arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

روایت بانک مرکزی از تحولات قیمت طلا در بازار جهانی/ چرا قیمت ها کاهش یافت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش بانک مرکزی از تحولات هفته منتهی به دهم خردادماه سال 1394 نشان می‌دهد که متوسط بهای طلا در این هفته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 1.84 درصد کاهش یافت.

نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیويورک در محدوده 1190.70 - 1186.90 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد.

به گزارش خبرآنلاین، نتایج بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط بهای طلا در هفته منتهی به دهم خردادماه 1394 نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 1.84 درصد کاهش یافت.

روز دوشنبه بهاي طلا اندکي کاهش يافت، زيرا با بروز نشانه‌هايي مبني بر آمادگي فدرال رزرو براي انجام سیاست انقباضي در سال 2005، آن هم پس از شش سال، ارزش دلار آمريکا بالا رفت و اين افزايش موجب کاهش تقاضا براي طلا شد. بهای طلا با 0.1 درصد افت به سطح 1205.06 دلار در هر اونس رسید. البته باید به این نکته اشاره کرد که حجم معاملات در این روز نیز نسبت به روزهای دیگر کمتر بود، زیرا بازار لندن و نیویورک تعطیل بودند.

براساس گزارش بانک مرکزی، روز سه‌شنبه بهاي طلا با افت 2 درصدي مواجه شد؛ چراکه با انتشار آمار قوي اقتصادي در ايالات متحده، معامله‌گران امید بیشتري نسبت به افزايش نرخ بهره پیدا کردند و در اين شرايط دلار آمريکا تقويت شد و در نتیجه بهاي فلز زرد رنگ کاهش یافت. با این افت، بهای طلا به سطح 1186.90 دلار آمریکا رسید و پایین‌ترین سطح قیمتی دو هفته را ثبت کرد. این در حالی بود که بازارهای سهام در آمریکا و اروپا افت داشتند، اما بازار طلا به آنها توجه نکرد.

گزارش بانک مرکزی همچنین بیانگر آن است که پس از دو روز افت بها، در روز چهارشنبه بازار طلا با ثبات بود. در حالي که ارزش دلار آمريکا از بالاترين سطح يک ماهه نزول کرد، اما طلا افزايش نیافت، زيرا بازار در اين روز همچنان تحت‌تاثیر فضاي اجراي سیاست انقباضي آتي فدرال رزرو بود.

بنا به این گزارش، روز پنج‌شنبه بهای طلا پس از افت و رسیدن به سطح قیمتی حداقل دو هفته گذشته در نرخ 1180.55 دلار در هر اونس، با 8 دلار افزایش به سطح 1188.30 دلار در هر اونس رسید. علت این امر، افت ارزش بازارهای سهام در پی نااطمینانی‌ها در مورد تحولات یونان بود.

طلا در بسیاری از اوقات به عنوان دارایی امن در برابر تحولات ریسک‌زا عمل می‌کند و در مورد بدهی یونان نیز به تناوب این امر رخ داده که با افزایش نگرانی‌ها، تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد.

نتایج گزارش بانک مرکزی در پایان نشان می‌دهد که روز جمعه روند افزایشی طلا به دلیل تضعیف دلار آمریکا و قضایای یونان ادامه یافت، اما فلز زر رنگ همچنان تحت فشار افزایش نرخ بهره در ایالات متحده بود. بهای طلا در این روز با 0.3 درصد افزایش به سطح 1190.70 دلار در هر اونس رسید.

نظرات بینندگان