعا نامتناسب» توصیف کرد.

وی می گوید، مشکلات بسیاری در برخورد با غیرسعودیها در نظام کیفری عربستان وجود دارد از قبیل مشکلات ترجمه و این حقیقت که آنها فاقد اتحادهای قوی قبیله ای اند که می تواند بر نتیجه رسیدگی به پرونده ها تاثیر بگذارد.

در عربستان پس از آنکه مجرمان گردن زده می شوند، بدن شان در ملاء‌عام به نمایش گذاشته می شود.

آلان هوگارت از مقامات عفو بین الملل در انگلیس با متهم کردن دولت سعودی به افراط در کشتارهای قضائی، تعداد اعدامها را «هولناک» توصیف کرد.

وی گفت، با قدرت رسیدن ملک سلمان امیدهایی در مورد اصلاحات در زمینه حقوق بشر ایجاد شد اما اکنون به اکنون بکلی از بین رفته است.
نظرات بینندگان