arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

خيام به کدام ايالت آمريکا مي‌رود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مسئولان ايالت‌هاي مختلف آمريکا خواهان نصب مجسمه ساخته‌شده از خيام توسط پروفسور حسين فخيمي در شهرهاي خود هستند.

28 ارديبهشت‌ماه روز بزرگداشت حکيم عمر خيام است. شخصيت اين شاعر، منجم و رياضيدان ايراني آن‌قدر در دنيا شهرت و محبوبيت دارد که بسياري از کشورها، از سال‌ها پيش درپي ساخت و نصب مجسمه‌ي از او در شهرهاي مهم خود بوده‌اند. يکي از مجسمه‌هايي که از خيام در سال‌هاي گذشته ساخته شده، اثر حسين فخيمي - مجسمه‌ساز ايراني - است.

سابقه ساخت مجسمه‌ي خيام توسط اين هنرمند به سال 1379 برمي‌گردد. در آن سال، بنا بر توافق بخش فرهنگي دو سفارتخانه‌ي ايتاليا و ايران، کنفرانس بزرگي در شهر فلورانس ايتاليا براي بزرگداشت حکيم عمر خيام برنامه‌ريزي شد که ساخت مجسمه خيام و رونمايي از آن همزمان با برگزاري کنفرانس به ذهن برگزارکنندگان رسيد و با استقبال مسئولان، توافق شد که پيکره‌ي خيام ساخته و به‌نمايش گذاشته شود.

پس از اين توافق، پروفسور حسين فخيمي، از بزرگ‌ترين اساتيد پيکرتراشي جهان براي ساخت مجسمه‌ي خيام انتخاب شد و قراردادي براي ساخت مجسمه از سوي وزارت امور خارجه ايران و با حمايت شهرداري تهران با او بسته شد.

در سال 1381 ماکت‌هاي پنج‌گانه اوليه و کوچک خيام ساخته شد و پس از انتخاب نمونه اصلي، با نظر متخصصان، ساخت مدل گچي در مقياس يک‌يکم به‌مدت دو ماه طول کشيد. مجموعه اين فاز تحقيقاتي تا نهايي شدن مدل ساخت سه سال به طول انجاميد.

کشورهاي ديگري مانند روسيه، روماني و ارمنستان نيز خواهان نصب اين مجسمه‌ي خيام در کشورشان هستند که اين موضوع، در مرحله رايزني قرار دارد. ارتفاع مجسمه به‌تنهايي دو متر و همراه پايه آن 340 سانتي‌متر است.

فخيمي در اين اثر با توجه به ابعاد شخصيتي و علمي حکيم عمر خيام، چهره‌ي او را به صورت يک متفکر در حال انديشه تصوير کرده است. «زيج» به‌عنوان نمادي از ستاره‌شناسي در زير دست راست مجسمه قرار گرفته و معادلات رياضي و قضيه که به اشتباه به نام پاسکال معرفي شده نيز بر لوحي در کنار اين پيکره تعبيه شده است. همچنين اسطرلابي در کنار مجسمه قرار دارد که نشانگر تبحر اين حکيم در علم رياضي است.

روي کرسي پايه اين مجسمه، شعر معروف خيام به‌صورت کتيبه نوشته شده است: اجرام که ساکنان اين ايوانند / اسباب تردد خردمندانند / هان تا سر رشته خرد گم نکني / کانان که مدبرند سرگردانند.

اين شعر خيام گوياي انديشه، نوع تفکر،‌ ستاره‌شناسي و فرزانگي او است. اين رباعي همراه با مشخصات اثر به سه زبان فارسي، انگليسي و ايتاليايي نوشته و روي پايه‌هاي پيکره‌ها حک شده است.

خالق تنديس صلح و پيکره‌ي خيام - درباره‌ي سرنوشت سه مجسمه‌اي که از خيام براي نيشابور، فلورانس ايتاليا و يکي از ايالت‌هاي آمريکا ساخته است، اظهار کرد: مجسمه‌اي که براي نيشابور ساخته بودم، نصب شده، اما بقعه‌اي که قرار بود براي جانمايي اين اثر در آنجا ساخته شود، هنوز آماده نشده است. به همين دليل، فعلا مجسمه را در يک محفظه شيشه‌اي قرار داده‌اند تا درباره‌ي بقعه تصميم‌گيري شود.

او ادامه داد: سال گذشته پيکره‌ي خيام براي نصب به منهتن آمريکا فرستاده شد. چند ايالت آمريکا درخواست کرده‌اند که اين مجسمه در ايالت آن‌ها نصب شود، بنابراين هنوز تصميم قطعي براي مکان مجسمه خيام گرفته نشده و مسئولان در حال رايزني هستند.

اين مجسمه‌ساز همچنين بيان کرد: مجسمه‌اي هم که به سفارش شهرداري و دانشکده فلورنس ايتاليا از خيام ساخته‌ام، هنوز در کارگاهم نگهداري مي‌شود و به ايتاليا فرستاده نشده است.

فخيمي درباره‌ي شخصيت خيام و تأثير او بر ساخت مجسمه‌اش، گفت: من براي ساخت مجسمه‌اي از خيام ماه‌ها مطالعه کردم و از افراد زيادي مشورت گرفتم. پيش از اين، خيام را به‌عنوان يک شاعر مي‌شناختم، اما بعد از مطالعاتم فهميدم که لقب پدر علم دنيا، شايسته‌ي اين انديشمند فرزانه در عالم بشريت است. او پايه‌گذار بسياري از علوم بوده و همين ويژگي‌ها در ساخت مجسمه‌ي او موثر بود.

اين هنرمند افزود: مجسمه‌ي خيام از 18 تن سنگ تراشيده شده و نمادي از يک انسان انديشمند است. خيام 900 سال مظلوم بود و به او تهمت‌هايي مانند ارتداد و مي‌گساري مي‌زدند در حالي که شخصيت يک فرد انديشمند نمي‌تواند اين‌گونه باشد. او پايه‌گذار علوم مختلف و يک شخصيت ممتاز بود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان