arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

دلايل بحران اخير "الرمادي" عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک نماينده پارلمان عراق و از فرماندهان محورهاي عملياتي عليه داعش، در بررسي علل وقايع روزهاي اخير در الرمادي مرکز استان الانبار گفت: عدم حضور الحشد الشعبي به دليل فشارهاي برخي طرف ها بويژه آمريکايي ها، از جمله مهمترين دلايل وقايع اخير در شهر الرمادي است.

محمد ناجي العسکري در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: حوادث اخير در الرمادي و پيشروي تروريستهاي داعش در اين شهر به دليل ضعف امنيتي است که دولت به آن توجه نکرده است. وي در توضيح اين ضعف امنيتي گفت: به اولويت هاي راهبردي در مقابله با داعش توجه نشده است.

وي تصريح کرد: در جنگ عليه داعش بايد برخي مناطق بويژه الرمادي و الفلوجه در اولويت راهبردي قرار مي گرفتند، چرا که بر اساس منطق نظامي، اين شهرها از مناطق حياتي هستند و حکومت بايد به آن توجه مي کرد.
محمد ناجي، فشارهاي مختلف به دولت را در خصوص عدم مشارکت الحشد الشعبي (نيروهاي مردمي) يادآور شد و گفت: ما مي دانيم که يک سلسله فشارها به دولت براي جلوگيري از حضور الحشد الشعبي در عمليات الانبار وجود دارد.

وي، از ائتلاف بين المللي، بويژه آمريکايي ها به عنوان يک جريان فشار نام برد و افزود: تضعيف الحشد الشعبي در چارچوب طرح تقسيم عراق است و آمريکايي ها که قصد دارند خاورميانه را تکه تکه کنند، ايجاد اختلافات را در دستور کار قرار داده اند.

اين نماينده پارلمان عراق، بدون نام بردن از جريان خاصي، تصريح کرد که برخي جريان هاي سياسي عراق که نمي خواهند ماجراي داعش فيصله يابد، از ديگر مخالفان حضور الحشد الشعبي در عمليات عليه داعش در استان الانبار هستند.

وي افزود: اين جريان ها، همان هايي هستند که پس از آزادي بخش اعظم استان صلاح الدين از دست داعش با ورود الحشد الشعبي به تکريت مخالفت کردند و ما که تابع دستور فرمانده کل نيروهاي مسلح (نخست وزير) هستيم، طبق دستور عمل کرديم.

اين فرمانده عملياتي همچنين از يک جريان سياسي ديگر هم به عنوان 'اهرم فشار' به دولت عراق ياد کرد و گفت که اين جريان ملاحظات خاصي در خصوص جنگ عليه داعش دارد و بخاطر منافعش، مصلحت جويي مي کند. آنها از عدم حضور الحشد الشعبي در جنگ عليه داعش منافعي دارند.

ناجي، با بيان اينکه نيروهاي مسلح عراق کمبودهاي زيادي داشته و ارتش هنوز تکامل نيافته بود تا نقش تاريخي خود را در جنگ عليه تروريسم ايفا کند، اضافه کرد: هيچکس نمي تواند اين نکته را که آزادي مناطق تحت اشغال داعش بدون الحشد الشعبي ممکن نيست، انکار کند و آن را ناديده بگيرد. با اين حال تصميم درباره حضور الحشد الشعبي در عمليات با نخست وزير و فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق است.

وي با بيان اينکه شرکت الحشد الشعبي در آزادي الانبار با همکاري و هماهنگي با نيروهاي امنيتي، ضروري و حياتي است، افزود: اين موارد واقعياتي است که دولت بايد آن را درک کند.

ناجي همچنين بر آماده سازي نيروهاي الحشد الشعبي و تجهيز آنان تاکيد کرد و در عين حال گفت که هم اکنون تلاش هايي براي اين منظور در جريان است.

نماينده پارلمان عراق، همچنين درباره علت رفتارهاي ترديد آميز آمريکايي ها گفت: آمريکايي ها هر بار يک طرف را تقويت و يک طرف ديگر ماجرا را تضعيف مي کنند، چرا که براي فروش تسليحات و ايجاد رونق کارخانه هاي اسلحه سازي اين کشور بايد جنگي وجود داشته باشد.

به گفته وي، آمريکايي ها به حدي چشم به بازار اسلحه در منطقه با ايجاد اختلافات و برقراري توازن ميان طرف هاي مختلف دارند که حتي زير تعهدات خود در قبال فروش سلاح به عراق زدند و از تحويل تسليحات خريداري شده به بغداد، خودداري کردند.

اوضاع الانبار يک بار ديگر در يک ماه اخير بحراني شده است. حملات پي در پي داعش در روزهاي پنجشنبه و جمعه به شهر الرمادي، منجر به سقوط منطقه مرکزي اين شهر و تسلط داعش بر ساختمان هاي دولتي در اين مناطق شد. همچنين مناطق وسيع ديگري از اين شهر به دست داعش افتاد و اين درحالي بود که نيروهاي مدافع عراقي با تمام توان در برابر حملات اين گروه تروريستي مقاومت کرده و از سقوط کامل شهر جلوگيري کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان