arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
روزنامه ال موندو:

شرکت های بزرگ نفتی آماده بازگشت به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه ال موندو در گزارشی به قلم زاهیدا ممبرادو نوشت:ایران با داشتن چهارمین ذخایر جهانی نفت و دومین ذخایر جهانی گاز، به 'مرغ تخم طلای خاورمیانه'برای شرکت های بین المللی بزرگ نفتی تبدیل شده که خود را آماده بازگشت به این کشور کرده اند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه اسپانیایی نوشت:ایران عاری از تحریم ها و نیاز فوری این کشور به توسعه با سرمایه گذاری های خارجی ، ترکیب و استدلال خوبی است تا که شرکت های بزرگ نفتی از هفته ها پیش، تماس های خود را برای بازگشت به عرصه اقتصاد آن تسریع بخشند و چمدان ها را برای رفتن به ایران آماده سازند .

این گزارش می افزاید: از سال 2012 میلادی و بعد از اجرای تحریم اتحادیه اروپا و تشدید تحریم های مالی آمریکا که معاملات بین المللی با بانک مرکزی ایران را وتو کرده است،شرکت های بزرگ گازی و نفتی جهان، مجبور به ترک این کشور شدند و تحریمها باعث کاهش بیش از نیمی از صادرات 2/1 میلیون بشکه نفت خام روزانه ایران و تحمیل خسارت مالی فراوانی به این کشور شد.

رسانه اسپانیایی ادامه داد:اما شنیده شدن آوای مطلوب یک توافق احتمالی در زمینه هسته ای، توجه شرکت های نفتی بزرگ نسبت به ایران را به خود جلب کرده و مقامات ایرانی خود را برای خوش آمد گویی بزرگی به این شرکت ها آماده می کنند .

یک منبع دیپلماتیک ایرانی در این مورد در گفت و گو با ال موندو اظهار داشت :برخی از شرکت ها در انتظار مجوز برای بازگشایی دفاتر خود در تهران هستند و برخی دیگر نیز مقدمات سفر به تهران برای مذاکرات با هدف سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ نفت و گاز را فراهم می کنند.

نشریه اسپانیایی افزود :به تازگی، مدیران شرکت ایتالیائی «انی» در تهران با 'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت دیدار و گفت و گو داشتند تا که بر سر بهره برداری از نفت ایران پس از لغو تحریمها به توافق برسند.

ال موندو در ادامه این گزارش به نقل از 'حسین وفایی' مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد : شرکت بزرگ انگلیسی هلندی «شل» که قبل از تحریم ها ، یکی از مهمترین متحدان راهبردی نفتی در بخش سرمایه گذاری ایران بود ، نخستین شرکت نفتی اروپایی در آغاز گفت و گوها با این شرکت ایرانی بوده است .

روزنامه نوشت :به نوبه خود ، شرکت فرانسوی «توتال» ، «لوک اویل» روسیه و شرکت «سوکار» آذربایجان نیز تمایل خود در ورود فوری به بازار نفت ایران را ابراز داشته ا ند .

به نوشته ال موندو ، شرکت های اسپانیایی «رپسول» و «سپسا» که مشتریان اولویتی سوخت در ایران قبل از تحریمها بودند ، هنوز به طور آشکار قصد و تمایل خود در بازار ایران را ذکر نکردند .

به گفته روزنامه، رپسول که به تازگی قراداد خرید شرکت نفتی «تالیسمن انرژی» کانادا به ارزش 10 میلیارد و 400 میلیون یورو را امضا کرده، اعلام کرده که برنامه راهبردی 2015 تا 2020 این شرکت که قبل از پایان سال تصویب خواهد شد ، این مورد که آیا ایران در بین اهداف در میان مدت این شرکت قرار دارد یا خیر را در نظر خواهد داشت .

نشریه افزود :با توجه به سرعتی که بقیه شرکت های نفتی کارهای خود را پیش می برند ، هیچ چیز نشان نمی دهد که شرکت های اسپانیایی ، دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی در ماه های گذشته انجام نداده ا ند .

رسانه اسپانیایی اشاره کرد :در چنین سناریویی ، به رغم اینکه آمریکا، اعمال تحریم ها علیه ایران را رهبری کرده ،به نظر می رسد شرکت های اقتصادی و تجاری این کشور که در طول چند سالی از سرمایه گذاری در ایران محروم بودند ، وقت را تلف نکرده ا ند .

ال موندو در این رابطه ، به نقل از 'عباس شعری مقدم' معاون وزیر نفت، نوشت: در اوایل ماه می گذشته ، یک هیأت از سرمایه گذران نفتی برای مذاکره قرارداد عرضه نفت خام با جمهوری اسلامی به تهران سفر کردند .

روزنامه اسپانیایی در ادامه خاطرنشان نمود :با اینحال ، ایران تصمیم به تنوع بخشی متحدان خارجی گرفته و نمی خواهد همه تخم مرغ ها را در یک سبد بگذارد .

منبع دیپلماتیک ایرانی در ادامه صحبت خود با ال موندو ابراز داشت :شرکت های اروپایی در دیپلماسی جدید اقتصادی ایران اولویت خواهند داشت .

روزنامه ادامه داد :وزارت نفت ایران اعلام کرده که در هفته های آینده ، جزئیات قرارداد جدید نفتی که برای جذب شمار بیشتری از سرمایه گذاران و جایگزینی قراردادهای تاریخی خرید مجدد ، ایجاد شده را منتشر خواهد کرد و در همین راستا ، دولت ایران اذعان کرده که در پنج سال آینده باید 150 میلیارد دلار در صنعت نفتی خود سرمایه گذاری کند .
نظرات بینندگان