arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

اقدام پیش‌دستانه برای دورزدن تهدید‌ها

در شرایطی که مباحثات رسانه‌ای مسوولان صنعت هوایی ایران با مسوولان آمریکایی در رابطه با امکان عملیاتی شدن تهدید آمریکا در مصادره هواپیماهای جدید ادامه دارد، به نظر می‌رسد ایران تلاش کرده با اقدامی پیش‌دستانه امکان اجرایی شدن این تهدید‌ها را از بین ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرایطی که مباحثات رسانه‌ای مسوولان صنعت هوایی ایران با مسوولان آمریکایی در رابطه با امکان عملیاتی شدن تهدید آمریکا در مصادره هواپیماهای جدید ادامه دارد، به نظر می‌رسد ایران تلاش کرده با اقدامی پیش‌دستانه امکان اجرایی شدن این تهدید‌ها را از بین ببرد.

پس از آنکه شرکت هواپیمایی ماهان توانست با وجود تحریم‌های بین‌المللی 9 فروند ایرباس جدید به ناوگان خود اضافه کند، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با نحوه ورود این هواپیماها و البته واسطه‌هایی که باعث این انتقال شده‌اند بالا گرفت تا جایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی عجیب دو شرکت هواپیمایی آسیایی را به دلیل آنچه دورزدن تحریم‌های ایران خوانده وارد دور جدیدی از تحریم‌ها کرد.

تهدید‌ها به اینجا ختم نشد و آمریکا رسما اعلام کرد امکان مصادره هواپیماهای ایران نیز وجود خواهد داشت. طرحی که هرچند براساس حقوق بین‌الملل و توافقات ایکائو غیرقابل اجراست اما جایگاه خاص آمریکا در این حوزه و توان تاثیر‌گذاری‌اش بر دیگر کشورها باعث شد قدری این تهدید‌ها جدی به نظر برسد.

هرچند ایران تلاش کرد در فضای رسمی با رد مسائل این چنینی اعلام کند بدون هیچ مشکلی پس از صادر شدن مجوزهای پرواز ایرباس‌های جدید هواپیمایی ماهان را وارد عرصه رفت‌وآمد هوایی می‌کند و حتی درصد قابل توجهی از توان این هواپیماهای تازه نفس را نیز به مسافرت‌های بین‌المللی اختصاص خواهد داد، اما به نظر می‌رسد در عرصه غیررسمی فعالیت‌های دیگری صورت گرفته تا عملا تهدید‌های جدید آمریکا غیرقابل اجرا شود.

براساس گزارشی که روز گذشته وزارت راه و شهرسازی ایران البته به نقل از یک خبرگزاری خارجی منتشر کرده نه تنها ایران در استفاده از ایرباس‌های جدید خود محدودیتی اعمال نکرده است که حتی براساس این گزارش حرکت یکی از ایرباس‌ها در یک مسیر داخلی و یک مسیر بین‌المللی از نزدیک به 10 روز پیش آغاز شده است.

پیش از این نیز برخی شایعات حاکی از آن بود که در مسیر تهران – دوبی ایرلاین ماهان از هواپیمایی استفاده می‌کند که جدید بوده و تا پیش از این در ناوگان این شرکت جایی نداشته است. ‌

به این ترتیب از شواهد ماجرا چنین بر می‌آید که ایران در کنار مقابله با تهدید‌های رسمی آمریکا در اقدام پیش‌دستانه پرواز هواپیماهای جدید خود را به شکل غیررسمی آغاز کرده تا عملا صحبت‌های این چنینی بلااستفاده شود. هرچند پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد با توجه به هزینه سیاسی بالایی که اجرایی شدن این تهدید‌ها برای آمریکا به بار خواهد آورد، صحبت‌های این چنینی به بحث‌های رسانه‌ای محدود شده و در عمل هیچ واکنش جدی نداشته باشد.
نظرات بینندگان