arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

امام خمینی(س) پاسخ می دهند: حضرت حجت بر پا کننده چه نوع عدالتی هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
« سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت، حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا فداه- و یگانه دادگستر ابدى و بزرگ پرچمدار رهایى انسان از قیود ظلم و ستم استکبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعى او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک مى‏کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز مى‏شوند.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 325) متن فوق  مطلع یکی از پیامهای حضرت امام خمینی(س) به مناسبت نیمه شعبان، سالروز تولد آقا امام زمان است  که هرچند کوتاه ومختصر است ، اما بیان کننده حقایق نهفته در مأموریت الهی آن عصاره خلقت و وارث نبوت و بر پاکننده عدالت  در جمیع ابعاد آن است.

از منظر امام خمینی(س)، امام عصر که به قدرت خداوند قادر زنده است ، ناظر امور می باشد، واسطه فیض و عنایات حق است، دارای حاکمیت بر تمامی موجودات  و صاحب مقام خاتمیت ولایت کلی البته به تبعیت از رسول الله می باشد، انسان کامل و عصاره همه موجودات است، عصاره خلقت و وارث نبوت می باشد، ذخیره خدا برای بشر و پرچم دار رهائی انسان است، تحقق بخش غایت بعثت انبیا و بر پاکننده عدالت در تمام مراتب انسانیت است. (تبیان امامت و انسان کامل،صص352تا355) و چنین است که با ظهور آن حضرت  وعده الهی و پیروزی مستضعفین و ستمدیدگان تحقق می یابد، تلاش همه صلحا و انبیا و مجاهدان راه  حق به ثمر می نشیند و  با بسط  عدالت و صلاحیت های همگانی، غایت بعثت انبیا محقق می شود:

« قضیه غیبت حضرت صاحب، قضیه مهمى است که به ما مسائلى مى‏ فهماند. مِن جمله اینکه براى یک همچو کار بزرگى که در تمام دنیا عدالت به معناى واقعى اجرا بشود در تمام بشر نبوده کسى الّا مهدى موعود- سلام اللَّه علیه- که خداى تبارک و تعالى او را ذخیره کرده است براى بشر. هر یک از انبیا که آمدند، براى اجراى عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجراى عدالت را در همه عالم [محقق]بکنند لکن موفق نشدند. حتى رسول ختمى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- که براى اصلاح بشر آمده بود و براى اجراى عدالت آمده بود و براى تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسى که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتى که مردم عادى مى‏ فهمند که فقط قضیه عدالت در زمین براى رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافى پیدا کند، انحراف عملى، انحراف روحى، انحراف عقلى، برگرداندن این انحرافات را به معناى خودش این‏ ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفى باشد، از این انحراف وقتى به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتى و کجیهایى باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیده صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدى موعود- سلام اللَّه علیه- که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط براى حضرت مهدى موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزى که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه براى آن خدمت آمده بودند، خداى تبارک و تعالى ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایى که همه انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همه اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.»    (صحیفه امام، ج‏12، ص:480و 481 )

ولی : « ما منتظران مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم تا قانون عدل الهى را در این کشور ولى عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه- حاکم کنیم و از تفرقه و نفاق و دغلبازى بپرهیزیم و رضاى خداوند متعال را در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم و با صلح و صفا و برادرى و برابرى به پیشبرد انقلاب اسلامى کوشا باشیم و حق متعال را در همه احوال حاضر و ناظر بدانیم و تخلف از دستورات اسلام ننماییم و به وسوسه فتنه‏ انگیزان اعتنا نکنیم.» (صحیفه امام، ج‏14، ص:473)

در این صورت است که: « به ما این وعده را داده‏ اند که در یک وقتى که امام زمان- سلام اللَّه علیه- ظهور کند، این اختلافات از بین مى‏ رود و همه برادروار با هم هستند. دیگر زورمند و... زورکشى در کار نمى‏ ماند. » (صحیفه امام، ج11،ص298)

به امید و در انتظار آن روز و با عرض تبریک سالروز میلاد مبارک حضرت ولی عصر(عج). والسلام .

*جماران
نظرات بینندگان