arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

تقدیر بیمه مرکزی از خودزنی شرکت های بیمه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاونت نظارت بيمه مركزي از شركتهاي بيمه كه الحاقيه افزايش تعهدات را رايگان و بدون نياز به حضور بيمه گذار صادر كردند،تقدیر کرد .این در حالی است که مسئولین این سازمان پیش از این اعلام کرده بودند که در یک شرایط طبیعی زمانی که تعهد شرکت های بیمه و خسارت ها افزایش پیدا می کند حق بیمه ها هم باید به همان نسبت افزایش یابد و این رابطه ریاضی است.

پس از اعلام مبلغ ريالي ديه كامل در سال ۱۳۹۴ از سوي قوه قضائيه تعدادي از شركتهاي بيمه با طراحي و برنامه ريزي نسبت به صدور الحاقيه‌هاي افزايش تعهدات بيمه نامه‌هاي شخص ثالث اجباري و «حوادث راننده» به صورت رايگان و به خصوص بدون نياز به مراجعه بيمه گذاران به شعب شركت اقدام نمودند كه اين اقدام موجب تقدير و تشكر بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران از مديريت بيمه‌هاي اتومبيل برخي شركت هاي بيمه به دليل تسهيل امور بيمه­گذاران، شد.

معاونت نظارت در تقديرنامه صادره ابراز اميدواري كرده كه اين شركت ها گامهاي موثرتري در جهت اعتلاي صنعت بيمه و افزايش رضايتمندي جامعه بيمه­گذاران بردارند.

لازم به ذكر است شركت هاي بيمه ايران ، دانا، پارسيان، سينا، تعاون، سرمد، آسيا، البرز، كارآفرين، معلم، دي و حافظ تقديرنامه دريافت كرده اند.

تقدیر بیمه مرکزی در حالی است که علیرغم افزایش 10 درصدی دیه در سال جاری نرخ شخص ثالث توسط شرکت های بیمه افزایش پیدا نکرد .شرکت های بیمه در جلسه ای در ابتدای سال جاری گویا تصمیم گیری در این خصوص را به رئیس کل بیمه مرکزی واگذار کرده بودند و وی نیز تصمیم گرفت که نرخ شخص ثالث بدون تغییر بماند .

این در حالی است که وی پیش از این اظهارات متفاوتی را به خبرگزاری های مختلف اذعان کرده بود . امین پیش از این به خبرگزاری مهر با اعلام جزئیات و دلایل دستور دولت به وزیر اقتصاد برای ساماندهی نرخ بیمه شخص ثالث در 6ماه، نسبت به آسیب و سقوط صنعت بیمه از بابت نرخ‌های این بیمه نامه ها هشدار داده بود.

رئیس شورای عالی صنعت بیمه با اشاره به اینکه هر ساله نرخ دیه افزایش می یابد و متناسب با آن تعهدات شرکت های بیمه نیز بالا می رود، اذعان کرده بود: در یک شرایط طبیعی زمانی که تعهد شرکت های بیمه و خسارت ها افزایش پیدا می کند حق بیمه ها هم باید به همان نسبت افزایش یابد و این رابطه ریاضی است.

به گفته وی توقع جامعه، دولت و قوه قضائیه از شرکت های بیمه این است که در حالیکه نرخ دیه هر ساله افزایش پیدا می کند حق بیمه ها توسط شرکت های بیمه بالا نرود که این خواسته مطلوب نیست.

امین با اشاره به عملکرد 5 سال گذشته صنعت بیمه گفت: در سال 89 زیان صنعت بیمه از قبل بیمه شخص ثالث حدود 100 میلیارد تومان بوده که در سال 91 زیان رسمی رسیدگی شده توسط حسابرسان در صورت های مالی شرکت های بیمه به 518 میلیارد تومان رسید در عین حال برآوردهای ما نشان می دهد که این زیان در پایان سال 92 به بیش از 800 میلیارد تومان خواهد رسید و اگر این روند به همین منوال ادامه پیدا کند شرکت های بیمه ناچارند که از کیسه سرمایه و ذخایری که سالها انباشت کرده اند، استفاده نمایند.

این در حالی است که مرادی، معاون فنی بیمه های اموال و مسئولیت بیمه دانا به بار مالی افزایش تعهدات سرنشین بیمه نامه های صادر شده معتبر در رشته ثالث برای این شرکت برای بالغ بر 800 هزار بیمه نامه معتبر که تعهدات مالی و جانی آن کمتر از نرخ سال جاری بود اشاره کرده و آن را رقمی بالغ بر 3 میلیارد تومان عنوان کرده است .

اکنون به نظر می رسد که بیمه مرکزی از خود زنی شرکت های بیمه در این رشته استقبال کرده و تقدیر نامه نیز به شرکت هایی که در این زمینه به صدور رایگان الحاقیه دست زدند نیز داده است .

از میان شرکت های نام برده شده در ارائه تقدیر نامه باید گفت که بیمه ایران زیان انباشته 1500 میلیارد تومانی دارد و نسبت خسارت بیمه سینا در فروردین سال جاری به 173درصد رسیده است .وضعیت بیمه دی نیز هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست بیمه ای که مشمول ماده 141 قانون تجارت بود افزایش سرمایه داده است یا خیر ؟!

با این وجود چگونه این شرکت ها از بخش نظارت بیمه مرکزی تقدیر نامه دریافت می کنند که چرایی آن پرسشی است اساسی!؟
نظرات بینندگان