arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

عربستان همچنان از بمب خوشه‌ای در یمن استفاده می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر شواهد و مدارک تازه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد عربستان و متحدانش در حملات هوایی خود به یمن همچنان از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند.

این سازمان در گزارش تازه خود با اشاره به ممنوعیت بین‌المللی بمب‌های خوشه‌ای بار دیگر از عربستان خواسته برای پیشگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان استفاده از این نوع سلاح را متوقف کند.

دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش شواهدی از کاربرد سه نوع تسلیحات خوشه‌ای در بمباران یمن توسط جنگنده‌های عربستان و متحدانش ارائه داده است.

این سازمان با انتشار تصاویری گفته است که بازرسانش شواهد استفاده از این بمب‌ها را در مناطق مختلف استان صعده در شمال غرب یمن یافته‌اند.

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای عمدتا به این دلیل که بمب‌چه‌های منفجر نشده آن ممکن است بعدا به غیرنظامیان آسیب برساند، در کنوانسیون بین المللی تسلیحات خوشه‌ای ممنوع شده است، اما دولت آمریکا اجازه صادرات بمب‌هایی را می‌دهد که کمتر از یک درصد بمب‌چه‌های آن منفجر نشده باقی می‌ماند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته به این دلیل خواهان توقف فوری استفاده از بمب‌های خوشه‌ای است که این تسلیحات "نمی‌تواند بین اهداف نظامی و غیر نظامی تفاوتی قائل شود و بمب‌های عمل نکرده آن هم می‌تواند جان غیرنظامی‌ها به ویژه کودکان را تا مدت‌ها بعد از جنگ به خطر بیندازد".

دیده‌بان حقوق بشر حدود یک ماه پیش هم در گزارشی درباره استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در حملات هوایی علیه یمن هشدار داده بود.

بمباران صنعا
عملیات هوایی ائتلاف عربستان و ۹ کشور عربی متحدش علیه آنچه مواضع شیعیان حوثی در یمن می‌خوانند، از ۲۶ مارس (بیش از دو ماه پیش) آغاز شده است. به گفته سازمان ملل متحد بیش از هزار غیرنظامی در درگیری‌های یمن کشته شده‌اند.

گزارش‌ها از صنعا پایتخت یمن حاکی است که از نیمه شب گذشته تا صبح امروز یک‌شنبه ۳۱ مه این حملات در داخل و اطراف پایتخت ادامه داشته است.

در این حملات یک پایگاه هوایی در نزدیکی فرودگاه صنعا و همین طور یک تاسیسات نظامی مشرف به کاخ ریاست جمهوری هدف قرار گرفت.

این حملات در حالی صورت گرفته که اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن در حال بازدید از پایتخت است.

منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان