arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

سکته، مغز را يک شبه هشت سال پيرتر مي‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بر اساس يافته‌هاي جديد دانشمندان دانشگاه ميشيگان، سکته مغزي، مغز يک فرد را يک شبه تا هشت سال پيرتر مي‌کند و سرعت فکرکردن و حافظه را از وي به سرقت مي‌برد.

تحقيقات اين دانشمندان بيماران سفيدپوست و سياه‌پوست دچار سکته مغزي را بررسي کرد که نتايج نشان داد سرعت فکرکردن و حافظه آن‌ها در27 آيتم به گونه‌اي افت کرده که گويي مغز آن‌ها يک شبه، 7.9 سال پيرتر شده است.

در اين تحقيق، داده‌هاي جمع‌آوري‌شده بر روي بيش از 4900 بزرگسال سياه‌پوست و سفيدپوست بالاي سن 65 سال، توسط تيمي از دانشمندان بررسي شد.

محققان از دو منبع اطلاعات براي تحليل خود بهره بردند که يکي از اين منابع، پرسشنامه‌هاي دقيق و ديگري سرعت فکرکردن و حافظه در طول چندين سال بود. اين داده‌ها متعلق به سوژه‌هاي يک پژوهش بزرگ و ملي بر روي امريکايي‌هاي بزرگسال بود.

دانشمندان، 7.5 درصد شرکت‌کنندگان سياه‌پوست و 6.7 درصد شرکت‌کنندگان سفيدپوستي را بررسي کردند که به تازگي هيچ نوع سکته، زوال عقل و مشکلات شناختي ديگر را تجربه نکرده بودند، اما طي 12 سال از نخستين پرسشنامه‌ و آزمايش شناختي که در سال 1998 از سر گذرانده بودند، يک سکته ثبت‌شده را تجربه کرده بودند.

با اندازه‌گيري تغييرات نمرات آزمايشات شناختي شرکت‌کنندگان طي بازه زماني 1998 تا 2012، محققان متوجه شدند که هر دوي سوژه‌هاي سياه‌پوست و سفيدپوست پس از سکته در آزمايشات انجام‌شده، به طور قابل‌توجهي عملکرد بدتري داشتند.

اين يافته‌ها اهميت پيشگيري از سکته را برجسته مي‌سازد و جزئيات آن‌ در مجله Stroke ارائه خواهد شد.
نظرات بینندگان