وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید طیفی از جریان اصولگرا را تعریف كنیم تا افراد حتی با كمترین اشتراك هم درون این دایره قرار بگیرند.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا محمدحسین صفارهرندی با اشاره به عملكرد دولت در زمینه عدالت و اینكه «دولت میگوید باید برویم دست مناطق محروم را بگیریم تا بالا بیایند، حتی اگر صدای شهرنشینان هم دربیاید» به تاثیرات چنین عملكردی بر انتقادات طبقات متوسط شهری اشاره و تاكید كرد: اینها را میتوان فارغ از دستهبندی سیاسی ن ریشهیابی اجتماعی كرد. البته هدفگیری دولت نیز غلط نبود كه میگفت؛ فاصله طبقاتی را باید با رسیدگی به مناطق محروم جبران كرد. اما یك چیز مورد غفلت بود؛ همه این كارها حول چه ایدهای انجام شود تا موجب پراكندگی اصولگرایان نشود و همگی دور هم جمع شویم.
وی تاكید كرد: باید طیفی از جریان اصولگرا را تعریف كنیم تا افراد حتی با كمترین اشتراك هم درون این دایره قرار بگیرند. اینكه هركسی علمی در دست بگیرد و در جریان اصولگرایی دیگران را دعوت به خود كند، مشكل آینده ماست؛ اینكه در جریان اصولگرا آدمها شاخص اصولگرایی بشوند، آن وقت است كه مرگ اصولگرایی فرا میرسد. در صورتی كه باید با خرد جمعی وفاداران انقلاب از این مهلكه كه دیگران گرفتارش شدند و چوبش را هم خوردند، نجات پیدا كنیم.
وی گفت: اولین شكست اصلاحطلبان هم حاصل همین دعوت به خود و فردگرایی بود؛ زیرا جبهه مشاركت گفت مردم اگر به اصلاحطلبان رای میدهند به خاطر خاتمی است كه رییس ما بوده پس سهم ما 90 درصد و بقیه احزاب 10 درصد. از اینجا تراز مشروعیت شد خواستههای فردی و همین اتفاق برای ما هم میتواند بیفتد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: در صورتی كه هركدام از جریانات جبهه اصولگرایان خودشان را محور حق بدانند و بقیه را دعوت به خود كنند همان اتفاق كه برای اصلاح طلبان رخ داد برای ما هم رخ میدهد.
وی ادامه داد: همین اتفاق را هم كه قبلا تجربه كردیم و دیدیم كه در انتخابات شوراهای دوم، معلوم شد آن جریان گرگ صفت كه منتظر است بیاید داخل، خوب كار كرد و دیدیم سه نفر از اصلاحطلبان كه اصلا مقبولیت نداشتند وارد شورا شدند و اگر این طرف جبهه متحد داشت این اتفاق رخ نمیداد.
دانشجویی پرسید: شما در جایی گفته بودید دلتان برای آقای هاشمی دهه شصت تنگ شده است، مگر هاشمی دهه شصت و دهه هشتاد چه تفاوتی دارند؟
صفارهرندی گفت: هاشمی دهه شصت یعنی مورد اعتماد امام، مردم و انقلاب نه اینكه نقطه ضعف نداشته باشد، ولی میآید در نمازجمعه بحث عدالت را تئوریزه و مرزبندی با گروههای ضد انقلاب را ترویج میكند و مراد دل بچه حزب اللهیها و جبهه رفتههاست. حتما فرق دارد با هاشمی كه در نماز جمعه آخر خود مراد و محبوب اراذلی میشود كه در نماز دست میزدند و با كفش نماز خوانده و شعارهای منحرف میدادند.
وی ادامه داد: آن آقای هاشمی آن قدر مشروعیت دارد كه بسیاری ا انقلابیون حاضرند بروند و در گروه او كار كنند و حتی آقای احمدینژاد هم میرود و استاندار او میشود اما به هر نسبتی كه میبینیم هاشمی میآید جلو فاصلهاش از آرمانهایی كه خودش ترویج میكرده زیاد میشود، مثلا در دهه هفتاد خودش خطبههای دهه شصت را نقض میكند و از آنجا است كه ما با تصویر یك آقای هاشمی جدید آشنا میشویم.
وی افزود: اگر كسانی تعلق خاطری به سمت نظام نشان دادند و با وجود همه نقطه ضعفها و مشكلاتی كه دارند، میخواهند خودشان را در گفتمان انقلاب بدانند و با فتنهگران مرزبندی كنند، این مقبول است.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آقای خاتمی بارها نامهنگاری كرده بود و پیغام فرستاده بودند و از مقامات عالیرتبه نظام خواستنه بود كه در فرصتی بنشینند و صحبت كنند تا بازگردد كه موافقت نشد و حتی خاتمی حاضر شده بود با نفرات پایینتر دیدار كند كه این فرصت هم به او داده نشد. به هر حال مطلب این بود كه میگفت موضع موسوی و كروبی را قبول ندارم و موضع خودم را دارم كه در جای خود مطرح میكنم. كسانی میگفتند این سخن خاتمی یك بازی است و نباید بگذاریم این بازی را بر سرمان بیاورد. این مطلب ممكن بود اتفاق بیفتد، اما اگر بیاید با سران فتنه مرزبندی كند، یعنی از دست رفتن پشتوانه اراذل و اوباش متصور است و این به نفع انقلاب است؛ زیرا هرچه پراكندگی در آنها بیشتر باشد به نفع ماست.
وی افزود: بدون اینكه بخواهیم خوش خیالی كنیم معتقدم از گذشتههای فاسق خودشان به راحتی دل نمیكنند، یعنی اگر خاتمی بیایید و گذشته خود را تخطئه كند تازه میتواند از محكومیتهای متعارف رها شود، نه اینكه سفید شود برای آمدن به صحنههای سیاسی انتخاباتی؛ زیرا اینها صلاحیتهای خودشان را برای حضور در عرصه سیاسی از دست دادهاند.
وی معتقد است: آقای هاشمی نیز مرحله به مرحله از دور مسوولیتهای كه داشته خارج میشود و در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان هم شاهد خواهیم بود كه هاشمی حذف خواهد شد و این همان چیزی است كه اطرافیان هاشمی از آن ترس دارند و میخواهند نگذارند این اتفاق رخ بدهد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند انتخاب علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس در دور هشتم و آنچه تاثیر هوادارن دولت در این انتخاب خواند، گفت: علیرغم اینها دیدهایم كه حداد عادل پس از برگزاری انتخابات و حاشیههایی كه فتنهگران برای آن ساختند، مدافع دولت شد و داخل دانشگاه و این سو و آن سو خود را برای نظام و دولت هزینه كرد و باید بگوییم درست صحنه را دیدن یك ویژگی بسیار خوب است.
وی در پاسخ به سوالاتی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری و امكان كاندیدا شدن خودش نیز گفت: برای انتخابات آینده میتوان كار كرد؛ البته نه روی مصادیق، اما بر روی شاخصها. یعنی باید ببینیم به دنبال چه هستیم و چه میخواهیم نه اینكه چه فردی را میخواهیم؛ زیرا انقلاب رنگیها محور شدن آدمها راه میاندازد؛ بنابراین خوب است دنبال شاخصها و محورهای اصیل باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره آینده موسوی و كروبی اظهار كرد: نوع برخورد ما با موسوی و كروبی مبتنی بر این نیست كه آنها چی میشوند، مهم دلهایی كه با وسوسه اینكه دارند نخست وزیر منصوب امام را انتخاب میكنند، صبح اول وقت وضو گرفتند و رفتند نام این انسان متوهم را درون صندوق انداختند. واقعا ما مسوولیم 13 میلیون نفری كه دچار توهم شدهاند را نجات دهیم. هرچند حكمت رهبری و خطبه روز 29 خرداد ایشان، حقیقتا 90 درصد از افرادی كه میخواستند برای چنین توهمی جان فنا باشند را از آن قالب فكری بیرون كشید.
صفارهرندی در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: من قبول نمیكنم كه آقای احمدینژاد مكتب قرآن و اسلام و ولایت را رها كند و مكتب چیزهای بنجل دیگر را بپذیرد، ولی انكار هم نمیشود كرد افرادی به زور میخواهند این بازی را دنبال كنند و همین موجب میشود كه رییسجمهور مورد پرسش واقع شود. البته تنها مسالهای كه مورد توجه ماست دعا كردن برای منفك شدن این دو جریان از یكدیگر است.
وی درباره وضعیت كنونی سینما و همچنین دوران وزارتش، گفت: برخی از مشكلات امروز سینما به دوران اصلاحات و فیلمهای دختر و پسری كه باب شد باز میگردد و كار را به جایی رساند كه سینما دیگر خانوادگی و متكی بر ارزشها نیست؛ اما حرف ما یك چیز و در عمل سینما یك چیز دیگر است كه آن تكیه زدن سینما بر تاریخی یكصدساله است كه در آن نقشی نداشتهایم و حتی قبل از انقلاب ما بچه مسلمانها سمت سینما هم نمیرفتیم.
وی ادامه داد: در سینما هرچه داریم پس از انقلاب است.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برخی در میانه راه دچار سیاست زدگی شدند و یكی از فیلمسازان كه فیلم هایش دلگرمی بچه های جنگ بود امروز دلخوشیش این است تا جناح فلان كه پارسال خیابانهای تهران را كثیف كرده بودند برایش كف بزنند و سوال این است كه چرا این بیماریها به دل اینها افتاده كه بخشی از آن به كمتوجهی ما بر میگردد و امیدوار بودیم جلوگیریها از فیلمهای در سراشیب افتاده وضعیت بد سیما را درست كند و محصول دوره ما 15 فیلم توقیفی بود.
وی با انتقاد از رفع توقیف فیلمهای توقیف شده در دولت دهم، تصریح كرد: واقعا جای سوال دارد كه چرا فیلمهایی كه ما توقیف كردیم، رفع توقیف شد؟ مگر دولت عوض شده بود كه میگوییم این فیلمها را آزاد میكنیم تا دل آنها به دست بیاید در صورتی كه دلها به دست نمیآید و همان آدمی كه پارسال این باج به او داده شده امسال آمد و چهرهای دیگر از خود نشان داد زیرا با پول خرج هنرپیشه كردن و عكس یادگاری گرفتن كار و سینما درست نمیشود و آنها محبت شما به دلشان میافتد اما محبت انقلاب نه و تنها اینها به درد شب انتخابات میخورند.