arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

پول واقعي بدهيد، دکتراي جعلي بگيريد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک شرکت پاکستاني با تبليغات عجيب و غريب توانسته با فروش مدارک تحصيلي به مردم سراسر جهان حسابي جيب هايش را پر از پول کند. اما اين تقلب گسترده چطور انجام شده است؟

صدها دانشگاه و دبيرستان با اسمهاي زيبا و استاداني خنده رو در محوطه دانشگاه، وب سايت بسيار جذاب و اطمينان بخش با پيشنهادات گسترده مانند انواع مدارک آنلاين مثل پرستاري، مهندسي عمران و صدها شاخه تحصيلي ديگر، تاييديه هاي درخشان در وب سايت سي ا ن ان اي ريچورت، گواهي نامه هاي ويديويي وسوسه بر انگيز و گواهينامه هاي جذاب از وزارت امور خارجه با امضاي «جان کري». همه اين ها قرار است داوطلبان را وسوسه کند تا براي دريافت مدرک اين موسسه جيب هايشان را خالي کنند.

در يکي از ويدئوهاي تبليغاتي اين موسسه خانمي به عنوان رييس مدرسه حقوق مي گويد:«ما ميزبان يکي از مشهورترين اساتيد در جهان هستيم. بياييد و عضو دانشگاه نيوفورد شويد تا به اوج برتري برسيد.»

با نگاهي تيز بينانه تر مي شود فهميد که اين تصاوير همانند سراب، و اين گزارشگران جعلي هستند. اساتيد بازيگراني اجير شده و محوطه زيبا و دل انگيز دانشگاه فقط بر روي صفحه کامپيوتر وجود دارند و مدارک هيچ گونه اعتباري ندارند. در واقع جز پولهاي واقعي که هزاران نفر در سراسر دنيا به اين شرکت پاکستاني داده اند، هيچ چيز واقعي ديگري وجود ندارد.

اين شرکت پاکستاني با ۲۰۰۰ نفر در کراچي به عنوان بزرگترين صادر کننده برنامه هاي نرم افزاري مشغول به کار است , در صورتيکه فعاليت اصلي اين شرکت فروش مدارک تحصيلي نامعتبر است.

بر اساس گزارش کارمندان سابق اين شرکت، مسئولان فروش با نيرنگ هايي مثل جعل هويت سران آمريکا، مشتريان خود را جذب و ترغيب به خريد گرانترين مدارک مي کنند.

در آمد تخمين زده شده براي اين شرکت تقلبي صدها ميليون دلاردر ماه است و اين موضوع نشان دهنده موثر بودن تبليغات قوي آنها در اين زمينه است.

يکي از کارمندان سابق اين شرکت در بخش کنترل کيفيتمي گويد:«مشتريان تصور يک دانشگاه را دارند در صورتيکه اصلا چنين نيست و تمام اين ها براي پول است.»

طي مصاحبه اي که در نوامبر سال ۲۰۱۳ در مورد اين شرکت با مدير عامل اين شرکت« شعيب احمد شيخ» انجام شد، وي بيان کرد اين شرکت تنها يک شرکت فناوري اطلاعاتي است وتجارت هاي کوچک انجام مي دهد و در روز هزاران پروزه را در دست کار دارد.

کارمندان سابق اين شرکت در مورد چگونگي تهيه وبسايت اين شرکت بيان ميکنند که در نگاه اول عکس هايي که از مدارس و دانشگاها در سايت موجود است مثل فيلمهاي تخيلي است. وي آنها از تکنيک هاي رايج استفاده مي کنند و اکثر آنها در خانه طراحي و ساخته شده اند. بخش اصلي اين شرکت که قسمت فروش آن است که داراي افرادي با تجربه و مسلط به سه زبان پاکستاني،انگليسي و عربي است. پيشنهاد مدارک تحصيلي اين بخش از دبيرستان تا دکترا از ۳۵۰ دلار تا بالاتر از ۴۰۰۰ دلار قيمت گذاري شده است.

بسياري از متقاضيان اين مدارک از نامعتبر بودن و پرداخت هزينه هاي بالاي آن مطلع هستند ولي به دليل نياز مجبور هستند دست به همچين کاري بزنند. تعدادي از آنها در آزمونهاي مختلف شناسايي شده اند. به طور مثال شرکت Axact مدارکي را به کارمندان هواپيمايي و پرستاران بيمارستاني در ابوظبي به ارزش ۶۰ هزار دلار فروخت تا اين مشتري ها بتوانند ارتقاء درجه بگيرند.اما تعدادي از اين مدارک خريداري شده نيز تنوانستند به صاحبان خود کمک کنند. مثل خانم «اليزابت لابور» که به مدرک ديپلم براي ثبت نام در دانشگاه نياز داشت پس از دريافت آن نتوانست در دانشگاه ثبت نام کند،چون نامعتبر بودن مدرک براي دانشگاه ثابت شده بود.

مدير عامل شرکت Axact ( شيخ احمد) در پاکستان خود را به عنوان يک ميلياردر مستقل و علاقه مند به شرکت در خيريه ها معرفي کرده است.او کودکي خود را در يک خانه حقير گذرانده و در مصاحبه اي گفته است که هدفش اين بود ک پولدترترين مرد جهان شود.فعاليتهاي غير مجاز اين شرکت اولين بار در سال ۲۰۰۹ توسط يک زن امريکايي ساکن ميشيگان مطرح شد. اين زن بعد از فهميدن جعلي بودن مدرک از اين شرکت شکايت کرد و پس از آن به سرعت ۳۰ هزار نفر به شکايت از اين شرکت روي آوردند.اما طي اين شکايت ها تنها کسي که بازداشت شد مدير و طراح سايت اين شرکت بود. وي با وجود ايميلها و مدارک موجود اتهام را نپديرفت و هزينه وکيلش نيز از حسابي در امارات به وي پرداخت شد.

اين شرکت بزرگ تقلبي هم چنان به فعالبت خود در زمينه ي نرم افزار و تهيه وبسايت ادامه مي دهدو حدود ۱۰۰ نفر در اين شرکت براي دانشجيان متقاضي مقاله مينويسند و روز به روز پولدارتر مي شود.
منبع: مهر
نظرات بینندگان