arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

معاون بانک مرکزي: تحريم ها مانع ادامه طرح يکسان‌سازي نرخ ارز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پيمان قرباني در جمع خبرنگاران با بيان اينکه بانک مرکزي در سال 81 توانست يکسان سازي نرخ ارز را اجرايي کند، اظهار داشت: اما اين سياست به دليل مسايل مختلف و تحريم ها و تغيير روابط کارگزاري بين المللي با مشکل مواجه شد.

پيمان قرباني در همايش بيست‌وپنجمين سياست‌هاي پولي و ارزي در جمع خبرنگاران درباره‌ي تاثير آزاد سازي نرخ سوخت در نرخ تورم گفت: بايد توجه داشته باشيم که جامعه پيش از آزاد‌سازي نرخ سوخت نيز به اجبار عملا نرخ 1000 توماني را براي سوخت پرداخت مي‌کرد. بنابراين ميزان تغييرات پس از آزاد‌سازي خيلي کم است. طبق برآوردهايي که صورت گرفته بود انتظار داشتيم که اين تغييرات حداکثر حدود دو درصد باشد اما اين در صورتي بود که ما از ابتداي سال افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي را اجرا مي‌کرديم. با توجه به اين‌که وقفه‌اي يکي دو ماهه در اين امر صورت گرفت طبيعتا آثار آن خيلي کمتر از برآورد‌ها خواهد بود.

معاون اقتصادي بانک مرکزي در پاسخ به اين‌که آيا احتمال دارد در ماه آينده رشد تورم داشته باشيم، افزود: بايد در نگاهمان به نرخ تورم اين را مدنظر قرار دهيم که در طول سال‌هاي گذشته با تورم شتاب‌زده و افسار‌گسيخته‌اي را داشتيم يعني نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بالاي 45 درصد و تورم 40 درصد.

قرباني ادامه داد: حل مساله ابرتورم با حل مساله‌ي ساختاري متفاوت است. در واقع به لحاظ زمان‌بر بودن کاهش ابرتورم، راحت‌تر از کاهش تورم ساختاري است.

وي با بيان اين‌که در سال گذشته دولت توفيقات جدي را در زمينه‌ي کاهش تورم داشت، خاطر نشان کرد: طي دو ماه گذشته هم شاهد ثبات در نرخ تورم بوديم. بنابراين بايد اينگونه نگاه کنيم که دولت گام بلندي را براي کنترل و کاهش تورم برداشته و کاهش چشم‌گيري را هم در اين زمينه داشته‌ايم. اکنون بايد نگاهمان معطوف به اين باشد که از اين به بعد چه اقداماتي براي اجراي فاز جديد لحاظ کنيم. در واقع اين موضوع شبيه به يک دانش‌آموزي است که تا پيش از اين نمره‌هاي زير 10 مي‌گرفته و با تلاش خود اين رقم را به 18 رسانده است. حال براي افزايش بيشتر طبيعتا با نوساناتي در نمره خود مواجه خواهد بود. در بحث کاهش تورم نيز يک چنين الگويي وجود دارد در واقع نسخه‌هايي که اينجا ارائه مي‌شود همه متفاوت است.

معاون اقتصادي بانک مرکزي همچنين گفت: در بحث رشد اقتصادي نيز همين الگو وجود دارد. وقتي توليد کشور زير ظرفيت است افزايش آن کار چندان سختي نيست، ولي زماني که توليد شما افزايش پيدا کرد براي ايجاد رشد اقتصادي بيشتر کار سخت‌تري را پيشرو داريم. بنابراين ماهيت همه حرکت‌ها در متغير‌هاي اقتصادي به همين ترتيب است.

قرباني با تاکيد بر لزوم مديريت انتظارات، بهبود انضباط پولي و مالي کشور و ايجاد اصلاحات ساختاري اظهار کرد: بايد اصلاحاتي را در رابطه دولت و بانک مرکزي و تقويت بازار سرمايه، رفع سلطه مالي در بازار پول، برخورد با موسسات مالي غيرمجاز، ضعف تنگناهاي مالي در بانک‌ها چه در زمينه بنگاه‌ها و چه در زمينه نظام بانکي مدنظر قرار داده و اعمال کنيم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره اقدامات دولت در زمينه‌ي يکسان‌سازي نرخ ارز خاطرنشان کرد: سياست ما اين است که از نرخ ارز در جهت جذب شوک‌هاي اقتصادي و همچنين مديريت انتظارات استفاده بهتري کنيم. بانک مرکزي با همين رويکرد در سال 1381 موفق شد يکسان‌سازي نرخ ارز را عملي کند، اما به دليل مشکلاتي از جمله تحريم‌ها در زمينه نظام بانکي و همچنين روابط کارگزاري‌ها نتوانستيم نظام تک‌نرخي را حفظ کنيم.

قرباني با بيان اين‌که در کنار نرخ مبادلات کيفيت ارز مبادله‌اي بايد با کيفيت ارز بازار آزاد تفاوت داشته باشد، افزود: در واقع شکاف نرخ ارز ما از اين چيزي که داريم کمتر است.

معاون اقتصادي بانک مرکزي همچنين از آمادگي بانک مرکزي براي يکسان سازي نرخ ارز خبر داد و افزود: بانک مرکزي مدنظر دارد به محض اين‌که پيش زمينه‌ها جهت يکسان‌سازي فراهم شد اين مهم اجرايي شود و تمهيدات لازم نيز انديشيده شده است.

وي با تاکيد بر اين‌که اولويت مهم بانک مرکزي تک‌نرخي کردن ارز است، اظهار کرد: البته بايد توجه کرد که ما يکسان‌سازي نمي‌کنيم که يکسان‌سازي کرده باشيم. هدف ما يکسان‌سازي است که خود يک پايگاه و متضمن حرکت و جهت‌دهي نرخ ارز در مسير پايدار خودش باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان