arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۸۹
بی حرمتی به مسئولان ظلم است؛

آیت الله لاریجانی: اينكه افرادي به خيابان آمده، شعار سر داده و خواستار محاكمه برخي باشند قابل تحمل نيست

رييس قوه قضاييه در همايش دادستانهاي سراسر كشور با انتقاد از برخي رفتارهاي قانون‌شكنانه عده‌اي كه حرفهاي خود را منتسب به ولايت مي‌كنند، بر برخورد با هتاكان به برخي مسئولان و خانواده‌هاي آنان تاكيد كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيت الله صادق لاريجاني در همايش دادستان‌هاي سراسر كشور با اشاره به وظايف دادستان‌ها گفت: وظيفه برخورد با جرايم و پيگيري آنها و حتي بحث اجراي احكام بر عهده دادستان‌ها نهاده شده و امنيت كشور نيز به معنايي بر دوش آنها گذاشته شده و نقش مهمي در اين راستا ايفا مي‌كند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب ، رئيس قوه قضاييه ضمن تشكر از زحمات دادستان‌هاي سراسر كشور اظهار كرد : دادستان‌ها و دادسراي كشور مظهر صلابت و اقتدار نظام هستند بنابراين اين صلابت اقتدار را بايد مهم تلقي كرد ودر اين جهت هر آنچه كه براي ما مقدور است به كار گيريم تا دستگاه قضايي و نظام ما دچار ضعف و حتي داراي چهره ضعيف نباشد.

وي با تاكيد بر اينكه دادستان‌ها ضمن ابراز صلابت اقتدار قوه قضاييه بايد در مقام رسيدگي با قاطعيت عمل كند خاطرنشان كرد: اگر پرونده‌اي ضعيف تشكيل شود و به شواهد و قرائن جرم به خوبي توجه نشود، در كار دستگاه قضايي مشكلاتي ايجاد خواهد كرد.

وي ادامه داد: يكي ازمشكلات قوه قضاييه كه هيچ ربطي به قانون و بودجه ندارد، اقتدار وصلابت دادستان‌ها است. مي‌دانيم كه به معناي دادستان‌ها در صف اول مسائل كيفري بوده و مجرمان براي فرار از مجازات و هر وسيله‌اي دست اندازي مي‌كنند. در اينجا ما به قاضي شجاع و قاطع نيازمنديم و هرچند كه در دستگاه قضايي اين گونه قضات كم نيستند اما استمرار بر امر مهمتر از شجاعت در كار است.

آيت الله لاريجاني در ادامه سخنان خود با انتقاد از افرادي كه براي خود حاشيه امني قائل هستند اظهار كرد: در اين مدت احساس مي‌كنم كه برخي افراد براي خود حاشيه امني درست كرده اند.
طبق كتاب و سنت كسي از برخورد قضايي مستثني نيست و حرف قاضي بايد براي همه نافذ باشد اما متاسفانه برخي براي خود ننگ و عار مي‌دانند كه درمحكمه حاضر باشند اما مولاي ما حضرت علي (ع) خود در محكمه‌اي كه قاضي آن را كه منصوب كرده بود، حاضر شد.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: برخي افرادي كه اتهام برجسته داشته و توجه اتهام نسبت به آنها قطعي است ، در تلاش هستند از حضور در دادگاه اجتناب كنند. اما قضات ما بايد قاطع ايستاده و تابع اين بحث‌ها و جنجال‌ها نباشند.

وي با بيان اينكه منظور حرف من تنها مربوط به مسوولان نيست خاطرنشان كرد: گاهي برخورد با يك محارب يا سارق مسلحانه مي‌شود اما از اطراف و اكناف كشور صدها سخن بلند مي‌شود. كوتاهترين مساله نه فقط به چهره قوه قضاييه بلكه كل نظام را زير سوال مي‌برد.

وي تاكيد كرد: قضات هيچ گاه نبايد در برابر هجمه‌ها و تبليغات رسانه‌اي منفعل شوند بلكه بايد توام با عدالت تقوا عمل كنند.

وي در ادامه سخنان خود به بحث استقلال قضات اشاره كرد و گفت: همواره بر اين امر تاكيد كرده و معتقدم قاضي براي اينكه به طور عادلانه حكم كند بايد استقلال داشته باشد و حتي از فشارهاي داخل قوه قضاييه نيز تاثير نپذيرد.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: قاضي بايد آنچه را كه خود به آن رسيده عمل كند و حق نيست از هيچ ناحيه‌اي براو فشار وارد شود.

آيت الله لاريجاني با بيان اينكه استقلال قضات نبايد از سوي عدم متانت قاضي چه در مرحله رسيدگي و چه در مرحله صدور حكم مخدوش شود اظهار كرد: اولا قضا امري براي فصل خصومت است اما اين فصل خصومت انعكاس در جامعه دارد و زماني كه پرونده‌اي مورد اعتنا و توجه جامعه قرار مي‌گيرد يك حيثيت و عنوان ديگري مي‌يابد كه نياز به دقت را صد چندان مي‌كند و نمي‌شود همه اين پرونده‌ها را يك جور ديد.

آيت الله لاريجاني با تاكيدبر اينكه بدون استقلال نمي‌توان انتظار و توقع عدالت داشت به اهرم‌هاي فشار در جامعه مانند روابط شخصي و استفاده از رسانه و روزنامه اشاره كرد وگفت: در يك پرونده قاضي به اين مساله كه فرد قاتل است يا مرتكب تجاوز به عنف شده نرسيده است اما در روزنامه مي‌نويسند كه قاضي فرد تجاوز به عنف را تبرئه كرده است و فضايي منفي در جامعه ايجاد مي‌كنند. قبل از آنكه دادگاه حكم دهد رسانه‌ها خبر از تبرئه فرد مي‌دهند كه اين امر ظلم به قاضي و دستگاه قضايي بوده و به دليل نشر اكاذيب قابل پيگرد است.

وي ادامه داد: قضات ما در برابر اين هجمه و اخبار بايد بايستد از سوي ديگر نيز ما هم نبايد بهانه به دست رسانه‌ها در پرونده‌هايي كه عواطف جامعه را برانگيخته بدهيم.

رئيس قوه قضاييه در ادامه سخنان خود با انتقاد از افرادي كه خارج از چارچوب قانوني و شرعي اقدام مي‌كند گفت: متاسفانه عده بسيار محدودي به خود اجازه مي‌دهد كه در كوچه و خيابان راه افتاده و عليه هر كسي كه مي‌خواهد يا به آن فرد ميلي ندارند شعار سر داده و خود آن را محاكه كنند. ما نمي‌توانيم اين وضعيت را تحمل كنيم.

وي ادامه داد: اخيرا نسبت به برخي از مسوولان و خانواده‌هاي آنها هتاكي‌هايي صورت گرفته كه اين امر ظلم است. ظلم كه شاخ و دم ندارد ما اگر به مسوول يا خانواده او انتقادي داريم راه و روشي دارد. شايد بنده هم به آن فرد انتقاداتي داشته باشم اما آيا راه آن اين است به خيابان آمده شعار دهم و يا ناسزا سر دهم كه بعضا حد شرعي هم دارد.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: ما نبايد تنها اظهار تاسف كنيم بلكه كار ما برخورد با اين روش و منش است. شايد برخي در جامعه از جريان فتنه و حاميان آنها مجرم باشند و قوه قضاييه حسب وظيفه بايد به آن عمل كند اما عده‌اي كه مي‌دانم كه ردپاي آنها به كجا ختم مي‌شود چقدر به قوه قضاييه جفا كرده و مدعي شده‌اند كه قوه قضاييه با فتنه گران كاري ندارند حال آنكه دستگاه قضايي صدها پرونده را درآن فضاي ملتهب رسيدگي كرده است. در تهران نيز پرونده متعدد سنگيني مطرح بود كه موجب رسيدگي قرار گرفت حال اين افراد چگونه مي‌توانند بگويند كه دستگاه قضايي در برخورد با فتنه گران بي‌تفاوت بوده است.

آيت الله لاريجاني با تاكيد بر اينكه سطح جامعه بايد از اين برخورد‌هاي ناشايست پاك شود تصريح كرد: ما در جامعه اسلامي زندگي مي‌كنيم كه منعكس از كتاب و سنت است حال چگونه در اين جامعه خطاب به خانم يا آقايي برخي كلمات كه مستحق حد است را به كار مي‌بريم. بايد يك فرهنگ عمومي در كشور ايجاد شده و همه مسوولان نسبت به اين مساله موضع گيري كنند البته نبايد فراموش كرد كه ما نيز بايد به همه جرايم رسيدگي كنيم.

وي با بيان اينكه ما هيچ گاه حاضر نيستيم در برابر عده محدودي كه قانون شكن بوده و حرمت شرعي را نگه نمي‌دارند منفعل باشيم گفت: متاسفانه برخي افراد رنگ و لعاب ديني به كار خود مي‌دهند و از ولايت استفاده مي‌كنند حال آنكه مقام معظم رهبري پيش از همه بر رعايت حقوق افراد تاكيد دارند. حتي رهبري در جلسه‌اي كه با ايشان داشتيم به من اعلام كردند كه مبادا فردي را به زندان برده و بعد بخواهيد بررسي كنيد كه مرتكب چه جرمي شده و يا چه اتهامي متوجه وي است.

رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: اينكه افرادي به خيابان آمده و شعار سر داده و خود خواهان محاكمه برخي افراد باشند قابل تحمل نيست.

آيت الله لاريجاني در ادامه سخنان خود به بحث برخورد با ضد انقلاب‌ها اشاره كرد وگفت: در فتنه گذشته كساني به عمد و ناخودآگاه وارد جريان شده‌اند اما فتنه تا مدتي بود و به مرور كه از زمان انتخابات گذشتيم هدف افراد مشخص شد.

وي بار ديگر ادعاي تقلب در انتخابات را دروغ بزرگي نسبت به نظام دانست و گفت: بعد از انتخابات به كساني كه مدعي تقلب بودند گفتيم صندوق‌ها را به طور رندوم در مقابل نمايندگان خود شما باز شماري مي‌كنيم اگر به عدد قابل توجهي از تخلف رسيديم آنگاه تمام صندوق‌ها را باز و حتي انتخابات را ابطال مي‌كنيم.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: در همان زمان مقام معظم رهبري معتقد بر اين بود كه بايد از همه روش‌هاي قانوني براي حل مساله استفاده كردو معتقد بود بايد تمام همه مسيرها را پيگيري كرد و به خشونت‌ها نرسيد اما اطرافيان همين سران فتنه درجلسه‌اي كه خدمت رهبري داشتيم اعلام كردند كه مطمئن هستيم نتيجه انتخابات تغيير نمي‌كند بلكه تخلفات در مبادي مسائل است.
وي ادامه داد: آيا شما بيرون هم همين مساله را بيان مي‌كرديد يا مدعي تقلب در انتخابات بوديد؟ افرادي كه در انتخابات راي نياوردند بايد عقلاي رفتار كرده و خاضعانه و خاشعانه اين مساله را مي‌پذيرفتند. از سوي ديگر فردي كه در انتخابات راي نياورد بايد ادبيات صحيح داشته و عقلايي و عاطفي رفتار كند و ادبياتي به كار نبرد كه اسباب زنندگي باشد.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينكه بعد از گذشت يك سال و نه ماه از انتخابات صف‌ها مشخص شده است به حوادث 25 سال‌ جاري اشاره كرد وگفت: در اين روز شبكه‌هاي ضد انقلاب و ماهواره‌ها بسيج شده و سران كشورهايي كه دستشان به خون هزاران شيعه آغشته است حامي فتنه گران شده بودند. آيا شما دلسوز مردم در عراق و افغانستان هستيد؟ چهل سال با افراد ديكتاتور همكاري مي‌كرديد حالا چگونه بعد از سرنگوني آنها با مردم ابراز همدردي كرده و مدافع آنها شده ايد؟

آيت الله لاريجاني اظهار كرد: قوه قضاييه و قضات نبايد سياسي كاري كند اما بايد سياسي باشند و بتوانند موضوع را تشخيص دهند. قضات در برخورد با فتنه بايد حد و حدود جريانات را بشناسند .فتنه تمام شدني نيست و احتمال دارد فردا فتنه ديگري براي كشور به وجود بيايد اما مسير، مسير اسلام، امام(ره) ، انقلاب ومقام معظم رهبري است.

رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: قضات نبايد در صدور حكم سياسي كاري كنند اما بايد جريانات سياسي را بشناسند والا كلا سر قاضي قوه قضاييه خواهد رفت.

آيت‌الله آملي لاريجاني در ادامه سخنانش با تاكيد بر ضرورت پيگيري سياسيت پيشگيري از وقوع جرم در قوه‌قضاييه اظهار كرد: پيشگيري از وقوع جرم اقدامي مبنايي و اساسي در قوه‌قضاييه است كه هنوز آنچنان كه بايد در مورد آن اقدامي انجام نشده است.

وي با بيان اينكه پيشگيري از جرم طبق قانون اساسي وظيفه قوه‌قضاييه است تصريح كرد: واضح است كه هدف قانون اساسي از تصريح اين موضوع فراتر از معقوله رسيدگي به شكايات و صدور راي است.

رئيس‌ قوه ‌قضاييه با اشاره به حجم پرونده‌ها در دستگاه قضايي و با طرح اين سوال كه چه مقدار قاضي بايد وجود داشته باشد تا در اسرع وقت به پرونده‌ها رسيدگي شود ادامه داد: ما وظيفه داريم كه ميزان ورود پرونده‌ها به دستگاه قضايي را كاهش دهيم.

وي با اشاره به لايحه‌اي در اين رابطه كه پيش‌تر در شوراي نگهبان خلاف قانون اساسي شناخته شد گفت: پيشگيري از وقوع جرم نيازمند اقدام فرا قوه‌اي است و انشاالله پس از تصويب قانون لازم در اين رابطه به صورت جامع پيگيري خواهد شد.

وي با تاكيد بر اينكه در عين حال نبايد تا تصويب قانون آن ساكت نشست گفت: ما در قوه‌قضاييه معاونتي را بدين منظور طراحي كرديم كه در همكاري با ساير بخش‌هاي قوه‌قضاييه اقداماتي را انجام مي‌دهد.

رئيس قوه ‌قضاييه در ادامه نقش دادستان‌ها را در پيشگيري از جرم، موثر ارزيابي كرد و خواستار توجه دادسراها به اموال عمومي، منابع طبيعي و جنگل‌ها شد.

آملي لاريجاني تصريح كرد: به نظر من وضعيتي كه امروز براي جنگل‌ها به وجود آورده‌اند يك مصيبت است زيرا شاهديم جنگل‌ها را تا جايي تخريب و پاكسازي مي‌كنند كه حتي ريشه درختان را نيز از بين مي‌برند. ادامه بررسي‌ها حتي مشخص نشود كه آنجا درخت وجود داشته.

وي از عملكرد قوه‌قضاييه و ساير نهادها همچون جهاد، نيروي انتظامي و... در برابر تخريب جنگل‌ها اظهار تاسف كرد و با بيان اينكه تخريب جنگل‌ها از سوي افراد طماع و سودجو صورت مي‌گيرد خواستار ايستادگي جدي دادسراها و قوه‌قضاييه در برابر اين موضوع شد.

لاريجاني با طرح اين سوال كه چگونه دادستاني‌ها و نيروي انتظامي ساكت مي‌نشينند تا اين جرايم نسبت به جنگل‌ها و منابع طبيعي صورت گيرد گفت: گاهي اوقات حتي نيروي انتظامي دادسراها و دستگاه‌هاي اجرايي متولي با يكديگر همراهي مي‌كنند و براي آن زمين‌ها اسناد نيز تهيه‌ مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: دستگاه قضايي بايد در اين زمينه حساس باشد زيرا تخريب و تصرف اموال عمومي و جنگل‌ها كار يك روز و دو روز نيست، درختي كه قطع مي‌شود مدت زماني طولاني براي جايگزيني آن لازم است.

رئيس قوه ‌قضاييه با بيان اينكه برخي به غلط ادعا مي‌كنند كه جنگلي چند صد ساله ملك پدري‌ آنها است و از اين طريق آن را تخريب و با قراردادن بلوك‌هايي به فروش مي‌رسانند، ادامه داد: گاهي اوقات واگذاري‌هايي نيز برخلاف قانون صورت مي‌گيرد مثلاً براي اجراي طرح طوبي هزار هكتار زمين اختصاص داده مي‌شود اما سپس مي‌بينيم كه هيچ خبري نيست و تنها زمين‌ها قطعه‌ قطعه شده و فروخته مي‌شوند، قوه ‌قضاييه بايد با اين موارد با شدت و حدت برخورد كند.

لاريجاني در ادامه با اشاره به تاكيدات خود بر دفاع از استقلال قضات خطاب به روساي دادگستري گفت: تقاضا مبني بر اينكه قضات در پرونده‌ها و صدور راي بايد تامل و دقت بيشتري داشته باشند تقاضاي نابه‌جايي نيست زيرا در برخي از پرونده‌ها ديده‌ايم كه قاضي با استناد به اصول و احكامي كه در آن پرونده جايگاهي ندارد حكم صادر مي‌كند براي مثال در مواردي از شك قاضي به استناد يك روايت قاعده درع جاري مي‌كند اين درحالي است كه اولاً بايد عدله و قراين بررسي شود.

وي ادامه داد: همچنين در موردي قاضي در مقابل حرف كارشناسان قاعده‌اي درع جاري مي‌كند.
لاريجاني با اشاره به اينكه نبايد با تمسك به يك روايت قضات قاعده‌اي درع را بعنوان مثال در تعزيرات جاري كنند تاكيد كرد: برخي از قضات تازه‌ كار نبايد با خواندن يك روايت به تطبيق قاعده درع بپردازند بلكه در اين موارد حداقل از مراجع فتوا بگيرند.

وي افزود: احكام ما بايد متقن و قابل دفاع باشد و استقلال قاضي را در كنار متانت او ببينيم.

لاريجاني با اشاره به ضرورت معقوله اخلاق در بحث قضا و قضاوت گفت: مراجعين به دادسراها نيازمند به توجه خاص هستند قضات ما بايد در برابر مراجعين رياضت بكشند زيرا آنها اغلب ناراحت و عصباني هستند گاهي رفتار مراجعين مناسب نيست اما خواهش من از همكاران اين است كه اين را به پاي حق تعالي بنويسند و در مسند قضا مجاهدت كنند زيرا اين در ارتقاء كمالي قاضي تاثير دارد.

وي توصيه كرد: قاضي براي خدا و كمال خود بايد چنين ناملايمتي‌ها را بپذير و آنگونه نباشد كه اگر توهيني به او كردند دو لفظ ديگر بر روي آن گذشته و پاسخ دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
0
7
این موضوع فراتر از این مصاحبه نخواهد رفت . همان طور که کوی دانشگاه و لباس شخصی هم به همین سرنوشت دچار شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
0
6
این موضوع فراتر از این مصاحبه نخواهد رفت . همان طور که کوی دانشگاه و لباس شخصی هم به همین سرنوشت دچار شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
0
5
تو بگو چجوری شو تحمل می کنی ما همون کارو بکنیم.
نظرات بینندگان