arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
نيويورک‌تايمز:

غيبت پادشاه عربستان در کمپ‌ديويد نمايانگر تزلزل پيوند رياض و واشنگتن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه «نيويورک‌تايمز» در گزارشي نوشت که غيبت پادشاه عربستان در نشست کاخ سفيد و «کمپ ديويد» نمايانگر آن است که دو کشوري که براي چندين نسل اهداف مشترکي در خاورميانه داشتند، هم‌اکنون به صورت اساسي دچار اختلاف شدند.

روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز در گزارشي نوشت که تصميم «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان براي شانه خالي کردن از نشست شوراي همکاري خليج‌فارس به ميزباني «باراک اوباما» در واشنگتن و «کمپ ديويد» نمايانگر حقيقت جديدي براي دو کشور آمريکا و عربستان است که براي چندين نسل اهدافي را در خاورميانه به اشتراک گذاشته بودند اما هم‌اکنون به صورت اساسي دچار مشکل و اختلاف شده‌اند.

طبق اين گزارش، هر دو کشور آمريکا و عربستان روز دوشنبه (ديروز) اصرار داشتند که غيبت پادشاه عربستان يک توهين و تحقير نيست. با اينحال نمي‌توان چهار عامل محکمي که به افزايش تنش‌ها بين واشنگتن و رياض منجر شد را ناديده گرفت. اين عوامل شامل اقدام دولت آمريکا در خصوص توافق هسته‌اي با ايران، پيدايش تکفيري‌هاي داعش در منطقه، ناآرامي‌هاي منطقه‌اي که معروف به بيداري اسلامي شد و همچنين دگرگوني بازار انرژي جهاني مي‌شود.

نيويورک‌تايمز ادامه داد که شکوفايي و رشد نفت آمريکا موجب رهايي وابستگي آمريکا از رياض شد و پويايي چنددهه‌اي قدرت را تغيير داد.

اين روزنامه آمريکايي سپس به عدم حضور سلمان در نشست روز 13 و 14 ماه مه (23 و 24 ارديبهشت‌ماه) در واشنگتن تصريح کرد که نشست رهبران حوزه خليج‌فارس در کاخ سفيد و کمپ ديويد تا حدي فرصتي براي کاهش اين اختلافات بود که اين فرصت از دست رفت. اگر دو کشور در ارتباط با مسائل امنيتي خود همچنان در مسيرهاي متفاوتي گام بردارند، آينده روابط اين دو کشور پيچيده‌تر خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، در حاليکه آمريکا و سعودي‌ها در حال حاضر براي مبارزه با تکفيري‌هاي داعش همکاري دارند اما رياض خواستار اقدامات بيشتري براي سرنگوني دولت «بشار اسد» رئيس‌جمهور سوريه است و اوباما مخالف مداخله در اين خصوص مي‌باشد.

باراک اوباما روز دوشنبه با پادشاه عربستان تماس تلفني برقرار کرد و کاخ سفيد روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که سلمان در نشست واشنگتن شرکت مي‌کند اما سعودي‌ها اوايل هفته اعلام کردند که سلمان حضور نخواهد يافت و «محمد بن نايف» وليعهد و «محمن بن سلمان» وزير دفاع عربستان در اين نشست حاضر خواهند شد.

پادشاه عربستان تنها فردي نبود که دعوت اوباما را رد کرد. سران عمان، بحرين و امارات متحده عربي نيز اعلام کردند که در نشست به ميزباني اوباما شرکت نمي‌کنند.

منتقداني چون «جان مک‌کين» مي‌گويند که اين مسئله نشانه عدم توانايي اوباما براي شکل دادن حوادث منطقه است. وي تصريح کرد: اين نشانه عدم اعتماد سعودي‌ها و بقيه به آمريکا است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان