arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

دستور وزير نفت براي داخلي سازي در 3 حوزه نفتي

معاون پژوهشي وزارت نفت از دستور وزير نفت براي داخلي‌سازي سه حوزه از جمله دکل‌هاي حفاري و واحدهاي نمک‌زدايي نفت خام خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پژوهشي وزارت نفت از دستور وزير نفت براي داخلي‌سازي سه حوزه از جمله دکل‌هاي حفاري و واحدهاي نمک‌زدايي نفت خام خبر داد.

محمدرضا مقدم در سمينار توسعه فناوري ساخت نمک‌زدايي نفت خام اظهار داشت: وزير نفت سه کار را از ما خواستند که علاوه بر داخلي‌سازي 10 گروه کالا که درگير آن هستيم بايد آن را پيگيري کنيم.

وي يکي از اين سه کار را ساخت دکل‌هاي حفاري دانست و گفت: اين کار بسيار سختي است که در حال پيگيري آن هستيم و دو فعاليت مهم ديگر مورد تأکيد وزير براي داخلي‌سازي ساخت واحدهاي نمک‌زدايي و تيوبينگ است.

وي ادامه داد: کار براي ساخت دکل شکل گرفته و پايلوتي که امروز رونمايي شد درباره نمک‌زدايي يک نويد بسيار خوب است.

مقدم درباره ساخت 10 قلم کالاي مورد نياز صنعت نفت گفت: به صورت حساب شده اين کار را که اساس آن بازار در مقابل تکنولوژي است پيش مي‌بريم و با سازندگان داخلي در حال انعقاد قرارداد هستيم تا بيش از 600 کالاي اصلي در قالب اين 10 گروه به آنها داده شود.

معاون پژوهشي وزير نفت ادامه داد: وزير نفت اصرار دارد که سرعت واحدهاي نمک‌زدايي بالا برود چرا که ما زمان زيادي براي طراحي و احداث اين واحدها طي مي‌کنيم و توانمندي کافي براي ايجاد واحد نمک‌زدايي متناسب با هر مخزن در اختيار نداريم.

وي با تأکيد بر اينکه فناوري ما بايد با مخازن تطبيق داده شود، گفت: ميادين ما وارد نيمه دوم عمر خود شده‌اند و يکي از مشکلات و موانع جدي بهره‌برداري از آنها همين مسئله نمکي شدن است که هم انتقال و هم پالايش اين نفت را غيرممکن مي‌کند.

مقدم تصريح کرد: عزم وزارت نفت براي حل کردن اين مشکل که با مخازن ما گره خورده و يکي از نقاط ضعف مهم ما محسوب مي‌شود جدي است و بايد به سمت جدي‌تر کردن قراردادها و ساخت واحدهاي صنعتي نمک‌زدايي برويم تا در مدت کوتاهي يک دستاورد حرفه‌اي در اين حوزه داشته باشيم.

* مديرعامل شرکت خارجي سازنده نمک‌زدا درباره فناوري ايراني چه گفت؟

به گزارش فارس، در اين سمينار همچنين حسيني معاون فناوري و بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: جهان سرمايه‌داري و غرب بدون داشتن نفت و با تکيه بر فناوري چنان روي صنعت نفت سلطه پيدا کرده‌اند که ملي شدن نفت در تاريخ ما يک روز ملي و بسيار مهم محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: دستيابي به دانش فني نمک‌زداها يکي از ارکان توليد نفت محسوب مي‌شود و ما آماده ورود به گام بعدي يعني ساخت و استفاده ميداني از نمک‌زداي تمام ايراني هستيم.

حسيني اظهار داشت: پژوهشگاه نفت مراحل توسعه اين فناوري تا مرحله نيمه صنعتي را طي کرده و صاحب دانش فني است.

وي افزود: در عين حال با يک شرکت خارجي و جهاد دانشگاهي تفاهم‌نامه‌اي امضا کرده‌ايم و آمادگي ساخت نمک‌زداي ايراني با دانش جهاني و فناوري بومي هستيم.

حسيني در پايان گفت: مديرعامل يک شرکت خارجي اصلي سازنده نمک‌زدا در بازديد از پايلوت ما اظهار داشت: هر آنچه ما از دانش اين فناوري مي‌دانيم شما مي‌دانيد و فقط گام توليد باقي مانده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان