arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

چرا امام(ره) نشست خبري در پاريس را ترک کرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات حجت‌الاسلام قرائتي از حضرت امام:

*آيا وقت نماز شده؟
ايشان در ساعت‌هاي آخر عمر به آقاي انصاري که در کنار امام بودند، فرمود: اگر صداي اذان بلند شد و من خواب بودم، مرا بيدار کن، ولي هنگام اذان، آن شخص به دليل مراعات حال امام، ايشان را بيدار نکرد، پس از چند دقيقه امام چشم باز کرد و پرسيد: آيا وقت نماز شده؟ گفتند: بله! فرمود: چرا مرا بيدار نکرديد و چرا چند دقيقه دير شد؟

*به احترام نماز اول وقت پول را نمي‌گيرم
امام مي‌فرمايد: در سفر حج کتابي خريدم، همين که خواستم پول را به کتاب‌فروش بدهم، صداي اذان بلند شد،‌او پول را نگرفت و گفت: به احترام نماز اول وقت پول را نمي‌گيرم، شما بعداً بيا تسويه حساب کن!

*چرا امام(ره) نشست خبري در پاريس را ترک کرد
روي که شاه فرار کرد، امام در پاريس بودند، جمعيت زيادي از خبرنگاران کشورهاي دنيا در محل استقرار امام جمع شدند و سخنان امام به طور مستقيم به دنيا مخابره مي‌شد.
فرزند امام(مرحوم حاج احمد آقا) تعريف مي‌کرد: امام روي يک صندلي نشستند و چند جمله درباره برچيده شدن نظام طاغوتي سخناني فرمودند، آنگاه به من نگاه کرد و فرمود: آيا وقت اذان شده؟ گفتم بله،‌ الان وقت اذان است،‌ امام يک مرتبه سخن خود را قطع کرد و بدون خداحافظي از کرسي پايين آمد و به سراغ نماز رفت، همه خبرنگاران تعجب کردند که چه مسأله‌اي وجود دارد که مهم‌تر از مهم‌ترين حادثه قرن(فرار شاه و محو نظام شاهنشاهي) است؟ آن هم در گفت‌وگوي مستقيم با تمام رسانه‌هاي دنيا است.
آري! اين است معناي ايمان به خدا و ايمان به هدف و اين است معناي واقعي الله اکبر؛ يعني خدا بزرگ‌تر از همه چيز است، بزرگ‌تر از ديدني‌ها،‌ شنيدني‌ها،‌ نوشتني‌ها،‌ بزرگ‌تر از فکر و تصور بشر، بزرگ‌تر از حکومت‌ها و مصاحبه‌ها و بزرگ‌تر از رسانه‌ها و سايت‌ها و ماهواره‌ها.

از منظر قرآن کريم نمازي که انسان مي‌خواند، خصوصياتي مانند:
دائمي باشد «الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ»،
نمازي که از آن حفاظت شود «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ»،
نمازي که در آن خشوع باشد «الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ»،
نمازي که بازدارنده از فحشا و منکر باشد «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ»،
نمازي که به دليل ذکر الله بودنش، آرام‌بخش دل‌ها باشد «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»،
نمازي که در آن نشاط باشد، نه کسالت «وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ کُسَالَى»،
نمازي که نسبت به آن، فرزندان و خانواده فراموش نشوند «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ» و نمازي که اولويت آن هميشه بر کارهاي ديگر رعايت شود، حتي در ميدان جنگ.
به همين خاطر دعوت به نماز دعوت به بزرگترين معروف‌هاست و تمام برکات امر به معروف در آن نهفته است، دعوت به نماز دعوت به حق است که مشمول آيه «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» مي‌شود.
خاطراتي درباره اهتمام رهبر کبير انقلاب حضرت امام خميني(ره) به نماز که حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در کتاب «شيوه‌هاي دعوت به نماز» روايت کرده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان